Γράφει η Μαίρη Δαληκριάδου
Ο Ιερός Ναός Παμμεγίστων Ταξιαρχών Γκιώνας Ξάνθης σε συνεργιάσια με την ΙΝ του Σουνίου διοργάνωσε χτες Τρίτη 30 Ιουλίου 2019 προσκυνηματική εκδρομή στο νομό Αλεξανδρουπόλεως και στα περίχωρα αυτής με προορισμούς την Ιερά Μονή Παναγίας Έβρου στην Μάκρη και ξενάγηση στους χώρους της μονής. Ο δεύτερος προορισμός ήταν το προσκύνημα Παναγίας Κοσμοσώτηρας της ακριτικής περιοχής των Φερών. Τρίτος προορισμός η Αγία Μαρίνα του Μαΐστρου και τέταρτος και τελευταίος προορισμός η πόλη της Αλεξανδρούπολης για ένα απογευματινό αφέψημα και βόλτα εντός της πόλεως.
Ιερά Μονή Παναγίας Έβρου στην Μάκρη όπου πραγματοποιήθηκε αρτοκλασία προσκύνημα και ξενάγηση στους χώρους της μονής:
Iδρύθηκε το 1980 και λειτουργεί από το 1983. Εδώ υπάρχει μια γυναικεία μοναστική αδελφότητα που με την εργασία των μελών της έχει δημιουργήσει μια αληθινή κυψέλη πνευματικής και κοινωνικής δραστηριότητας. Στο κέντρο της αυλής είναι το καθολικό, εκκλησία βυζαντινού ρυθμού, καταζωγράφιστη εσωτερικά, με σκηνές από τη ζωή του Η Μονή είναι αφιερωμένη στην Κοίμηση της Θεοτόκου και γιορτάζει στις 23 Αυγούστου. Το καθολικό και η μεγάλη αυλή περιβάλλονταν από τα κτίρια του ξενώνα. Στις δραστηριότητες της μονής περιλαμβάνονται η αγιογραφία, η ιερορραπτική, η κεντητική, η κηροπλαστική, η κηπουρική κ.α. Θεανθρώπου, έργα του ζωγράφου Ζλατάνη.
Ο Παρακάτω ναός είναι αφιερωμένος στους 3 Ταξιάρχες και βρίσκεται προς αποπεράτωση
Προσκύνημα Παναγίας Κοσμοσώτηρας της ακριτικής περιοχής των Φερών:
Η Θεοτόκος η Κοσμοσώτειρα είναι μοναστήρι που ιδρύθηκε από τον σεβαστοκράτορα Ισαάκιο Κομνηνό στην τοποθεσία Βήρα (πρόκειται για τις σημερινές Φέρες νομού του Έβρου), κοντά στο δέλτα του Έβρου. Πιθανότερη ημερομηνία ίδρυσης θεωρείται το 1152. Το μοναστήρι, που θεωρείται ένα από το καλύτερα δείγματα της κωνσταντινουπολίτικης τέχνης στον ελλαδικό χώρο, λειτούργησε μέχρι τα μέσα του 14ου αιώνα. Γύρω στα 1355 οι χωρικοί που είχαν καταφύγει στον οχυρωμένο του περίβολο εγκαταστάθηκαν μονίμως, αναγκάζοντας τους μοναχούς να το εγκαταλείψουν. Αργότερα κατελήφθη από τους Οθωμανούς, οι οποίοι μετέβαλαν το καθολικό του σε τζαμί, το οποίο έγινε ο πυρήνας του οικισμού των Φερών. Το 1940 άρχισαν εργασίες συντήρησης και έκτοτε λειτουργεί ως χριστιανικός ναός. Στα τελευταία χρόνια είναι η επίσημη έδρα του Παγκοσμίου Σωματείου Θρακών.
Οι εσωτερικές επιφάνειες των τοίχων του ναού από ορισμένο ύψος και πάνω, καθώς και οι επιφάνειες των θόλων καλυπτόταν από τοιχογραφίες. Μετά την αφαίρεση του σοβά με τον οποίο οι Τούρκοι τις κάλυψαν, σήμερα διακρίνονται χαμηλότερα, δύο επισκοπικές πομπές που καταλήγουν στις επισκοπικές μορφές του ιερού.
Πιο πάνω σε μικρότερη κλίμακα ακολουθούν προφήτες και μορφές από την Παλαιά Διαθήκη. Κορμοί με παρόμοιες μορφές καλύπτουν ψηλότερα και τα τύμπανα του μεσαίου και εγκαρσίου κλίτους. Στην κεντρική περιοχή του νοτιοδυτικού γωνιακού τρούλου από τα υπάρχοντα λείψανα της παλαιάς τοιχογραφίας μπορούμε να συμπεράνουμε ότι υπήρχε παράσταση του Χριστού. Ενώ στην αντίστοιχη περιοχή του βορειοδυτικού τρούλου σώζεται, πιθανότατα πάνω από την παλαιά θέση του ταφικού μνημείου του κτήτορα Ισαακίου Κομνηνού, μια αιθέρια παράσταση της Θεοτόκου. Δεν είναι εξακριβωμένο αν αυτή η παράσταση της Θεοτόκου σε συνδυασμό με την αντίστοιχη του Χριστού είναι η ίδια που περιγράφει ο Σεβαστοκράτωρ|σεβαστοκράτορας στο Τυπικό του «…με πολλή θαυμαστή τέχνη έχουν εικονισθεί ο υπεράγαθος Χριστός και η Θεομήτωρ και Κοσμοσώτηρα, έχουν δε απεικονισθεί με τέτοιο τρόπο ώστε να φαίνονται ότι είναι εικόνες ζωντανές και λίγο λείπει να μιλήσουν γλυκά σ’ αυτούς που τις κοιτάζουν…».
Γενικά οι μορφές των τοιχογραφιών παρουσιάζονται πλατειές με στρογγυλά πρόσωπα και με απλή φωτοσκίαση, εμφανίζουν υπερβολικό ρεαλισμό, κάτι που δεν χαρακτηρίζει συνήθως τις βυζαντινές αγιογραφίες. Κατά το Φώτη Κόντογλου οι τοιχογραφίες της Κοσμοσώτηρας διακρίνονται από πολύ «λαϊκό πνεύμα».
Πάνω από τη ζώνη με τις επισκοπικές πομπές, ανάμεσα στα μικρά κατώτερα παράθυρα των τυμπάνων του εγκάρσιου κλίτους, διακρίνονται παραστάσεις στρατιωτικών αγίων ή σύμφωνα με μια νεώτερη μελέτη παραστάσεις της οικογένειας του κτήτορος.
Αγία Μαρίνα του Μαΐστρου της όπου οι προσκυνητές ασπάστηκαν τμήμα Ιερών Λειψάνων της Αγίας:
Και μια στάση στο Παρεκκλήσι του Αγίου Παισίου: