fbpx
ΑτζένταΤελευταία Νέα

Εργαστήρι μυθολογίας στο Λαογραφικό & Ιστορικό Μουσείο Ξάνθης

μυθολογιας

Το Λαογραφικό & Ιστορικό Μουσείο Ξάνθης  παρουσιάζει ένα νέο πρόγραμμα με τίτλο ”Μυθολογία και Δραματοποίηση”. Πρόκειται για ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα προσέγγισης μύθων που σχετίζονται με την περιοχή της Θράκης η υλοποίηση  του οποίου θα γίνει μέσα από τις τέχνες και κυρίως το Θέατρο και την αφήγηση. Οργάνωση υλοποίηση: Σαπρανίδου Αλίνα. Ηλικίες από 7-11 ετών.

Θα πραγματοποιηθούν 12 συναντήσεις -εργαστήρια (διάρκεια 1 ώρα 30′ ). Μία φορά την εβδομάδα  στο Λαογραφικό  &  Ιστορικό  Μουσείο  Ξάνθης. Συμμετοχή 30€ το μήνα. Αναλυτικά το πρόγραμμα των συναντήσεων

1η συνάντηση   Εισαγωγή στη μυθολογία – γνωριμία

Στην πρώτη συνάντηση του εργαστηρίου οι συμμετέχοντες θα γνωριστούν μεταξύ τους μέσα από παιχνίδια γνωριμίας σε κύκλο καθώς και θα γίνει αφήγηση του παραμυθιού ”Η κυρία μυθολογία και οι τρελές ιστορίες της ” με τη συνοδεία μουσικού οργάνου.

2η συνάντηση

Χρησιμοποιώντας  ξανά το κυκλικό μοντέλο θα γίνουν κάποια εισαγωγικά παιχνίδια συγκέντρωσης και εγρήγορσης καθώς και μια επανάληψη των ονομάτων της ομάδας με παιχνίδια γνωριμίας .

Θεματική ενότητα εργαστηρίου ¨Οι 12 θεοί του Ολύμπου”.

Αφήγηση και γνωριμία με τους θεούς και το ρόλο που επιτελεί ο καθένας.

Εκμάθηση των ονομάτων των 12 θεών μέσα από βιωματικά ομαδικά παιχνίδια με κάρτες .

Περπάτημα στο χώρο και δραματοποίηση των θεών.   (Πχ Πώς ξυπνάει ο Δίας το πρωί πως περπατάει κλπ…)

Δημιουργία αυτοσχεδιασμών σε ζευγάρια με θέμα έναν φανταστικό διάλογο μεταξύ 2 θεών του Ολύμπου.

3η Συνάντηση

Κύκλος και ασκήσεις παντομίμας . Εξοικείωση με το σώμα και τις θεατρικές κινήσεις.

Επανάληψη για τους 12 θεούς του Ολύμπου.

Θεματική ενότητα εργαστηρίου ”Ανακαλύπτω τον αγαπημένο μου θεό του Ολύμπου”

Αφού τα παιδιά έχουν επιλέξει τον αγαπημένο τους θεό καλούνται να τον αναπαραστήσουν ξανά και να μαντέψουν από την παντομίμα των άλλων ποιόν θεό έχουν αναπαραστήσει .

Αργότερα γίνεται αυτοσχεδιασμός σε ομάδες όπου τα παιδιά καλούνται να φτιάξουν μια φανταστική ιστορία με τους θεούς του Ολύμπου και να την αναπαραστήσουν στην άλλη ομάδα.

Στο σημείο αυτό γίνεται γνωριμία με τις έννοιες του σκηνικού χώρου του σκηνοθέτη ,του ρόλου καθώς τα παιδιά δημιουργούν επί τόπου τις συνθήκες παράστασης σε έναν χώρο που μπορεί και να μην είναι θέατρο.

Ζωγραφίζω τον αγαπημένο μου Θεό.(δημιουργία έκθεσης με τα παιδικά έργα η οποία θα χρησιμοποιηθεί δημιουργικά στο τέλος των εργαστηρίων)

Αποχαιρετισμός των 12 θεών με τραγούδι που τραγουδά όλη η ομάδα και ασκήσεις χαλάρωσης και αποφόρτισης.

4η συνάντηση -5ή συνάντηση

Κύκλος και ασκήσεις σε ζευγάρια .Κινητικές ασκήσεις και ασκήσεις εμπιστοσύνης.

Εξοικείωση με το σώμα.

Θεματική ενότητα”Γνωριμία με τον θεό Διόνυσο”

Αφήγηση της ιστορίας της ζωής του Διονύσου με τη συνοδεία μουσικού οργάνου .Γνωριμία με την Ευρύτερη περιοχή της Θράκης που θεωρείται και γενέτειρα του Διονύσου .Σύνδεση του Διονύσου με το Θέατρο και μικρή εισαγωγή για τη γέννηση του Θεάτρου .

