fbpx
ΚοινωνίαΚύριο ΘέμαΤελευταία Νέα

Νέος αυστηρότερος σχολικός κανονισμός από Σεπτέμβριο. Οι γονείς θα τον υπογράφουν υποχρεωτικά πριν την εγγραφή των παιδιών τους

Πιο αυστηρός θα είναι ο σχολικός κανονισμός από τον Σεπτέμβριο ενώ αλλάζει και το καθεστώς για τις απουσίες.

Επιπλέον νέες ποινές θα ισχύσουν και για τη χρήση κινητών τηλεφώνων, αλλά και για τις ζημιές που θα προκαλούν οι μαθητές των σχολείων, τις οποίες θα πληρώνουν οι γονείς τους.

Η αυστηροποίηση των Κανονισμών Λειτουργίας των σχολείων, η άμεση ενημέρωση των γονέων για τις απουσίες, οι νέες ποινές, η πλατφόρμα stop-bullying.gov.gr για τις επώνυμες αναφορές περιστατικών βίας, προκειμένου να «ανοίξουν τα στόματα και να σπάσει η σιωπή», και η υποχρέωση των γονέων να καλύπτουν τα έξοδα από τις υλικές ζημιές που προξενούν τα παιδιά τους στο σχολείο είναι οι πυλώνες της κυβερνητικής στρατηγικής με στόχο τον περιορισμό των περιστατικών ενδοσχολικής βίας και σχολικού εκφοβισμού.

Απουσίες

Από Σεπτέμβριο θα τεθεί σε εφαρμογή η ψηφιοποίηση των απουσιών και η άμεση ενημέρωση των γονέων. Σύμφωνα με το σχέδιο του υπουργείου Παιδείας θα ψηφιοποιηθεί το Ημερήσιο Δελτίο Φοίτησης και σε συνδυασμό με το ηλεκτρονικό βιβλίο φοίτησης myschool, οι απουσίες θα μεταφέρονται αυτομάτως στα Ατομικά Δελτία μαθητών και θα γίνεται κατευθείαν η ενημέρωση των γονέων, μέσω της εφαρμογής eParents. Οι απουσίες δεν θα μπορούν να διαγραφούν από το Σύλλογο Διδασκόντων, με εξαίρεση σοβαρούς ιατρικούς λόγους ενώ ο αριθμός τους δεν αλλάζει, 114 συνολικά.

Ωστόσο επανέρχεται το καθεστώς των «δικαιολογημένων» και «αδικαιολόγητων» με τις αδικαιολόγητες να μην υπερβαίνουν τις 50. Όσον αφορά τις δικαιολογημένες, οι γονείς και κηδεμόνες θα μπορούν να δικαιολογήσουν έως δύο ημέρες. Για περισσότερες, είναι απαραίτητο να προσκομίζεται στο σχολείο η ιατρική γνωμάτευση. Σε περίπτωση που ο μαθητής καθυστερήσει να μπει στο μάθημα, επιβαρύνεται με μία απουσία εάν καθυστερήσει 15 λεπτά και επίσης με μία απουσία εάν συμπληρώσει 3 καθυστερημένες προσελεύσεις.

Οι κανόνες συμπεριφοράς αλλά και οι συνέπειες σε περίπτωση παραπτώματος θα περιγράφονται με σαφήνεια στον νέο σχολικό κανονισμό. Οι γονείς θα πρέπει να τον υπογράψουν πριν ξεκινήσει το παιδί τους τη φοίτηση. Αν δεν το κάνουν δεν θα μπορέσουν να προχωρήσουν στην εγγραφή και εάν υπάρξει σοβαρή παραβίαση, θα εφαρμόζεται ο νόμος που ισχύει για τα ποινικά παραπτώματα.

Ποινές

Σε περίπτωση παραπτώματος, το πρώτο στάδιο είναι η επίπληξη από τον εκπαιδευτικό ή η ωριαία απομάκρυνση εκτός τάξης. Ακολουθεί ως δεύτερο στάδιο η αποβολή έως τρεις ημέρες, αντί μίας που ισχύει σήμερα, αλλά με απόφαση του Διευθυντή. Για την αποβολή έως πέντε ημέρες, αντί δύο σήμερα, η απόφαση λαμβάνεται από το Σύλλογο Διδασκόντων. Ο Σύλλογος Διδασκόντων μπορεί, επίσης, να αποφασίσει αλλαγή τμήματος, μέτρο που δεν υπήρχε ως τώρα.

Στο Σύλλογο Διδασκόντων δίνεται η δυνατότητα να αποφασίσει τον αποκλεισμό του μαθητή είτε από δράσεις ή πολιτιστικές και αθλητικές εκδηλώσεις, είτε ακόμη και από εκπαιδευτικές εξορμήσεις, κάτι που επίσης δεν ισχύει σήμερα. Η αυστηρότερη από τις ποινές είναι η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος. Η διαδικασία διευκολύνεται πλέον καθώς η απόφαση λαμβάνεται και πάλι από το Σύλλογο Διδασκόντων, αλλά αρκεί η σύμφωνη γνώμη του Συμβούλου Εκπαίδευσης και ο μαθητής δεν θα μπορεί να επιστρέψει στο σχολείο, από το οποίο του επιβλήθηκε η ποινή.

