Να καλωσορίσουμε τον κυβερνητικό βουλευτή κ. Τσιλιγγίρη, ο οποίος έπειτα από 21 μήνες απουσίας, εμφανίστηκε, για να εκθειάσει τα πειραματικά σχολεία και να προβλέψει τη συμβολή τους, στην «ανάπτυξη και αναβάθμιση» της περιοχής!
Βέβαια ο κ. Τσιλιγγίρης, ουδόλως ενοχλήθηκε τόσο καιρό, για την εγκατάλειψη της εκπαίδευσης (κι όχι μόνο) από την κυβέρνηση, για την αναστολή της δια ζώσης λειτουργίας των σχολείων και για τον αποκλεισμό μεγάλου ποσοστού παιδιών, από μη προνομιούχες κοινωνικές ομάδες, από την εξ αποστάσεως, εκπαιδευτική διαδικασία. Δε μπήκε καν στον κόπο, να αναλογιστεί για τις αναμενόμενες δυσμενείς συνέπειες στα πολυτεχνικά τμήματα της Ξάνθης, από τη μείωση των εισακτέων, λόγω της βάσης του 10 που ψήφισε .
Τα πρότυπα και πειραματικά σχολεία δεν είναι κάτι καινοτόμο, αλλά μετρούν μια διαδρομή σχεδόν 40 ετών ακαδημαϊκής πορείας. Αποτέλεσαν άμεση απόρροια της ανάγκης, για τη δημιουργία πανεπιστημιακών τμημάτων, τα οποία θα βελτίωναν συνεχώς τις εκπαιδευτικές και διδακτικές πρακτικές. Αποκομμένα από την υπόλοιπη Τυπική Εκπαίδευση, τα σχολεία που χαρακτηρίζονταν κατά καιρούς «Πρότυπα» ή «Πειραματικά», είχαν την δυνατότητα να εφαρμόσουν προγράμματα και μαθήματα, με σκοπό την αξιολόγηση και την παραγωγή έρευνας και συμπερασμάτων και κατά συντριπτικό ποσοστό, βρίσκονταν σε περιοχές όπου εδράζονταν πλησίον πανεπιστημίων, με παιδαγωγικά τμήματα, τα οποία ήταν επιφορτισμένα με την εκπαιδευτική τους διαχείριση.
Όλα αυτά, μέχρι που η “άριστη” επιτελική ανευθυνότητα, άρχισε να ανακατεύεται, μετατρέποντας αυτά τα σχολεία, από υπόθεση έρευνας, σε εργαλείο κατηγοριοποίησης, με τελικό σκοπό τη δημιουργία σχολείων πολλών ταχυτήτων. Έτσι, περιοχές όπως η Ξάνθη, που δεν έχουν την τύχη να φιλοξενούν ένα παιδαγωγικό τμήμα, θα κληθούν να ιδρύσουν και να λειτουργήσουν τέτοια σχολεία, χωρίς ακαδημαϊκά εχέγγυα, εποπτεία και στοχοθεσία. Τα πειραματικά σχολεία τα οποία εμφανίζει ως εκπαιδευτική ευκαιρία ο κ. Τσιλιγγίρης, έρχονται να κάνουν πράξη την κυνική ομολογία του πρωθυπουργού, κ. Μητσοτάκη, ότι δεν πιστεύει σε ένα κόσμο χωρίς ανισότητες.
Πιο συγκεκριμένα:
- Δημιουργούνται διαφορετικά εκπαιδευτικά περιβάλλοντα στα σχολεία του νομού μας, τα οποία θα παρέχουν διαφορετικές και άνισες ευκαιρίες στους μαθητές. Γιατί οι νέες παιδαγωγικές μέθοδοι και τα εργαλεία ή οι καινοτόμες διδακτικές πρακτικές, η ανάληψη επιμορφωτικών δράσεων για το διδακτικό προσωπικό κτλ, να μην επιχειρούνται σε κάθε σχολείο που επιθυμεί να το κάνει, εφόσον τηρούνται οι επιστημονικές προϋποθέσεις; Μήπως επιχειρείται η υποβάθμιση και ο στιγματισμός των υπόλοιπων δημόσιων σχολείων;
- Η μετατροπή ενός δημόσιου σχολείου σε πειραματικό αποκόπτει, αφαιρεί το σχολείο από τον κοινωνικό του περίγυρο, από το χωρικό του πλαίσιο. Τα παιδιά της γειτονιάς χάνουν το σχολείο τους και υποχρεούνται να φοιτήσουν αλλού, ενώ οι εκπαιδευτικοί υπηρετούν με θητεία, χωρίς να αποτελούν τη σταθερή ανθρώπινη αναφορά του σχολείου.
