Γενική

Ομιλία Βουλευτού Ξάνθης Αλ. Κοντού στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου για τον Αναπτυξιακό νόμο στις 4.1.2011

Προτάσεις για την ανάπτυξη της Θράκης

Σήμερα συζητούμε ένα πολύ μεγάλο θέμα για την ανάπτυξη του τόπου, τον αναπτυξιακό Νόμο. Το ερώτημα είναι αν αυτός ο Νόμος θα σηματοδοτήσει ή όχι μηνύματα που έχουν σχέση με την ανάπτυξη. Πρέπει να σας πω ότι πριν από ένα χρόνο, στην αίθουσα αυτή, είχα πει στην κυρία Κατσέλη να μη καταργήσει το Νόμο 3299, γιατί είναι ένας καλός Νόμος. Και μόνο το γεγονός ότι 4500 σχέδια περίμεναν να αξιολογηθούν, και μόνο το γεγονός ότι χιλιάδες επενδυτικά σχέδια είχαν ενταχθεί στο Νόμο, και μόνο το γεγονός ότι το Νόμο αυτό τον έχει αγκαλιάσει ο επιχειρηματικός κόσμος της χώρας, αποδείκνυε του λόγου το αληθές. Είχα μάλιστα προτείνει να παγώσει το Νόμο, εάν δεν είχε την δυνατότητα να εντάξει άλλα σχέδια για οικονομικούς λόγους και να τον επαναφέρει μόλις θα είχε αυτήν τη δυνατότητα. Περίμενα δε από τον σημερινό Υπουργό, που έχει τόλμη, να επαναφέρει τον 3299, ενδεχομένως να του κάνει ένα «λίφτινγκ» και να ξεκινήσει άμεσα την εφαρμογή του με μια νέα δυναμική. Δυστυχώς κάτι τέτοιο δεν έγινε και συζητούμε σήμερα για ένα Νόμο που είναι άτολμος -αυτό είναι βέβαιο-, που δεν έχει ξεκάθαρη στόχευση όσον αφορά την περιφερειακή ανάπτυξη και, βέβαια, είναι εξαιρετικά δύσκολος στην υλοποίηση του. Μίλησε ο Υπουργός για ανάπτυξη, αλλά η ανάπτυξη είναι μια έννοια που δεν έχει περιεχόμενο για τη σημερινή κυβέρνηση. Το ΕΣΠΑ δεν «τρέχει» όπως θα έπρεπε, το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης επίσης δεν «τρέχει» όπως θα έπρεπε, τα ΣΔΙΤ έχουν παγώσει και, βέβαια, υπάρχει Υπουργός στην Κυβέρνηση για μεγάλες επενδύσεις, ο οποίος μέχρι τώρα δεν έφερε καμία μεγάλη επένδυση στη χώρα. Μέσα σε αυτό το κλίμα κατατέθηκε ο νέος αναπτυξιακός Νόμος που συζητούμε σήμερα, ο οποίος όχι μόνο δε δίνει λύσεις στα προβλήματα, αλλά δημιουργεί πρόσθετα. Χαρακτηριστικά επισημαίνω ότι : Δεν εκταμιεύει ζεστό χρήμα για κεφαλαιακές επιδοτήσεις, που έχουν ανάγκη κυρίως οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις και δίνει ένα αρνητικό μήνυμα στην αγορά, αφού πάρα πολλές επιχειρήσεις, θα έλεγα τη συντριπτική πλειοψηφία τους, τις βγάζει από τις κεφαλαιακές ενισχύσεις. Είναι πολύ δύσκολο να βρεθεί η ίδια συμμετοχή και όταν αναφερόμαστε σε δανεισμό ξέρουμε σήμερα με πόση δυσκολία τα πιστωτικά ιδρύματα της χώρας δανείζουν τους επενδυτές, τους επιχειρηματίες.