Κινητά και ζημιές

Η χρήση κινητού τηλεφώνου στο σχολείο απαγορεύεται. Θα μπορούν, ωστόσο, να έχουν τη συσκευή κλειστή στην τσάντα τους. Εάν εντοπιστεί μαθητής με κινητό ανενεργό, το πρώτο βήμα είναι η σύσταση, το δεύτερο η μονοήμερη αποβολή εφόσον επαναληφθεί κάτι τέτοιο.

Στην περίπτωση που το κινητό του μαθητή είναι ενεργό, θα επιβάλλεται διήμερη ή τριήμερη αποβολή, η οποία θα μετατρέπεται σε πενθήμερη στις περιπτώσεις υποτροπής. Στον μαθητή που χρησιμοποιεί το κινητό του με κακόβουλο τρόπο, όπως για παράδειγμα όταν εκφοβίζει ή διακωμωδεί συμμαθητές του αναπαράγοντας σχετικό υλικό στο διαδίκτυο, θα επιβάλλεται αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος και δεν θα μπορεί να επιστρέψει στο σχολείο από το οποίο του επιβλήθηκε η ποινή.

Σε περίπτωση που κάποιος μαθητής διαπιστωθεί ότι προξένησε εσκεμμένα υλικές ζημιές ή βανδαλισμούς στη σχολική μονάδα, θα χρεώνονται οι γονείς και κηδεμόνες τις δαπάνες αποκατάστασης. Η προθεσμία, που θα δίνεται είναι πέντε ημέρες. Εάν δεν συμμορφωθούν, τότε η Διεύθυνση του σχολείου απευθύνεται στον οικείο Δήμο ή τη σχολική επιτροπή, σύμφωνα με όσα ορίζονται στο αρ.28 του ν.5056/2023. Την αποφυγή πληρωμής της οφειλής από τους γονείς διαχειρίζεται, στη συνέχεια, η ΑΑΔΕ.

Πλατφόρμα για το bullying

Η ψηφιακή πλατφόρμα για την ενδοσχολική βία και τον σχολικό εκφοβισμό θα παρέχει τη δυνατότητα καταγραφής αναφορών για περιστατικά bullying και βίας μεταξύ ανηλίκων. Οι αναφορές πρέπει να είναι επώνυμες και σε αυτές θα προχωρούν μαθητές γυμνασίου και λυκείου, γονείς και κηδεμόνες των παιδιών. Στη συνέχεια, θα μπορούν να παρακολουθούν την εξέλιξη της διαχείρισης του περιστατικού.

Στην πλατφόρμα θα υπάρχει επίσης ενημερωτικό και επιμορφωτικό υλικό για τους εκπαιδευτικούς, θα λειτουργεί σύστημα εξ αποστάσεως, σύγχρονης και ασύγχρονης επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών και των μελών των ομάδων δράσης, ενώ μέσω της πλατφόρμας θα διενεργούνται ανώνυμες διαδικτυακές έρευνες προς τους μαθητές, έτσι ώστε να καταγράφεται η έκταση φαινομένων ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού.

Δράσεις ενεργού πολίτη και επιμόρφωση εκπαιδευτικών

Με χρονική αφετηρία το Σεπτέμβριο 2024, μπαίνουν στο σχολικό πρόγραμμα οριζόντιες μαθησιακές παρεμβάσεις, οι Δράσεις Ενεργού Πολίτη, για τους μαθητές από το Νηπιαγωγείο έως και την Α’ Λυκείου, για 4 ώρες κάθε μήνα. Οι παρεμβάσεις θα λαμβάνουν χώρα είτε στο πλαίσιο τάξης, είτε σε εκδρομές ή σχολικές εκδηλώσεις, θα διατρέχει όλα τα μαθήματα και θα στοχεύει στην καλλιέργεια δεξιοτήτων ζωής. Τα προγράμματα θα είναι διαθεματικά, ομαδικά και θα υλοποιούνται στο σχολείο, στη γειτονιά, στο διαδίκτυο.

Επιπλέον θα επιμορφωθούν σε ζητήματα αντιμετώπισης περιστατικών bullying περισσότεροι από 15.000 εκπαιδευτικοί. Το περιεχόμενο της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών θα έχει να κάνει με θεματικές των Πρωτοκόλλων Διαχείρισης Περιστατικών, την αξιολόγηση των αναγκών της σχολικής μονάδας, την επικοινωνία μεταξύ σχολείου, οικογένειας και κοινότητας και την εμπλοκή τους σε κοινές δράσεις.

Ισίδωρος Ρούσσος

Σχετικά Άρθρα