Γενική

Δημιουργήθηκαν παγίδες σε εθνικό και διοικητικό επίπεδο

Για την κατάργηση του Υπουργείου Μακεδονίας Θράκης μίλησε στη Βουλή των Ελλήνων ο βουλευτής Ν. Ξάνθης Αλέκος Κοντός

Στην κατάργηση του Υπουργείου Μακεδονίας- Θράκης, στο καίριο αυτό θέμα που μας καίει όλους στη Βόρεια Ελλάδα αναφέρθηκε σε ομιλία του στη Βουλή των Ελλήνων, ο βουλευτής Ν. Ξάνθης κος Αλέκος Κοντός. Ο Ξανθιώτης βουλευτής αναφέρθηκε διεξοδικά στο σημαντικό ζήτημα που προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων και έθεσε μια σειρά ερωτημάτων. Όπως επισήμανε, υπάρχουν παγίδες σε εθνικό και διοικητικό επίπεδο.
Σας παραθέτουμε την ομιλία του:
«Το Υπουργείο Μακεδονίας και Θράκης είχε ένα ξεχωριστό ρόλο με περιεχόμενο και συμβολισμούς απολύτως αναγκαίους την περίοδο που διανύουμε.
Αποτελούσε πάντα ένα τμήμα της Πολιτείας κοντά στην περιφέρεια και είναι σημαντικό ότι έχει καταγραφεί στη συνείδηση των πολιτών της Μακεδονίας και της Θράκης ως ο κυβερνητικός πόλος σε αυτή τη δυναμική, αλλά και εθνικά ευαίσθητη περιοχή.
Από το 1912, όταν ουσιαστικά ξεκίνησε η ιστορία του Υπουργείου με την απελευθέρωση της Μακεδονίας- αρχικά ως Γενική Διοίκηση Βορείου Ελλάδος- μέχρι σήμερα ο ρόλος του ήταν πάντοτε σημαντικός, ακόμα και στις περιόδους κατά τις οποίες οι αρμοδιότητές του είχαν επί της ουσίας περιοριστεί.
Δεν έγινε τυχαία από τον αείμνηστο εθνάρχη Κωνσταντίνο Καραμανλή η επανίδρυσή του το 1974 , που συνοδεύτηκε από μία σημαντική για την περιοχή δραστηριότητα.
Όπως επίσης δεν εξέδωσε, χωρίς λόγο το 1988 ο τότε πρωθυπουργός αείμνηστος Ανδρέας Παπανδρέου, την Απόφαση της μετονομασίας του σε Υπουργείο Μακεδονίας- Θράκης , την οποία διατηρούσε μέχρι την πρόσφατη απόφαση του σημερινού πρωθυπουργού.
Και δεν ήταν τυχαίο επίσης ότι ο ίδιος ο Ανδρέας Παπανδρέου ανέλαβε καθήκοντα Υπουργού Μακεδονίας- Θράκης το 1985.
Μέσα από την καθημερινή επαφή μας με τους πολίτες της Μακεδονίας και της Θράκης- από όπου εξ άλλου προερχόμαστε κι εμείς- γνωρίζουμε πολύ καλά ότι η κοινωνία προσδοκούσε όχι μόνο στη στήριξή του εν λόγω Υπουργείου- ιδιαίτερα όσο παραμένουν ανοιχτά εθνικά ζητήματα που αφορούν στην περιοχή- αλλά και στην ανάπτυξη και ενδυνάμωσή του.
Εύλογα, λοιπόν, τίθεται το ερώτημα:
Τι άλλαξε σήμερα και ο κ. πρωθυπουργός προέβη στην κατάργηση του ΥΜΑΘ;
Γιατί δεν το εξήγγειλε προεκλογικά;
Λύθηκε, μήπως, το μεγάλο εθνικό μας θέμα, σχετικά με την ονομασία των Σκοπίων και κρίθηκε ότι δεν χρειάζεται έστω και ο συμβολικός χαρακτήρας του Υπουργείου αυτού;
Δεν προβληματίζουν την κυβέρνηση οι αντιδράσεις των πολιτών, των φορέων της Μακεδονίας και της Θράκης, και όλων των ομογενειακών οργανώσεων που διαφωνούν με την απόφαση που ελήφθη θεωρώντας ότι καταργείται μία ουσιαστική κυβερνητική παρουσία στην περιοχή;
Δεν την ενδιέφερε να διατηρήσει ένα συντονιστικό όργανο που αποτελούσε σημαντικό και απολύτως σεβαστό θεσμό από τους κατοίκους της Βορείου Ελλάδος και εξυπηρετούσε διαχρονικές εθνικές ανάγκες;
Ή , τουλάχιστον, δεν μπορούσε να περιμένει η κυβέρνηση έως την επίλυση του προβλήματος με τα Σκόπια;