- Η χρηματοδότηση των Προτύπων και Πειραματικών, γίνεται «από δωρεές, χορηγίες, κληρονομιές, κληροδοσίες και άλλες παροχές τρίτων, καθώς και επιχορηγήσεις από άλλες πηγές».
- Εισάγει με τον πλέον επίσημο τρόπο τη λειτουργία σχολείων με την εμπλοκή χορηγών, απαλλάσσοντας το κράτος από την ευθύνη λειτουργίας αυτών των σχολείων. ΣΔΙΤ και στην εκπ/ση; Η υποχώρηση του δημόσιου έναντι του ιδιωτικού και η αποσάθρωση του κοινωνικού κράτους εντείνει τις ανισότητες και αυξάνει τις ιδιωτικές δαπάνες, για την κάλυψη βασικών αναγκών, όπως αυτή της εκπ/σης.
- Παγιώνει και γενικεύει τα πολυπληθή τμήματα των 25 παιδιών, που χωρίς αιδώ, ψήφισε μες στην πανδημία, αντιβαίνοντας τη βασική παιδαγωγική αρχή, ότι οι μικρότερες τάξεις, συμβάλουν σε ποιοτικότερες συνθήκες διδασκαλίας.
- Αποτελούν το εργαστήριο εφαρμογής νεοφιλελεύθερων πρακτικών, όπως της αξιολόγησης σχολείων και εκπαιδευτικών, βάσει του αποτυχημένου θατσερικού μοντέλου, που βάζει στο ίδιο ζύγι, συγκρίνει ανόμοια σχολεία και δημοσιοποιεί τις επιδόσεις σχολείων και εκπαιδευτικών.
Η κεντρική ιδέα της κατηγοριοποίησης των σχολείων διαπνέει και την πρόταση της διευθύντριας πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Ξάνθης, η οποία προτείνει τη μετατροπή συγκεκριμένου σχολείου σε πειραματικό, μετά την άρνηση της εκπαιδευτικής κοινότητας να συνηγορήσει στην υπονόμευση του αγαθού της δημόσιας εκπαίδευσης.
Τόσο κακοί λοιπόν ήταν οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί των σχολείων της Ξάνθης κ. Τσιλιγγίρη, που δε θέλουν τα παιδιά τους να φοιτήσουν στα “άριστα” σχολεία, που θα φέρουν δήθεν «αναβάθμιση και ανάπτυξη»;
Ο κ. Τσιλιγγίρης έχει την εντύπωση ότι απευθύνεται σε ιθαγενείς, προσφέροντάς μας, τις χάντρες και τα καθρεφτάκια της υπουργού. Ευτυχώς όμως για την περιοχή, η τοπική κοινωνία αίρεται στο ύψος των περιστάσεων και της τα επιστρέφει.
Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ δεν απορρίπτει τα πειραματικά σχολεία, αλλά κάθε αντίληψη και πρακτική που οδηγεί σε διαχωρισμό των μαθητών και μαθητριών, σε διαφορετικά σχολεία. Σε σχολεία αναπαραγωγής ανισοτήτων και κοινωνικού διαχωρισμού. Η κοινωνία μας δεν χρειάζεται ελιτίστικα σχολεία «αρίστων», αλλά ποιοτική αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου, που ως συλλογικό αγαθό, συγκροτεί το βασικό πλαίσιο κοινωνικής ένταξης και εξέλιξης.
Σύριζα Ξάνθης