Αποστολή Μαίρη Δαληκριάδου
Σήμερα πραγματοποιήθηκαν στη Βιομηχανική Περιοχή Κομοτηνής τα εγκαίνια του νέου Σταθμού Συμπίεσης Φυσικού Αερίου του ΔΕΣΦΑ, ενός έργου στρατηγικής σημασίας για το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου. Τον αγιασμό τέλεσε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Μαρωνείας και Κομοτηνής Παντελεήμων.
Παρά την απουσία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, ο οποίος δεν μπόρεσε να παραστεί λόγω έκτακτων λόγων υγείας, η τελετή πραγματοποιήθηκε κανονικά, με τη συμμετοχή υψηλών αντιπροσωπειών από τις χώρες του «Κάθετου Διαδρόμου».
Χαιρετισμό απηύθυναν ο Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Νίκος Τσάφος, η Ανώτατη Εκτελεστική Διευθύντρια του ΔΕΣΦΑ Maria Rita Galli, καθώς και εκπρόσωποι των συνεργαζόμενων χωρών. Την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης εκπροσώπησε ο Περιφερειάρχης Χριστόδουλος Τοψίδης, ο οποίος χαρακτήρισε τη σημερινή ημέρα «ιδιαίτερα σημαντική για την Περιφέρεια και τη χώρα».
Η σημασία του έργου για το ενεργειακό σύστημα
Ο νέος σταθμός αποτελεί μια καίρια ενεργειακή υποδομή που ενισχύει ουσιαστικά τη δυνατότητα μεταφοράς φυσικού αερίου μέσω του συγκεκριμένου κόμβου, αυξάνοντας την ασφάλεια εφοδιασμού τόσο της Ελλάδας όσο και της ευρύτερης περιοχής. Παράλληλα, επιτρέπει την αύξηση των ποσοτήτων φυσικού αερίου που διοχετεύονται προς τη Δύση και την Ανατολή, αναβαθμίζοντας τον ρόλο της Κομοτηνής ως ενεργειακού διαμετακομιστικού κέντρου.
Το έργο συνδέεται άμεσα με τη διασύνδεση του FSRU Αλεξανδρούπολης με το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου, καθώς και με άλλα κρίσιμα ενεργειακά έργα της περιοχής που ενισχύουν τη θέση της Θράκης στον ενεργειακό χάρτη.
Ο ΔΕΣΦΑ επένδυσε 134 εκατομμύρια ευρώ στην κατασκευή του σταθμού, ο οποίος αποτελεί τον πρώτο ηλεκτροκίνητο σταθμό συμπίεσης φυσικού αερίου στην Ελλάδα. Πρόκειται για έργο μηδενικών εκπομπών κατά τη λειτουργία του, πλήρως εναρμονισμένο με τις αρχές της ενεργειακής μετάβασης και συμβατό ήδη με μίγματα φυσικού αερίου που περιλαμβάνουν έως και 10% υδρογόνο.
Σε επίπεδο τεχνικών χαρακτηριστικών, ο σταθμός διαθέτει τέσσερις ηλεκτρικούς συμπιεστές ισχύος 8,2 MW ο καθένας, σχεδιασμένους με τη φιλοσοφία λειτουργίας (n+1), που εξασφαλίζει υψηλή αξιοπιστία, εφεδρεία και απρόσκοπτη λειτουργία.
Το μήνυμα Τοψίδη: «Η ΑΜΘ μετατρέπεται σε ενεργειακό κόμβο»
Στον χαιρετισμό του, ο Περιφερειάρχης Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης Χριστόδουλος Τοψίδης υπογράμμισε ότι ο νέος σταθμός στηρίζει ουσιαστικά τον «Κάθετο Διάδρομο» —το διασυνδεδεμένο δίκτυο Ελλάδας, Βουλγαρίας, Ρουμανίας, Μολδαβίας και Ουκρανίας— και αποτελεί σημαντικό κρίκο στην αλυσίδα έργων που διαμορφώνουν τη νέα αναπτυξιακή ταυτότητα της Περιφέρειας.
«Η ΑΜΘ μετατρέπεται σε ενεργειακό κόμβο και πυλώνα ανάπτυξης», ανέφερε, σημειώνοντας ότι αγωγοί φυσικού αερίου, το FSRU Αλεξανδρούπολης και ο νέος σταθμός συμπίεσης δημιουργούν ένα δίκτυο στρατηγικής σημασίας. «Η Ελλάδα δεν ακολουθεί απλώς τις εξελίξεις, αλλά τις διαμορφώνει», τόνισε.
Ο κ. Τοψίδης επεσήμανε επίσης ότι οι επενδύσεις του ΔΕΣΦΑ στην Περιφέρεια αναμένεται να ξεπεράσουν τα 500 εκατομμύρια ευρώ, δημιουργώντας θέσεις εργασίας, νέα τεχνογνωσία και υποδομές υψηλής τεχνολογίας.
Τα έργα δικτύου φυσικού αερίου στην Περιφέρεια
Σημαντική αναφορά έγινε και στο πρόγραμμα ανάπτυξης δικτύων διανομής φυσικού αερίου συνολικού προϋπολογισμού 50 εκατ. ευρώ, που συγχρηματοδοτείται από το Περιφερειακό Πρόγραμμα ΑΜΘ. Το έργο περιλαμβάνει 496 χιλιόμετρα δικτύου χαμηλής και μέσης πίεσης και 11.000 νέες συνδέσεις σε οικιακούς, εμπορικούς και βιομηχανικούς καταναλωτές.
Ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη 263 χιλιόμετρα δικτύου, ενώ έχουν υπογραφεί πάνω από 4.500 συμβάσεις σύνδεσης.
«Μήνυμα εμπιστοσύνης προς την Περιφέρεια»
Κλείνοντας, ο Περιφερειάρχης χαρακτήρισε τη σημερινή ημέρα «σαφές μήνυμα πολιτικής βούλησης και εμπιστοσύνης προς την Ανατολική Μακεδονία και Θράκη», υπογραμμίζοντας ότι η Περιφέρεια θα συνεχίσει με όραμα και σχέδιο να στηρίζει πρωτοβουλίες που συμβάλλουν στην ανάπτυξη της περιοχής και στη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών.
Ακολουθούν φωτογραφίες από τα εγκαίνια:



