Περπάτημα στο χώρο και θεατρικές ασκήσεις κίνησης με θέμα την προσωπικότητα του Διονύσου .Περπάτημα στο χώρο εκφράζοντας διάφορα συναισθήματα πχ. χαρά ,λύπη ,ανυπομονησία  κλπ.

”Φοράω τη μάσκα και νοιώθω συναισθήματα.” Γνωριμία με τις μάσκες της τραγωδίας και της κωμωδίας μέσα από ασκήσεις παντομίμας όπου τα παιδιά θα προσπαθήσουν να εξοικειωθούν με την σωματική έκφραση συναισθημάτων.

Ομαδική κατασκευή με χαρτόνι της φυσιογνωμίας του Διονύσου.

6η συνάντηση

Ασκήσεις ενίσχυσης της ομάδας .Επανάληψη ασκήσεων παντομίμας και ασκήσεις εγρήγορσης

Θεματική ενότητα ”Οι Μούσες ”

Αφήγηση παραμυθιού και γνωριμία με τις Μούσες

Παιχνίδι μνήμης με ζωγραφισμένες κάρτες για την καλύτερη εμπέδωση του παραπάνω μύθου.

Σωματικές ασκήσεις αναπαράστασης των Μουσών .

Αυτοσχεδιασμός σε ομάδες .Η κάθε ομάδα θα φανταστεί μια ιστορία σχετική με τις Μούσες και θα κληθεί να τη δραματοποιήσει αυτή τη φορά χρησιμοποιώντας διάλογο.

Η κάθε ομάδα θα κληθεί να σκηνοθετήσει την άλλη ομάδα και με δημοκρατικό διάλογο θα επισημάνουν οι συμμετέχοντες πώς οι αυτοσχεδιασμοί θα μπορέσουν να βελτιωθούν με βάση το θεωρητικό υπόβαθρο που διδάχθηκε στην 3η συνάντηση.

7η συνάντηση  Ανακεφαλαίωση μέσα από το παιχνίδι

H 7η συνάντηση θα αποτελέσει ανακεφαλαίωση των παραπάνω συναντήσεων.

Οι συμμετέχοντες θα επιλέξουν έναν από τους παραπάνω μύθους ή ήρωες και με την καθοδήγηση του εμψυχωτή θα φτιάξουν μια ιστορία .

Θα γίνει σύνδεση των ιστοριών οι οποίες θα έχουν κοινά στοιχεία και στη συνέχεια θα δημιουργηθούν ομάδες εργασίας

Αργότερα η κάθε ομάδα θα παρουσιάσει στην-στις άλλες ομάδες μια αφήγηση της κοινής ιστορίας και έτσι θα προσπαθήσουν όλοι μαζί να θυμηθούν τα στοιχεία των μύθων που αναφέρθηκαν προηγούμενα εργαστήρια .Η δραστηριότητα αυτή θα είναι η αφορμή για να γίνει μια προσέγγιση στις τεχνικές αφήγησης ιστοριών καθώς η κάθε ομάδα θα πρέπει να αφηγηθεί την ιστορία της με λόγια και παντομίμα.

8η συνάντηση   Θεματική ενότητα 8ης συνάντησης ”Ο Ορφέας”

Στην  8 η συνάντηση θα γίνει αφήγηση για την ιστορία της μούσας Καλλιόπης καθώς και  του  γιου της  Ορφέα .Στη συγκεκριμένη συνάντηση το εργαστήριο θα έχει πιο μουσικά προσανατολισμένο χαρακτήρα λόγω του Ορφέα  και της σχέσης του με τη μουσική. Για το λόγο αυτό θα επιλεχθούν ασκήσεις ρυθμού , μουσικοκινητικής (σύστημα dalcroze και orff),και διάφορα μουσικά παιχνίδια που θα βοηθήσουν στην κατανόηση του μύθου. Τέλος η ομάδα θα κληθεί να φτιάξει μια μεγάλη ομαδική ζωγραφιά με την περσόνα του Ορφέα και τις σκηνές όπου μαγεύει τα ζώα με τη λύρα του .

9η συνάντηση   Θεματική ενότητα ”Ο μύθος του Ορφέα και της Ευρυδίκης”

Αφήγηση του μύθου του Ορφέα και της ευρυδίκης με τη συνοδεία μουσικού οργάνου .

Δραματοποίηση του μύθου μέσα από θεατρικές ασκήσεις, παιχνίδια ,παντομίμα και αυτοσχεδιασμό.

Τέλος  οι συμμετέχοντες θα κληθούν να βρουν ένα εναλλακτικό τέλος στην ιστορία του μύθου .

Αφού χωριστούν σε ομάδες και σκεφτούν ένα άλλο πιο χαρούμεν τέλος για το μύθο του Ορφέα και της Ευρυδίκης καλούνται σε αυτοσχεδιασμό σε ομάδες να τον παρουσιάσουν .Αυτή τη φορά θα ενθαρρυνθούν να χρησιμοποιήσουν και λόγο και παντομίμα .

