fbpx
Γενική

Η εκπαίδευση σε κρίση

Ποιες αλλαγές θα φέρουν τα πάνω κάτω

Γράφει η Ξένια Χατζάκη- Θεολόγος

Το καινούργιο νομοσχέδιο που ανακοινώθηκε από το υπουργείο παιδείας και θρησκευμάτων έχει προβληματίσει τον κλάδο των εκπαιδευτικών και έχει διχάσει τις απόψεις. Σε τηλεοπτικές εκπομπές και όχι μόνο γίνονται συζητήσεις επί συζητήσεων για τις αρνητικές και θετικές επιπτώσεις του, αλλά και για το πόσο αποτελεσματικές θα είναι αυτές οι δραστικές αλλαγές.
Το μέτωπο των εκπαιδευτικών εκφράζει την αντίθεση του με τα όσα ορίζει το νέο νομοσχέδιο, σε σχέση με τις διατάξεις που αφορούν στις εργασιακές τους σχέσεις και υποστηρίζουν πως στόχο έχει όχι την βελτίωση του συστήματος αλλά τη μείωση του αριθμού των διοριζόμενων εκπαιδευτικών. Θα προσλαμβάνονται ελάχιστοι μόνιμοι εκπαιδευτικοί με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν έντονα λειτουργικά προβλήματα. Ένα από τα σημεία του νομοσχεδίου που έχει προκαλέσει, είναι αυτό το οποίο αναφέρεται στις προσλήψεις οι οποίες θα πραγματοποιούνται αποκλειστικά μέσω ΑΣΕΠ από το σχολικό έτος 2012- 2013, καθώς οι πίνακες προϋπηρεσίας κλείνουν οριστικά στις 30 Ιουνίου 2010. Έτσι αδικούνται όσοι εργάζονται ως αναπληρωτές ή ωρομίσθιοι επί χρόνια για να έχουν προϋπηρεσία ώστε να διοριστούν βάσει αυτής και θα πρέπει να δώσουν εξετάσεις μέσω ΑΣΕΠ, ο οποίος πλέον αναμορφώνεται και θα διεξάγεται κάθε δύο χρόνια. Μετά το «κλείσιμο» των πινάκων, ακολουθεί μεταβατική διετής περίοδος.
Ο διορισμός εκπαιδευτικών θα γίνει με αναλογία 60%- 40% τα σχολικά έτη 2010- 11 και 2011- 12. Στη συνέχεια, εφόσον οι συμμετέχοντες στους κλειδωμένους πίνακες δεν έχουν διοριστεί και διαθέτουν εμπειρία άνω των 24 μηνών, εντάσσονται στους πίνακες επιτυχόντων ΑΣΕΠ με μέσο όρο βαθμολογίας 50- 54, δηλαδή πριμοδοτούνται με χαμηλότερη βάση στους δύο προσεχείς διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ. Ένα άλλο σημαντικό ζήτημα είναι αυτό των ωρομισθίων.
Ο θεσμός των ωρομισθίων δεν καταργείται, αντίθετα θεσπίζεται ο «αναπληρωτής μειωμένου ωραρίου». Και αυτό θα συμβαίνει μόνο στην περίπτωση που εξαντλείται η υπερωριακή εργασία των μόνιμων εκπαιδευτικών στα σχολεία, καθώς υπάρχει τέτοια δυνατότητα από τον ισχύοντα νόμο.
Ο αναπληρωτής μειωμένου ωραρίου εισάγεται εάν το σύνολο των απαιτούμενων ωρών διδασκαλίας, είναι λιγότερο από 16 ώρες, με την προϋπόθεση ότι όλοι οι εκπαιδευτικοί καλύπτουν το ωράριό τους και έχει εξαντληθεί η δυνατότητα των πέντε ωρών υπερωρίας των μόνιμων. Ουσιαστικά δηλαδή στόχος είναι η δυνατόν περισσότερη εργασία από τους ήδη μόνιμους εκπαιδευτικούς. Εισάγεται επίσης ο θεσμός του «δόκιμου» εκπαιδευτικού επί δύο χρόνια και μαζί θεσπίζεται και ο «μέντορας» του, ο οποίος θα αξιολογεί τον εκπαιδευτικό.
Με ποια κριτήρια ωστόσο θα κρίνει και θα αξιολογεί ο μέντορας αν μπορεί να διδάξει η όχι ο εκπαιδευτικός; Σχετικά με την εξουσία του μέντορα υπάρχει μεγάλη επιφύλαξη. Η αξιολόγηση πάντως σύμφωνα με το σχέδιο νόμου θα γίνεται από τον διευθυντή της σχολικής μονάδας, τον μέντορα και τον σχολικό σύμβουλο. Το νομοσχέδιο από το σύνολο των καθηγητών θεωρείται επιπόλαιο καθώς προβλέπεται περισσότερα προβλήματα να δημιουργήσει παρά να επιλύσει.
Αναμένονται απεργιακές κινητοποιήσεις καθώς τις επόμενες ημέρες η ΟΛΜΕ θα έχει κοινή συνεδρίαση με το Δ.Σ. της ΔΟΕ προκειμένου να συντονίσουν τη δράση τους.

Σχετικά Άρθρα