Τα νέα αυτοκίνητα είναι γεμάτα με τεχνολογίες και ηλεκτρονικά. Υποβοηθούν τον οδηγό, κάνουν το έργο του πιο εύκολο και ψυχαγωγούν τους επιβάτες, έχοντας μια λίστα εξοπλισμού που είναι πραγματικά ατελείωτη. Ποια όμως είναι η χρησιμότητά τους; Είναι όλα τόσο απαραίτητα ή μήπως έχουμε μπει σε μια κατάσταση που κυνηγάμε τον εντυπωσιασμό με μερικά στοιχεία εξοπλισμού που ποτέ δεν θα χρησιμοποιήσουμε στην καθημερινότητα; Η Dacia λέει ότι δεν υπάρχει κανένας λόγος να προσφέρει στους πελάτες της τεχνολογίες που ανεβάζουν το κόστος των αυτοκινήτων και οι πελάτες της δεν χρησιμοποιούν ποτέ.
Μάλιστα, έκανε μια έρευνα σχετικά με τις απαραίτητες τεχνολογίες και έφτασε σε μερικά πολύ ενδιαφέροντα συμπεράσματα. Πραγματοποιήθηκε στο Ηνωμένο Βασίλειο και αποκάλυψε στοιχεία που μας κάνουν να συνειδητοποιούμε πως όντως, πολλά από τα προνόμια που μας δίνει η τεχνολογία στα νέα αυτοκίνητα μένουν αναξιοποίητα, τόσο από εμάς τους ίδιους, όσο και από το περιβάλλον μας. Σύμφωνα με την έρευνα της ρουμάνικης μάρκας, το 78% των νέων αγοραστών στην Αγγλία δεν θέλει το αυτοκίνητό του να έχει περιττές τεχνολογίες.
Το 61% των αγοραστών μάλιστα, ανταλλάσσουν τη φθηνότερη τιμή με τον εξοπλισμό! Θα προτιμούσαν δηλαδή να πληρώσουν λιγότερα και το αυτοκίνητο που θα πάρουν στα χέρια τους να μην έχει όλα αυτά τα καλούδια. Μιλώντας για στοιχεία καθημερινότητας, το ένα τρίτο των ιδιοκτητών χρησιμοποιεί μόλις το 25% των δυνατοτήτων του αυτοκινήτου τους. Ποιος είναι ο απαραίτητος για τους Άγγλους οδηγούς εξοπλισμός; Τίποτα περισσότερο από το ψηφιακό ραδιόφωνο DAB, τους αισθητήρες παρκαρίσματος και την κάμερα οπισθοπορείας.
Το σύστημα navigation επίσης, είναι μέσα στα συστήματα που η ύπαρξή τους εκτιμάται. Οι σύγχρονες πλατφόρμες Apple CarPlay και Android Auto είναι επίσης αρκετά χρηστικές στην καθημερινότητα καθώς επιτρέπει τη χρήση ορισμένων λειτουργιών των smartphone μας από την οθόνη του αυτοκινήτου. Η γρήγορη πρόσβαση στις κλήσεις μας, τη μουσική, ακόμη και τους πάντα ενημερωμένους χάρτες, μόνο στα θετικά μπορεί να προσμετρηθεί.
Από την άλλη, υπάρχουν και τεχνολογίες που δεν χρησιμοποιούνται ποτέ. Για παράδειγμα, οι περισσότεροι οδηγοί επιλέγουν ένα συγκεκριμένο μοτίβο στον ψηφιακό πίνακα οργάνων και δεν το αλλάζουν ποτέ. Οι κατασκευαστές προσφέρουν πάρα πολλές διαφορετικές ρυθμίσεις αλλά στην πράξη, μερικές βασικές επιλογές είναι τελικά αρκετές. Οι οδηγοί πολλές φορές λένε επίσης ότι τους… ενοχλεί το Adaptive Cruise Control και προτιμούν το απλό, που το μόνο που κάνει είναι να διατηρεί την ταχύτητα στο ίδιο επίπεδο κατά τη διάρκεια του ταξιδιού.