Πέραν αυτών χρειάζονται 32 Υπουργικές αποφάσεις και τρία Προεδρικά διατάγματα για την εφαρμογή του Νόμου. Όποιος έχει περάσει από Υπουργείο γνωρίζει πολύ καλά πόσο δύσκολα βγαίνουν οι Υπουργικές αποφάσεις και τα Προεδρικά διατάγματα. Πραγματικά, εγώ εύχομαι, μέσα στους επόμενους δύο μήνες και οι Αποφάσεις να εκδοθούν και τα Προεδρικά διατάγματα να υπογραφούν. Όπως υποσχέθηκε ο Υπουργός.Το εύχομαι ειλικρινά, διότι η χώρα βιώνει δύσκολες στιγμές, η ύφεση καθηλώνει κάθε επιχειρηματική δραστηριότητα και η περιφέρεια εγκαταλείπεται σε μαρασμό. Φοβάμαι, όμως, ότι μέσα στο 2011 ο Νόμος δεν θα λειτουργήσει.Δυστυχώς, μόνο οι πολύ μεγάλες επιχειρήσεις με κερδοφορία μπορούν να προχωρήσουν στην υποβολή φακέλου, αφού μόνο σ αυτές συμφέρουν οι φορολογικές απαλλαγές. Πρέπει να καταλάβουμε ότι με την κρίση που υπάρχει οι τζίροι των επιχειρήσεων έχουν πέσει, κερδοφορία δυστυχώς δεν υπάρχει και κατά συνέπεια οι φοροαπαλλαγές δεν έχουν να τους προσφέρουν απολύτως τίποτα σε αυτή την πολύ δύσκολη συγκυρία. Αξιοσημείωτο δε είναι ότι με το νέο Νόμο δεν γίνεται τίποτα σε επίπεδο γραφειοκρατίας, που ήταν και το πρόβλημα όλων των προηγούμενων αναπτυξιακών νόμων, ενώ δε γίνεται άμεσα αντιληπτό το πως θα προσδιοριστούν οι τοπικές ανάγκες ανά περιοχή, με τις οποίες θα πραγματοποιείτε και η ένταξη των επενδυτικών φακέλων και, επιπρόσθετα, δε γίνεται άμεσα αντιληπτό πώς θα προσδιοριστούν οι προβλεπόμενες πιστώσεις ανά περιφέρεια και με ποια κριτήρια.
Κυρίες και Κύριοι,
Ο κ. Υπουργός αναφέρθηκε στην Θράκη, στην περιοχή μου. Πρέπει να σας πω ότι πράγματι στη Θράκη κατά το παρελθόν υπήρξαν και επενδύσεις «φαντάσματα». Αρκετούς επιχειρηματίες, όμως, τους οδήγησε σε απόγνωση το ίδιο το κράτος, όταν καθυστερούσε να τους πληρώσει τις επιδοτήσεις, όταν αναγκάζονταν να παίρνουν δάνεια έναντι επιδότησης με επιτόκια 25% και 30% -τόσο ήταν τα επιτόκια- με αποτέλεσμα να οδηγούνται σε δύσκολες και αδιέξοδες καταστάσεις. Ωστόσο, πρέπει να ξέρετε ότι στη Θράκη έγιναν και σημαντικές επενδύσεις. Υπάρχουν μεγάλες επιχειρήσεις οι οποίες λειτουργούν, επιχειρήσεις με εξωστρέφεια, επιχειρήσεις που είναι ανταγωνιστικές και επιχειρήσεις που τόνωσαν την απασχόληση στην περιοχή.
