Τελευταία ΝέαΤεχνολογία

TikTok: Πώς «βούλιαξαν» τα σχέδια για παγκόσμια επέκταση του ηλεκτρονικού εμπορίου

Οι καταστροφικοί χειρισμοί της εταιρείας στο Ηνωμένο Βασίλειο, την ανάγκασαν να εγκαταλείψει τα πλάνα λανσαρίσματος των υπηρεσιών ηλεκτρονικών αγορών σε ΗΠΑ και Ευρώπη.

Εξαιρετικά δημοφιλής υπήρξαν μέχρι πρόσφατα οι ηλεκτρονικές αγορές μέσω της πλατφόρμας του TikTok στην Ασία. Ωστόσο, μετά από μία καταστροφική εμπειρία στο Ηνωμένο Βασίλειο τα σχέδια της εταιρείας για επέκταση της ίδιας λειτουργίας σε Ηνωμένες Πολιτείες και Ευρώπη εγκαταλείφθηκαν.

Τόσο στην Κίνα, όσο και σε άλλες ασιατικές αγορές, το ηλεκτρονικό εμπόριο με ζωντανή ροή έχει αποδειχθεί επικερδές για τη μητρική εταιρεία του TikTok, την ByteDance. Η λογική είναι απλή: οι εταιρείες εμφανίζουν σύντομα βίντεο προϊόντων σε συνδυασμό με ένα καλάθι αγορών, δίνοντας τη δυνατότητα στους ενδιαφερόμενους να αγοράσουν το προϊόν απλώς κλικάροντας.

Μάλιστα, η ByteDance απολάμβανε ταχεία ανάπτυξη της δυνατότητας αγορών στην κινεζική εκδοχή του TikTok, το Douyin, πουλώντας δισεκατομμύρια προϊόντα κάθε είδους.

Επέκταση εκτός Κίνας

Θέλοντας να επεκταθεί και εκτός Ασίας η εταιρεία λανσάρισε την υπηρεσία στο Ηνωμένο Βασίλειο, σχεδιάζοντας παράλληλα να επεκταθεί στην ηπειρωτική Ευρώπη πριν κυκλοφορήσει και στις ΗΠΑ. Σύμφωνα με τους Financial Times, το λανσάρισμα έγινε πέρυσι μέσω ενός νέου εταιρικού σχήματος που έλαβε την ονομασία TikTok Shop.

Διάφορα brands και influencers μετέδιδαν ζωντανά και πωλούσαν προϊόντα μέσω σύντομων βίντεο, τα οποία οι χρήστες μπορούσαν να αγοράσουν με ένα απλό κλικ.

Το λεγόμενο «εμπόριο ζωντανής ροής» θεωρείται από αρκετούς αναλυτές ως το μέλλον των αγορών μέσα από τις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, οι οποίες παίρνουν ποσοστά επί των πωλήσεων. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι ανταγωνιστές του TikTok, YouTube και Instagram, αναπτύσσουν παρόμοιες δυνατότητες στην Ευρώπη.

Το TikTok είχε σχεδιάσει να λανσάρει την υπηρεσία στη Γερμανία, τη Γαλλία, την Ιταλία και την Ισπανία το α’ εξάμηνο του 2022, πριν επεκταθεί στις ΗΠΑ αργότερα το 2022, σύμφωνα με πηγές που επικαλούνται οι Financial Times.

Τα προβλήματα

Τα προβλήματα άρχισαν να φαίνονται όταν αποχώρησε από τη θέση του υψηλόβαθμο στέλεχος της ByteDance, το οποίο «έτρεχε» το TikTok Shop, καθώς η εταιρεία υποχρεώθηκε να ερευνήσει σχόλια του συγκεκριμένου ανθρώπου ότι δεν «πίστευε» στην ανάγκη να δίνεται άδεια εγκυμοσύνης.

Αργότερα, ήρθαν στην επιφάνεια και άλλα περιστατικά που έδειχναν ότι υπήρχε πρόβλημα στην εργασιακή κουλτούρα των στελεχών της εταιρείας. Τουλάχιστον 20 μέλη της ομάδας που εργαζόταν στο Λονδίνο – δηλαδή περίπου οι μισοί – αποχώρησαν από την εταιρεία, ενώ αρκετοί ακόμη δήλωναν ότι είναι «πολύ κοντά στην παραίτηση».

Μάλιστα, σε δύο εργαζόμενους πληρώθηκαν αποζημιώσεις μετά από καταγγελίες για τις συνθήκες εργασίας.

Οι συνθήκες εργασίας

Όπως αναφέρουν αρκετά στελέχη της ομάδας που εργαζόταν στο γραφείο του Λονδίνου, συνήθιζαν να εργάζονται πάνω από 12 ώρες ημερησίως, ξεκινώντας πολύ νωρίς το πρωί καθώς θα έπρεπε να έχουν τηλεδιασκέψεις με τα κεντρικά γραφεία στην Κίνα, με τις σχετικές «αναφορές» των τηλεδιασκέψεων να πρέπει να ετοιμάζονται αμέσως μετά.

Χαρακτηριστικές ήταν οι εικόνες, με εργαζόμενους της TikTok Shop στις θέσεις τους τα ξημερώματα, να προβάλλονται σε εσωτερικά υπομνήματα σαν «παραδείγματα δέσμευσης», ενώ η άποψη ότι θα έπρεπε να δουλεύουν αργίες χαρακτηριζόταν «σωστή πρακτική». Επίσης, ορισμένα στελέχη υποβιβάστηκαν ή τους αφαιρέθηκαν λογαριασμοί πελατών αφού έλαβαν άδεια και έλειψαν από τις θέσεις τους.

Από την πλευρά της η TikTok σε ανακοίνωση της δήλωσε ότι οι ώρες εργασίας των εργαζομένων χρειάζεται μερικές φορές να «ταιριάζουν με τα πρότυπα διαχείρισης των πελατών», αλλά ισχυρίστηκε ότι προσπάθησε να διασφαλίσει ότι αυτό δεν θα συνέβαινε σε τακτική βάση.

Σχετικά Άρθρα