Ωστόσο, αυτό που θεωρούμε πραγματικά το πιο άχρηστο στοιχείο εξοπλισμού από όλα, είναι το αυτόματο παρκάρισμα. Αλήθεια, ποιος το έχει χρησιμοποιήσει ποτέ; Η μόνη του χρησιμότητα είναι να το δείξει ο ιδιοκτήτης στους φίλους του όταν αγοράσει το αυτοκίνητο. «Να, δείτε! Παρκάρει μόνο του» και ακολουθεί μια σύντομη επίδειξη. Το χρησιμοποίησε άραγε ποτέ ξανά; Πιθανότατα ακόμη 3-4 φορές για να το δείξει σε άλλους φίλους και μετά… τέρμα. Πολλοί οδηγοί ίσως δεν γνωρίζουν καν ότι το αυτοκίνητό τους παρκάρει μόνο του.
Γιατί άραγε; Επειδή δεν τους ενδιαφέρει. Πρόκειται για μια τεχνολογία που στην αρχή της, είχε διαφημιστεί αρκετά από τους κατασκευαστές. Πλήρωσαν πολλά χρήματα σε εξέλιξη προκειμένου να φτάσει ως την παραγωγή, αλλά πιστεύουμε ακράδαντα πως αν αύριο ερχόταν κάποιος και απαγόρευε δια ροπάλου την εφαρμογή αυτής της τεχνολογίας, κανείς δεν θα στενοχωριόταν. Πιθανότατα δεν θα το καταλάβαινε κανείς! Αναφέροντας μερικές ακόμη άχρηστες τεχνολογίες που μας έρχονται… πρόχειρα στο μυαλό, είναι η ύπαρξη κλιματισμού με πάνω από τρεις ζώνες, τα κουμπιά αφής στο τιμόνι και οι ψηφιακοί βοηθοί των infotainment που μπορούν ακόμη και να σου κάνουν κράτηση σε ξενοδοχείο αν τους το ζητήσεις (αλήθεια!).
Ποιος θα έκλεινε δωμάτιο σε ξενοδοχείο από ψηφιακό βοηθό αυτοκινήτου καθώς οδηγεί; Γιατί κάποιος να θέλει το αυτοκίνητό του να έχει αυτή τη δυνατότητα; Μήπως οι κατασκευαστές έχουν… χάσει τελικά την μπάλα; Είμαστε σίγουροι ότι πολλοί αγοραστές θα ήταν σύμφωνοι να αφαιρεθούν όλες οι άχρηστες τεχνολογίες και να υπάρχουν εκπτώσεις στην τιμή ή αναβάθμιση σε άλλου είδους εξοπλισμό. Δεχόμαστε τα συστήματα ασφαλείας και τα πολλά ηλεκτρονικά που μπορούν να σώσουν ένα ατύχημα, όμως η υπερβολική τεχνολογία ίσως αρχίζει να χάνει το νόημά της.
Κλείνοντας, στεκόμαστε σε ένα σημείο που ήρθε στην επιφάνεια πάλι από την Dacia: η φίρμα αναρωτήθηκε γιατί να εξοπλίζει τα μοντέλα της με το σύστημα υποβοήθησης διατήρησης της λωρίδας κυκλοφορίας, αφού η συντριπτική πλειοψηφία των οδηγών το απενεργοποιεί μόλις ξεκινήσει. Είναι κάτι που πολλοί το έχουμε αναρωτηθεί. Είναι ίσως το ηλεκτρονικό σύστημα που… κλείνει περισσότερο καθώς συνήθως είναι ενοχλητικό, παρεμβατικό χωρίς λόγο και εκνευριστικό. Θέλουμε να καταλήξουμε, στο ότι η τεχνολογία μπορεί να είναι υπερβολική ακόμη και όταν μιλάμε για τα ηλεκτρονικά συστήματα υποβοήθησης του οδηγού.