Μικρή αναβολή μερικών εβδομάδων παίρνει η έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του FSRU της Αλεξανδρούπολης, καθώς παραμένουν σε εκκρεμότητα μια σειρά από τεχνικά ζητήματα. Η σχετική απόφαση ελήφθη από την εταιρεία Gastrade καθώς κατά τη διάρκεια των τελευταίων δοκιμών κρίθηκε αναγκαίο να υπάρξει αυτή η μετάθεση, για μετά την αργία του Πάσχα. Ο αρχικός προγραμματισμός προέβλεπε την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του τερματικού σταθμού στις 30 Απριλίου.
Ωστόσο αμέσως μετά τις γιορτές, οι δοκιμές θα επαναληφθούν, οπότε και θα γίνει γνωστή η νέα ημερομηνία έναρξης λειτουργίας του σταθμού, ο οποίος στόχο έχει την αποστολή μεγάλων όγκων φυσικού αερίου μέχρι τη Μολδαβία και την Ουκρανία.
Την ίδια στιγμή σε εξέλιξη βρίσκονται ζυμώσεις σε σχέση με τη μετοχική σύνθεση της Gastrade καθώς ενδιαφέρον να εισέλθει σε αυτήν έχει εκδηλώσει η κρατική εταιρεία της Ρουμανίας, Transgaz, με στόχο να συμβάλει στην απεξάρτηση της περιοχής από το ρωσικό αέριο.
Οι συζητήσεις αφορούν σε μετοχικό μερίδιο ύψους 10% το οποίο θα προέλθει από ισόποση μείωση των μεριδίων των υφιστάμενων μετόχων ήτοι: της κ. Ελμίνας Κοπελούζου, του ΔΕΣΦΑ, της ΔΕΠΑ Εμπορίας και της GasLog, που κατέχουν σήμερα μερίδιο 20% ο καθένας.
FSRU Αλεξανδρούπολης
Το έργο ύψους 380 εκ. ευρώ ξεκίνησε να κατασκευάζεται και ανήκει στην εταιρεία Gastrade. Το FSRU χωρητικότητας 153.500 κυβικών μέτρων LNG, συνδέεται με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου με αγωγό μήκους 28 χλμ., μέσω του οποίου το αεριοποιημένο LNG θα προωθείται στις αγορές της Ελλάδας, της Βουλγαρίας αλλά και της ευρύτερης περιφέρειας, από τη Ρουμανία,
τη Σερβία και τη Β. Μακεδονία, μέχρι τη Μολδαβία και την Ουκρανία.
Ο τερματικός σταθμός αναμένεται να λειτουργήσει το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, με τη συμβολαιοποιημένη δυναμικότητα αεριοποίησης να καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος της τεχνικής δυναμικότητάς των 5,5 δισ. κ.μ. ανά έτος. Ακόμη μεγαλύτερη προβλέπεται η χωρητικότητα του δεύτερου FSRU της Gastrade, που ανακοινώθηκε πριν λίγους μήνες, το οποίο θα αναπτυχθεί και αυτό στην θαλάσσια περιοχή ανοικτά της Αλεξανδρούπολης, με ορίζοντα λειτουργίας το 2025. Στο νέο έργο, “ΑΣΦΑ Θράκης”, το FSRU θα έχει ικανότητα αποθήκευσης 170.000 κ.μ. LNG και θα μπορεί να παραδώσει έως και 22,7 εκ. κ.μ. φυσικού αερίου ημερησίως ή 5,5 δισ. κ.μ. ετησίως. Το έργο θα περιλαμβάνει επίσης ένα σύστημα χερσαίου και υποθαλάσσιου αγωγού που θα συνδέει το FSRU με τους υφιστάμενους αγωγούς μεταφοράς φυσικού αερίου στην περιοχή.
Τα άλλα FSRUs
Εκτός από το FSRU της Αλεξανδρούπολης στην Ελλάδα σχεδιάζονται και αναπτύσσονται και άλλες 4 μονάδες, συνολικού ύψους επένδυσης άνω του 1 δισ. ευρώ. Το δεύτερο FSRU που θα ακολουθήσει θα είναι αυτό της Motor Oil, το “Διώρυγα GAS”, για το οποίο αναμένεται η λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης. Το “Διώρυγα Gas” θα βρίσκεται νοτιοδυτικά του διυλιστηρίου της Motor Oil στην περιοχή των Αγ. Θεοδώρων Κορινθίας.
Η χωρητικότητα αποθήκευσης της μονάδας είναι έως 210.000 κυβικά, με δυναμικότητα αεριοποίησης 132.000 MWhs / ημέρα και ετήσια εκτιμώμενη ζήτηση 2,5 δισ. κ.μ..
Στην ανάπτυξη FSRU προχωρά και η Elpedison. Το νέο έργο, “Thessaloniki FSRU”, προβλέπεται να αναπτυχθεί στον Θερμαϊκό Κόλπο, ανοικτά της Θεσσαλονίκης και αναμένεται να λειτουργεί εντός του 2025.
Ο υπεράκτιος πλωτός σταθμός “Thessaloniki FSRU” θα περιλαμβάνει την πλωτή μονάδα αποθήκευσης, με τέσσερις δεξαμενές συνολικής χωρητικότητας 140.000- 170.000 κ.μ., πλωτό αγκυροβόλιο πολλαπλών σημείων πρόσδεσης, υποθαλάσσιο και χερσαίο αγωγό φυσικού αερίου για τη σύνδεση μέσω νέου Μετρητικού Σταθμού με το ΕΣΦΑ καθώς και με τις μονάδες ηλεκτρoπαραγωγής της Elpedison.
Στο στάδιο της προετοιμασίας βρίσκεται και το ARGO FSRU της Mediterranean Gas ανοιχτά του Βόλου. Η εταιρεία πρόσφατα έκανε γνωστό πως ολοκληρώθηκε με επιτυχία η πρώτη μη δεσμευτική φάση του market test με την εκδήλωση ενδιαφέροντος από ελληνικές και διεθνείς εταιρείες. Η Mediterranean Gas ξεκίνησε να αναπτύσσει το συγκεκριμένο project με στόχο αρχικά να τοποθετηθεί εντός του λιμένα Βόλου, στη συνέχεια όμως αναγκάστηκε να αναζητήσει νέα τοποθεσία στην ευρύτερη περιοχή. Η δυναμικότητα επαναεριοποίησης του ARGO θα ανέρχεται σε 5,2 bcm φυσικού αερίου ετησίως.
Αξίζει να αναφερθεί τέλος ότι η Gastrade σχεδιάζει τη δημιουργία και δεύτερου FSRU στην Αλεξανδρούπολη. Στο νέο έργο, “ΑΣΦΑ Θράκης”, το FSRU θα έχει ικανότητα αποθήκευσης 170.000 κ.μ. LNG και θα μπορεί να παραδώσει έως και 22,7 εκ. κ.μ. φυσικού αερίου ημερησίως ή 5,5 δισ. κ.μ. ετησίως. Το έργο θα περιλαμβάνει επίσης ένα σύστημα χερσαίου και υποθαλάσσιου αγωγού που θα συνδέει το FSRU με τους υφιστάμενους αγωγούς μεταφοράς φυσικού αερίου στην περιοχή.