Σειρά λάθος χειρισμών από το σύνολο των πολιτικών παραγόντων της Ξάνθης οδήγησε σε άλλο ένα καταστροφικό αποτέλεσμα για την περιοχή μας.
Έπειτα από τέσσερα χρόνια καθυστερήσεων, αλλαγών και τεχνικών ανατροπών, η «Εγνατία Οδός Α.Ε.» αποφάσισε τελικά να ματαιώσει διαγωνισμό-μαμούθ για κρίσιμο οδικό έργο που θα συνέδεε την Ξάνθη με τα ελληνοβουλγαρικά σύνορα στο Δημάριο.
Έτσι η αδιαφορία των τοπικών αρχών (διαχρονικά), βουλευτών Περιφερειαρχών, Δημάρχων κλπ οδήγησε στην απένταξη του έργου κατασκευής του Κάθετου Άξονα 70 της Εγνατίας Οδού, με προϋπολογισμό 48,8 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ), που αφορούσε τα τμήματα Εχίνος – Μελίβοια και Παράκαμψη Μελιβοίων – Δημάριο.
Το Διοικητικό Συμβούλιο της Εγνατίας Οδού Α.Ε., στη διάρκεια πρόσφατης συνεδρίασής του, αποφάσισε τη μη συνέχιση της διαγωνιστικής διαδικασίας, επικαλούμενο τεχνικές, οικονομικές και θεσμικές διαφοροποιήσεις που καθιστούν πλέον μη συμφέρουσα την ολοκλήρωση του έργου.
Η διαδικασία είχε ξεκινήσει από το 2021 και μέσα σε αυτό το διάστημα παρατηρήθηκαν αλλεπάλληλες καθυστερήσεις, αλλαγές αναδόχων και ανάγκες επανεκτίμησης κόστους, περιβαλλοντικών όρων και χρηματοδότησης.
Συγκεκριμένα, το έργο αφορούσε την κατασκευή 10,76 χλμ. οδού ταχείας κυκλοφορίας με τέσσερις ισόπεδους κόμβους και παρεμβάσεις στο τοπικό οδικό δίκτυο. Αν και είχε κατακυρωθεί αρχικά σε ανάδοχο με προσφερόμενη έκπτωση 21,5%, οι εναλλαγές μεταξύ των εταιρειών και οι νομικοί έλεγχοι οδήγησαν τελικά στη σημερινή ματαίωση.
Στο σκεπτικό της απόφασης, η «Εγνατία Οδός Α.Ε.» σημειώνει:
την παρέλευση τετραετίας από την αρχική προκήρυξη, με αποτέλεσμα ο προϋπολογισμός να θεωρείται πλέον ξεπερασμένος,
τη μεταβολή των τοπικών κυκλοφοριακών συνθηκών που απαιτεί τεχνική επανεκτίμηση,
την ανάγκη επικαιροποίησης της περιβαλλοντικής αδειοδότησης,
καθώς και την ανάγκη προσαρμογής στους όρους κοινοτικής χρηματοδότησης, ώστε να διασφαλιστεί η απορρόφηση ευρωπαϊκών πόρων.
Το αν το έργο θα επανέλθει υπό νέα βάση ή θα «παγώσει» οριστικά, παραμένει άγνωστο. Προς το παρόν, όμως, ένα έργο-κλειδί για την περιφερειακή διασύνδεση της Ξάνθης μένει στα χαρτιά.
Την ώρα που οι διπλανοί νομοί φλερτάρουν με την ανάπτυξη, η Ξάνθη βουλιάζει στην “λάσπη” και στην “απραξία” και κανείς δεν κάνει τίποτε γι αυτό…