fbpx
ΚοινωνίαΤελευταία Νέα

Νέες εξελίξεις για το αρδευτικό του Νέστου

Έως το καλοκαίρι του 2025 φέρεται να ετοιμάζεται η υπογραφή των 5 αρδευτικών έργων που προωθούνται από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης (συνολικού ύψους 700 εκατ. ευρώ) μέσω Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), στο πλαίσιο του προγράμματος «Ύδωρ 2.0», τα οποία έχουν καταλήξει σε μεγάλα εργοληπτικά αλλά και εξειδικευμένα σχήματα, όπως οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, AKTOR, METLEN, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, Μεσόγειος, Θαλής κ.α..

Αυτό αναφέρουν, τουλάχιστον, σχετικές πληροφορίες που μάλιστα βάζουν ως στόχο να «πέσουν υπογραφές» ακόμα και εντός Μαΐου, δίχως όμως, να υπάρχει απόλυτη… σιγουριά ότι θα επιτευχθεί το χρονοδιάγραμμα, ενώ παλιότερες εκτιμήσεις «έδειχναν» ως πιο ώριμη περίπτωση το έργο που σχετίζεται με την υλοποίηση του αρδευτικού ΣΔΙΤ Ταυρωπού. Επί της ουσίας, μάλλον πρόκειται για στόχευση ή προσδοκία από πλευράς του αρμόδιου υπουργείου, που όμως, μένει να επιβεβαιωθεί στην πράξη.

Οι διαγωνισμοί για τα πέντε αυτά έργα (Λιμνοδεξαμενή Χοχλακίων Λασιθίου, φράγμα Μιναγιώτικο, Αρδευτικό δίκτυο Υπέρειας Λάρισας – Ορφανών Καρδίτσας, αποκατάσταση και εκσυγχρονισμός δικτύων άρδευσης του ΤΟΕΒ Ταυρωπού και μεταφορά και διανομή νερού από τον ποταμό Νέστο) έχουν προχωρήσει μέχρι του σημείου της ανακήρυξης των αναδόχων. Εκκρεμεί η υπογραφή των συμβάσεων για να ξεκινήσουν. Στο μεταξύ τμήμα της χρηματοδότησης των 5 αυτών ΣΔΙΤ προέρχεται από το Ταμείο Ανάκαμψης (τα 157,2 εκατ. από το σύνολο των 691,7 εκατ.) για το οποίο έχει μείνει ελάχιστος χρόνος και όσο ο καιρός περνά τόσο η πιθανότητα να υπάρξει χρηματοδοτικό κενό έρχεται πιο κοντά.

Πάντως, αξίζει να αναφέρουμε ότι οι διαδικασίες για τις ΣΔΙΤ συνήθως καθυστερούν ή προχωρούν με αργά βήματα, όπως πολλές φορές έχει αναδείξει το insider.gr κυρίως. Καθώς, πέραν των τεχνικών θεμάτων, στις συμβάσεις εμπλέκονται το δημόσιο, οι ιδιώτες – ανάδοχοι αλλά και οι τράπεζες που χρηματοδοτούν τα έργα και «τσεκάρουν» λεπτομερώς τα δεδομένα, ήτοι υπάρχει μια πολυπλοκότητα. Σε κάθε περίπτωση, όμως, τα έργα αυτά συνδέονται με το χρηματοδοτικό πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης και πρέπει να υπογραφούν και εκκινήσουν το συντομότερο δυνατόν για να μην κινδυνεύσουν οι συγκεκριμένοι πόροι. Ωστόσο, γίνεται σαφές ότι τα χρονοδιαγράμματα υπογραφής των συβάσεων είναι… σχετικά.

Οι ανάδοχοι
Υπενθυμίζεται ότι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει αναλάβει το έργο «Μεταφορά και Διανομή νερού από τον ποταμό Νέστο στην πεδιάδα της Ξάνθης για αρδευτικούς σκοπούς» (με δεσμευτική προσφορά 169.500.000 ευρώ σε όρους καθαρής παρούσας αξίας με παράλληλη χρηματοδότηση 51.000.000 ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, ήτοι συνολικά 220.500.000 ευρώ) αλλά και τη «Λιμνοδεξαμενή Χοχλακίων Π.Ε. Λασιθίου και Συνοδά Έργα – Φράγμα Αγ. Ιωάννη Ιεράπετρας Π.Ε. Λασιθίου και Βασικά Έργα Αξιοποίησης Αρδευτικού Νερού» (προϋπολογισμού 55.900.000 ευρώ, πλέον ΦΠΑ, με παράλληλη χρηματοδότηση 18.582.900 ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, άρα συνολικά 74.482.900 ευρώ).

Για το «ΑΡΔΕΥΤΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ΥΠΕΡΕΙΑΣ Ν.ΛΑΡΙΣΑΣ-ΟΡΦΑΝΩΝ Ν.ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ» ανάδοχος είναι η κοινοπραξία Metlen– Μεσόγειος (αρχική σύμβασης ύψους 107,2 εκατ. σε όρους καθαρής παρούσας αξίας με παράλληλη χρηματοδότηση 24 εκατ. ευρώ, αρχικά, από RRF). Για το έργο «Εκσυγχρονισμός αρδευτικού δικτύου του ΤΟΕΒ Ταυρωπού» ανάδοχος είναι το σχήμα ΑΒΑΞ – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (105,4 εκατ. σε όρους καθαρής παρούσας αξίας, με παράλληλη χρηματοδότηση 34,2 εκατ. από RRF αρχικά). Για το έργο «Μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, συντήρηση και λειτουργία φράγματος Μιναγιώτικου» ανάδοχο είναι το σχήμα Metlen – Aktor Group – Μεσόγειος (αρχικού προϋπολογισμού 96.494.657,15 ευρώ σε όρους καθαρής παρούσας αξίας με παράλληλη χρηματοδότηση 29.550.000 ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, ήτοι συνολικά 126.044.657,15 ευρώ).

Η αναπροσαρμογή
Να θυμίσουμε, όμως, ότι ήδη έχουν γίνει και τροποποιήσεις στα έργα που σχετίζονται με μεταβολές – προσθήκες στο τεχνικό τους αντικείμενο με νέα υποέργα, αναπροσαρμογές ανοδικές (έως και 10%) στους προϋπολογισμούς σε ό,τι αφορά στη συνδρομή του RRF αλλά και μεταθέσεις της χρονικής διάρκειας υλοποίησης κατά 6 μήνες, έως τις 30/06/2026.

Χωρίς προσφορές είχε καταλήξει ο διαγωνισμός για το αρδευτικό σύστημα Αλμωπαίου Πέλλας, αξίας 98,5 εκατ. ευρώ. Το έργο του «Ολοκληρωμένου Συστήματος Δικτύου Άρδευσης Αλμωπαίου» προορίζονταν να εξυπηρετήσει συνολικά εκτάσεις 120.440 στρεμμάτων που υπάγονται στους Δήμους Σκύδρας και Πέλλας της Περιφερειακής Ενότητας Πέλλας, και αφορούσε στην άρδευση της περιοχής και προβλέπεται να υλοποιηθεί με κλειστά αρδευτικά δίκτυα συνολικού μήκος 790 χλμ.. Αυτό, προφανώς, «έχασε το τρένο» του Ταμείου Ανάκαμψης.

Σχετικά Άρθρα