Ας μη κρυβόμαστε, η κατάργηση του Υπουργείου Μακεδονίας- Θράκης κρύβει πολλές παγίδες.
Και όχι μόνο σε επίπεδο εθνικό, αλλά και σε επίπεδο Διοικητικό, καθώς η κατάσταση που δημιουργείται είναι εντελώς συγκεχυμένη και υπάρχει σοβαρός κίνδυνος αρρυθμίας της όλης λειτουργίας του.
Διότι κάθε άλλο παρά ενισχύεται η αποκέντρωση με την απώλεια ενός Υπουργείου σε πορεία αναβάθμισης και την εγκατάσταση δύο Υφυπουργών στη Θεσσαλονίκη.
Και αυτό γιατί:
Πρώτον, διότι δεν έχουν ξεκαθαρίσει οι αρμοδιότητες που οι δύο αυτοί υφυπουργοί θα ασκούν στα πλαίσια των καθηκόντων τους.
Δεύτερον, δεν υπάρχει η διοικητική υποστήριξη από πλευράς προσωπικού, ούτε και η εμπειρία έτσι ώστε ακόμη και όταν αποκτήσουν αρμοδιότητες να μπορέσουν αν τις ασκήσουν αποτελεσματικά και να μην παραμείνει διακοσμητικός ο ρόλος τους.
Τρίτον, δεν έχει γίνει ουσιαστική συζήτηση για την αύξηση των πόρων του Υπουργείου , αλλά ούτε και για τις δράσεις που οι δύο υφυπουργοί θα υλοποιούν μέσα από εθνικά προγράμματα και κυρίως προγράμματα της Δ΄ Προγραμματικής Περιόδου, και
Τέταρτον, δεν έχει ξεκαθαρίσει ποιος υφυπουργός θα είναι αρμόδιος για την παρακολούθηση της σωρείας των δράσεων που, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια το Υπουργείο υλοποιούσε.
Κατά συνέπεια, τα προβλήματα που προκύπτουν, πέρα από τη συμβολική τους διάσταση είναι και πρακτικά και πολύ φοβόμαστε ότι τελικά θα έχουμε δύο Υφυπουργούς και δύο Γενικούς Γραμματείς χωρίς ουσιαστικό ρόλο, χωρίς αρμοδιότητες και με προφανή αρρυθμία στην άσκηση των καθηκόντων τους.
Το μεγάλο, όμως, ερώτημα στο οποίο επανερχόμαστε είναι γιατί την περίοδο αυτή επιλέγουμε, χωρίς καμία προηγούμενη συζήτηση, να καταργήσουμε τον συμβολισμό που είχε το συγκεκριμένο Υπουργείο.
Έχει, άραγε, η απόφαση αυτή σχέση με τις πρόσφατες ενέργειες της κυβέρνησης σχετικά με την εξεύρεση λύσης στο επίμαχο ζήτημα της ονομασίας του γειτονικού κράτους;
Και, βέβαια, μας προβληματίζει το γεγονός τη μία ημέρα να συναντά ο Έλληνας πρωθυπουργός τον Σκοπιανό ομόλογό του στις Πρέσπες και φανερά να συζητούν θέματα που έχουν σχέση με την προστασία του περιβάλλοντος και την επομένη να δηλώνει ο Σκοπιανός πρωθυπουργός ότι επιθυμεί στη συζήτηση για την ενταξιακή ημερομηνία από την Ε.Ε. της FYROM να δεχτούμε να μη συζητηθεί η ονομασία του κρατιδίου αυτού.
Ή να το συνδυάσουμε με τις πληροφορίες που δημοσιεύονται στον Τύπο ότι ασκούνται πιέσεις στην Ελλάδα ώστε να προχωρήσει σε υποχωρήσεις στο μείζον για τη χώρα μας και κυρίως για τη Βόρεια Ελλάδα εθνικό αυτό θέμα;
Κλείνοντας, επιμένω ότι θεωρούμε σοβαρό ατόπημα της κυβέρνησης την κατάργηση του Υπουργείου Μακεδονίας Θράκης και ζητούμε από την κυβέρνηση να επανεξετάσει άμεσα το όλο θέμα.
Κύριοι συνάδελφοι,
Δεν είναι καιρός να αφήνουμε περιθώρια στους Σκοπιανούς να σκέφτονται ότι κάνουμε τέτοιου είδους υποχωρήσεις και λανθασμένες ενέργειες την ώρα που αυτοί επιδίδονται σε μία άνευ προηγουμένου προπαγάνδα και πλαστογράφηση της ιστορίας, διεκδικώντας ψευδεπίγραφη ονομασία».

Σχετικά Άρθρα