Δυστυχώς, όσα επιπρόσθετα κίνητρα είχε η Θράκη ένα-ένα χάνουν την αξία τους. Αντί, λοιπόν, να ενισχυθούν, τα κίνητρα αυτά χάνονται πολύ περισσότερο με το Νόμο που συζητούμε σήμερα. Πρέπει να ξέρετε, κύριοι συνάδελφοι, ότι η Θράκη γειτνιάζει με χώρες όπου η φορολογία των επιχειρήσεων είναι 10%, το εργατικό κόστος είναι 10 € την ημέρα (όταν στη χώρα μας είναι 80 € και 90 € την ημέρα) και όπου μέσα σε μία ημέρα – στην Τουρκία και στη Βουλγαρία – μπορεί κάποιος νομικά να στήσει μια επιχείρηση. Αν λοιπόν στη Θράκη δεν υπάρχουν επιπρόσθετα κίνητρα σε σχέση με άλλες περιοχές της χώρας, κανείς δεν πρόκειται να επενδύσει σε μια πραγματικά ευαίσθητη εθνικά περιοχή, η οποία αντιμετωπίζει προβλήματα σε πολλά επίπεδα. Όταν λοιπόν η Θράκη με βάση το Νόμο που συζητούμε σήμερα έχει τα ίδια κίνητρα που έχουν 8 από τις 13 Περιφέρειες της χώρας, πείτε μου γιατί να έρθει κάποιος στην Θράκη για να επενδύσει; Επομένως εκείνο που θα ήθελα να σας προτείνω, κύριε Υπουργέ, είναι να διαφοροποιήσετε τα κριτήρια και τα κίνητρα που έχουν σχέση με επενδύσεις που μπορούν να γίνουν στη Θράκη. Άκουσα επίσης ότι το κράτος κάνει μια ιδιαίτερη προσπάθεια ώστε να εισπράττει φόρους και συμφωνώ με αυτό. Μάλιστα λέγεται ότι για τον Φ.Π.Α θα υπάρξουν ποινές που μπορούν να οδηγήσουν ακόμα και σε φυλάκιση. Είναι σημαντικό, όμως, ως προς αυτό να ξεκαθαρίσουμε ότι και το κράτος πρέπει να είναι συνεπές στις υποχρεώσεις του απέναντι στις επιχειρήσεις. Στη Θράκη το 12%, η επιδότηση εργασίας στις επιχειρήσεις, έχει να πληρωθεί από το δεύτερο εξάμηνο του 2008.
Υπάρχουν μικρές επιχειρήσεις που έχουν να εισπράξουν δεκάδες και εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ και μεγάλες επιχειρήσεις που στηρίχθηκαν στα ποσά αυτά και που η απαίτησή τους έναντι του κράτους ξεπερνά το ένα και τα δύο εκατομμύρια ευρώ.
Το Υπουργείο Ανάπτυξης, ως το κατεξοχήν Υπουργείο της επιχειρηματικότητας και των επιχειρήσεων πρέπει να πιέσει το Υπουργείο Οικονομικών να επιδεικνύει συνέπεια απέναντι στις επιχειρήσεις. Για το θέμα αυτό θα ήθελα να σας κάνω και μια πρόταση. Εφόσον υπάρχει ταμειακή δυσκολία, να συμψηφιστούν οι απαιτήσεις του κράτους από τις επιχειρήσεις με αντίστοιχες απαιτήσεις που έχουν οι επιχειρήσεις από το κράτος, όπως ο φόρος μισθωτών υπηρεσιών, ο Φ.Π.Α. Με αυτόν τον τρόπο θα βοηθήσουμε αυτή την εξαιρετικά δύσκολη ώρα την επιχειρηματικότητα. Θα δώσουμε «οξυγόνο» στις επιχειρήσεις, έτσι ώστε να μπορέσουν να ξεπεράσουν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν σήμερα. Επειδή μιλήσατε κύριε Υπουργέ και για «εργαλεία», ώστε να βοηθήσουμε τις εξαγωγές, καλό είναι να μη γελιόμαστε. Οι εξαγωγές αυξάνονται διότι πλέον δεν υπάρχει πεδίο στην εσωτερική αγορά και οι περισσότεροι επιχειρηματίες στρέφονται στις εξαγωγές. Θα ήθελα να κάνω και μια τελευταία πρόταση. Θεωρώ πως πρέπει να μπει μια ειδική ενότητα στον αναπτυξιακό νόμο για ενίσχυση επιχειρήσεων -είναι και πρόταση της ΠΑΣΕΓΕΣ- που ασχολούνται με την διατροφική αλυσίδα και την υγιεινή των τροφίμων και επιχειρήσεων που ασχολούνται με την αξιοποίηση της βιομάζας για ενέργεια, ενός κλάδου που έχει πολύ καλή προοπτική. Πιστεύω ότι όλοι οι συνάδελφοι θα συμφωνήσουμε στο θέμα αυτό που μπορεί – εκτός από την τόνωση της επιχειρηματικότητας – να στηρίξει και την αγροτική ανάπτυξη του Τόπου μας.
Ευχαριστώ

Σχετικά Άρθρα