10η συνάντηση

Στην 10 η συνάντηση θα τελειοποιηθούν οι αυτοσχεδιασμοί με το εναλλακτικπο τέλος του Μύθου του Ορφέα και της Ευρυδικής και θα γίνει μια προσέγγιση του τι είναι σκηνοθεσία και πως τελειοποιείται μια θεατρική παράσταση.

Ακόμη θα ενθαρρυνθούν οι ομάδες να σκηνοθετήσουν η μια την άλλη με τη βοήθεια του εμψυχωτή .Οι σκηνοθετικές παρατηρήσεις θα γίνουν με στόχο τα παιδιά να κατανοήσουν τον πολύπλοκο ρόλο του σκηνοθέτη και προκειμένου να δημιουργηθεί ένα κλίμα αλληλεγγύης και αλληλοβοήθειας και όχι ανταγωνισμού.

Τέλος θα γίνει μια γενική πρόβα και τα παιδιά θα κληθούν να φανταστούν και να σχεδιάσουν τα κουστούμια που θα φορούσαν στην παράσταση. Η συνάντηση θα τελειώσει με ασκήσεις χαλάρωσης και την εκμάθηση ενός τραγουδιού για τον μύθο του Ορφέα και της Ευρυδίκης .

Εάν υπάρχει ενδιαφέρον από τα παιδιά και τους γονείς ο μύθος με το τέλος που θα δώσουν τα παιδιά θα παρουσιαστεί και οι δύο ομάδες θα οργανώσουν μια μικρή παράσταση  του αυτοσχεδιασμού τους σε γονείς και φίλους .

11η συνάντηση

Στην 11η συνάντηση θα γίνει μια επιλογή των χαρακτήρων που παρουσιάστηκαν στις αφηγήσεις των μύθων και το κάθε παιδί θα φτιάξει μαζί με τον εμψυχωτή μια κούκλα κουκλοθεάτρου με τον αγαπημένο του ηρώα .Η τελειοποίηση της κάθε κούκλας θα γίνει από τον εμψυχωτή και στη δωδέκατη συνάντηση οι κούκλες θα αποκτήσουν ψυχή και φωνή από τα ίδια τα παιδιά και θα δημιουργηθούν φανταστικοί διάλογοι ανάμεσα σε χαρακτήρες της μυθολογίας που δεν θα μπορούσαν να συναντηθούν ποτέ .(πχ. Διάλογος με κουκλοθέατρο μεταξύ του Δία και της Ευρυδίκης ή του Ορφέα και του Απόλλωνα.)

12 η συνάντηση  Κυνήγι κρυμμένου Θησαυρού.

Έκθεση των έργων των παιδιών που έγιναν στις προηγούμενες συναντήσεις και οργάνωση παιχνιδιού κρυμμένου θησαυρού με θέμα τη μυθολογία .Τα παιδιά με βάση κάποιους κανόνες χωρισμένα σε ομάδες θα ψάξουν να βρουν ένα μυστικό, έναν μύθο, τον οποίο δεν διδάχθηκαν ή μια λεπτομέρεια η οποία στο εργαστήριο δεν αποκαλύφθηκε .Προκειμένου όμως να βρουν την αλήθεια θα πρέπει να παίξουν παιχνίδια ρόλων με τους θεούς του Ολύμπου καθώς και να απαντήσουν σε ερωτήσεις για τους μύθους που διδάχθηκαν.

Αποχαιρετισμός με τραγούδι και μουσικά παιχνίδια.

Εναλλακτικά στην τελευταία συνάντηση μπορεί να γίνει αφήγηση μύθου που θα αφορά τους Κάβειρους τους Θεούς της Σαμοθράκης. Λόγω των ιεροτελεστιών που εμπεριείχαν παιχνίδια φωτός και σκιάς, ενδεχομένως να στηθεί ένα μικρό θέατρο σκιών όπου τα παιδιά με τις κούκλες τους και το σώμα θα παρουσιάσουν τον αγαπημένο τους μύθο.

Οι συναντήσεις ενδέχεται να είναι περισσότερες από 12 ανάλογα με τον αριθμό των μαθητών καθώς και την δυναμική της ομάδας.

Οι ασκήσεις θα διαφοροποιηθούν και θα προσαρμοστούν από τον εμψυχωτή  στην συγκεκριμένη θεματολογία που αφορά την εκμάθηση μύθων

Όλες οι ασκήσεις- παιχνίδια είναι σχεδιασμένες με βάση τις αρχές και τα πρότυπα της μη αυταρχικής και μαθητοκεντρικής παιδαγωγικής προσέγγισης.

Όποιοι μύθοι εμπεριέχουν ακατάλληλες η βίαιες πληροφορίες για τα παιδιά θα απλοποιηθούν και θα παραλειφθούν τα κομμάτια αυτά.

Τέλος η κατασκευή κούκλας μπορεί να αντικατασταθεί από την κατασκευή μάσκας η σκηνικών αντικειμένων ανάλογα με τις επιθυμίες της ομάδας.

Σχετικά Άρθρα