Η τουρκική φιλοκυβερνητική εφημερίδα Sabah δημοσιεύει στο χθεσινό της φύλλο άρθρο κατά της Ελλάδας, βάζοντας στο στόχαστρο αυτή τη φορά, την αντι-drone «ομπρέλα» που θα φρουρεί τα νησιά μας.
Πιο συγκεκριμένα, στο άρθρο της με τίτλο: “Επικίνδυνο παιχνίδι στο Αιγαίο από την Ελλάδα! Τα μυστικά του σχέδια διέρρευσαν στον Τύπο…”, η εφημερίδα αναφέρει πως η χώρα μας αναπτύσσει αθόρυβα αλλά με καταλυτικό τρόπο καταλυτικά σύστημα άμυνας αντι-drones στα νησιά του Αιγαίου Πελάγους.
Η ανησυχία της Τουρκίας για τις κινήσεις της Ελλάδας γίνεται ακόμα πιο έκδηλη στο δημοσιευμένο άρθρο που αναφέρει χαρακτηριστικά, «η Ελλάδα, που δεν σταματάει να εξοπλίζει τα νησιά κάτω από τη μύτη μας, παίζει επικίνδυνα παιχνίδια. Όπως διέρρευσε τελευταία κίνηση της αποτελεί η τοποθέτηση συστημάτων αντι-drones στα νησιά του Αιγαίου και σε άλλα κρίσιμα σημεία. Το σχέδιο υλοποιήθηκε κάτω από απόλυτη μυστικότητα».
Αντι-drones θα φυλάνε τα νησιά μας και κρίσιμες τοποθεσίες ανά την επικράτεια
Τους τελευταίους δύο μήνες υλοποιείται ένα σχέδιο υπό άκρα μυστικότητα, σύμφωνα με το οποίο έχει σχεδόν ολοκληρωθεί η «ομπρέλα» κατά των μη επανδρωμένων αεροσκαφών (UAV) και drones από τις ελληνικές Ενοπλες Δυνάμεις (Ε.Δ.) σε νησιά και κρίσιμες τοποθεσίες ανά την επικράτεια, σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Βασίλη Νέδου για την “Καθημερινή”.
Το ισραηλινής τεχνολογίας σύστημα το οποίο τοποθετείται, ουσιαστικά λειτουργεί με τρόπο που παρεμβαίνει στην πτητική δυνατότητα των πιθανών εχθρικών UAV. Εν ολίγοις το ευρισκόμενο σε πτήση UAV (είτε πρόκειται για τα ευρέως γνωστά ΤΒ-2 «Bayraktar» είτε για τα πιο εξελιγμένα ANKA-S) θα αποπροσανατολίζεται έπειτα από παρέμβαση στο υφιστάμενο σχέδιο πτήσης που είναι αποθηκευμένο στη μνήμη, αλλά και σε περίπτωση που αυτό αλλάξει ενώ βρίσκεται σε αποστολή.
Σκοπός, εν ολίγοις, είναι τα απειλητικά UAV ή drones να «τυφλώνονται», ώστε να μην έχουν τη δυνατότητα να ολοκληρώσουν την αποστολή τους. Ουσιαστικά πρόκειται για μια εκδοχή συστήματος αντι-UAV που διαθέτει χαρακτηριστικά παρόμοια με εκείνα του ισραηλινού Drone Dome, αλλά με τρόπο ο οποίος ταιριάζει στις ιδιαίτερες ανάγκες της Ελλάδας και στο γεωγραφικό ανάγλυφο των νησιών και άλλων παραμεθόριων περιοχών της Θράκης.
Το πρόγραμμα εξελίσσεται σε πλήρη μυστικότητα, παρά το γεγονός ότι υπήρξαν πρόσφατα κάποιες διαρροές, οι οποίες, όπως ήταν αναμενόμενο, προκάλεσαν τη σφοδρότατη ενόχληση του Μεγάρου Μαξίμου και όχι μόνο, εγείροντας εκ νέου το θέμα της διαχείρισης διαβαθμισμένων πληροφοριών που συνδέονται τόσο με τη συνεργασία με φιλικές χώρες όσο και με τη δημιουργία υποδομών κρίσιμων για την εθνική ασφάλεια.
Στον τομέα των UAV, εξίσου σημαντική είναι η παρουσίαση, τη Δευτέρα, ενώπιον της αρμόδιας κοινοβουλευτικής επιτροπής, της πρόσκτησης τριών αμερικανικών MQ-9 με τους σταθμούς διοίκησής τους, με κόστος περίπου 400 εκατ. ευρώ. Η απόφαση για επιλογή της αμερικανικής λύσης προς το παρόν μεταθέτει στο μέλλον την όποια συζήτηση για τη μίσθωση νέων ισραηλινών HEROΝ, όπως αυτά που ήδη επιχειρούν με επιτυχία από τη Σκύρο.
Παράλληλα ολοκληρώθηκε η διαδικασία αξιολόγησης των προτάσεων που έχουν κατατεθεί για την προμήθεια νέων κορβετών για το Πολεμικό Ναυτικό (Π.Ν.) και σήμερα παρουσιάζονται ενώπιον του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη. Υπενθυμίζεται ότι έχουν κατατεθεί συνολικά τέσσερις ολοκληρωμένες προτάσεις: από τη Γαλλία (Gowind), την Ιταλία (FCX-30 Doha), την Ολλανδία (Sigma 10514) και τη Βρετανία (Arrowhead 140). Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, στην εισήγηση –που θα παρουσιασθεί σήμερα το πρωί στον πρωθυπουργό– αναλύονται τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των τεσσάρων προτάσεων. Για το Π.Ν. οποιαδήποτε από τις τρεις προτάσεις Γαλλίας, Ιταλίας και Ολλανδίας θα ήταν λειτουργική. Η βρετανική πρόταση αξιολογείται ως ενδιαφέρουσα επίσης, ωστόσο το εκτόπισμα του πλοίου που προτείνει η Babcock (μεταξύ 5.500 και 6.000 τόνων), μία από τις πλέον ευυπόληπτες ναυπηγικές εταιρείες παγκοσμίως, θεωρείται μεγάλο για τις ελληνικές υποδομές και δυνατότητες. Με βάση τις έως τώρα εκτιμήσεις και τα στοιχεία που έχουν κατατεθεί, φαίνεται ότι το πρόγραμμα των κορβετών έχει ως δύο βασικούς διεκδικητές την Ιταλία και τη Γαλλία.
Υπενθυμίζεται ότι από το πρόγραμμα ενίσχυσης που έχει αποφασιστεί για τις ανάγκες του Π.Ν. απομένουν περίπου 2 δισ. ευρώ, από τα οποία θα πρέπει να εξασφαλιστούν πόροι και για την αναβάθμιση των τεσσάρων φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ. Σε περίπτωση που όντως υλοποιηθεί η αναβάθμιση της τάξης των 500 εκατ. ευρώ για τις ΜΕΚΟ, απομένει 1,5 δισ. για την προμήθεια τεσσάρων κορβετών. Αυτό σημαίνει ότι είτε ο προϋπολογισμός θα αυξηθεί έτι περαιτέρω, προκειμένου να εξασφαλιστεί ότι θα αναβαθμιστούν και οι τέσσερις ΜΕΚΟ, είτε θα γίνει μια προσαρμογή, ώστε να προχωρήσουν αυτές οι εργασίες για τις δύο πιο σύγχρονες.