Στα πλαίσια της εκπαιδευτικής δράσης “Living Together in Peace – Ζούμε Μαζί Ειρηνικά” για τη Διεθνή Ημέρα Ειρηνικής Συμβίωσης (16/05) νέες φωνές από το Μεξικό, τη Βενεζουέλα, την Ονδούρα, την Αργεντινή, την Ελλάδα και τη Γαλλία ενώθηκαν δημιουργώντας μηνύματα ελπίδας και αλληλεγγύης προς τα παιδιά που ζουν αυτή τη στιγμή μέσα στην κρίση του πολέμου. Τώρα έχει έρθει η στιγμή να παρουσιάσουμε τις εργασίες και τα μηνύματα των παιδιών!
Το πρόγραμμα “Living Together in Peace – Ζούμε Μαζί Ειρηνικά” που οργανώθηκε από τον εκπαιδευτικό εκδοτικό οίκο Twinklείχε σκοπό να στρέψει την προσοχή των παιδιών στο έργο και την προσφορά ειρηνιστών ανά τον κόσμο καθώς και στο πώς μπορούμε όλοι μας να ζήσουμε μαζί αρμονικά.
Μεταξύ των σχολείων που συμμετείχαν από την Ελλάδα είναι και το Δημοτικό Σχολείο Πολυσίτου του οποίου οι μαθητές δημιούργησαν μια αντιπολεμική αφίσα η οποία πλαισίωσε τα μηνύματα αλληλεγγύης που έστειλαν οι μαθητές του σχολείου La Plume Verte (Paray-Vieille-Poste) της Γαλλίας και του Δημοτικού Σχολείου Αυλώνας από τη χώρα μας.
Λίγα λόγια για την εκπαιδευτική δράση:
Το εκπαιδευτικό υλικό που συνόδευσε αυτή την καμπάνια ήταν δύο δωρεάν δραστηριότητες στα Αγγλικά (ένα φύλλο εργασίας και μια παρουσίαση) που αποτέλεσαν τον άξονα να της συζήτησης στην τάξη σχετικά με το πως μπορεί να εξασφαλιστεί η ειρήνη στον κόσμο και ποιές είναι οι επιπτώσεις όταν αυτή διαταράσσεται, ειδικότερα για τα παιδιά.
Η προσοχή των μαθητών στράφηκε στην προσφορά και το έργο σύγχρονων ειρηνιστών αλλά και ανθρώπων από το παρελθόν που αφιέρωσαν τη ζωή τους στην ανάδειξη των αξιών της ελευθερίας και την ειρήνης σε τοπικό αλλά και παγκόσμιο επίπεδο. Έτσι, μέσω της ομαδικής συζήτησης στην τάξη (στα Αγγλικά ή τα Ελληνικά) τα παιδιά μπόρεσαν να μάθουν περισσότερα σχετικά με ανθρώπους που τους εμπνέουν και να εκφράσουν την άποψή τους για το πώς θα μπορούσαμε όλοι μαζί να συνυπάρχουμε ειρηνικά. Έτσι, θέματα τα οποία απασχόλησαν τους μαθητές ήταν τα ανθρώπινα δικαιώματα, η ελευθερία, η ισότητα, η συμπερίληψη, η ειρήνη και η σημασία της ενότητας και της αλληλεγγύης.
Είναι σημαντικό που τα παιδιά συμμετείχαν ενεργά στον παγκόσμιο διάλογο για την ειρήνη καθώς όπως εντόπισαν και οι ιδιοι οι μαθητές σε ένα ρητό του Μαχάτμα Γκάντι (Ινδού στοχαστή, ακτιβιστή και πολιτικού):“Εάν θέλουμε να έχουμε πραγματική ειρήνη στον κόσμο, και να κάνουμε έναν πραγματικό πόλεμο στον πόλεμο, τότε πρέπει να ξεκινήσουμε από τα παιδιά”.
Ωστόσο, η ειρήνη και ο πόλεμος απασχολούσε τους ανθρώπους από την αρχαιότητα καθώς σύμφωνα με τον Πλάτωνα: “κάθε ειρήνη είναι καλύτερη από κάθε πόλεμο”! Φθάνοντας όμως και στο σήμερα υπάρχουν άνθρωποι όπως ο Ιάσονας Αποστολόπουλος (διασώστης στη Μεσόγειο) του οποίου το έργο δίνει ένα πολύ σημαντικό και ηχηρό μήνυμα αλληλεγγύης. Ο διασώστης και ακτιβιστής υπερασπίζεται τα ανθρώπινα δικαιώματα με τις πράξεις του καθώς βρίσκεται δίπλα στους πρόσφυγες και όπως έχει πει: “Το μεγαλύτερο βραβείο είναι οι αγκαλιές στο κατάστρωμα, όταν η αλληλεγγύη νικά τη βαρβαρότητα”.
Καθώς κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς οι μαθητές διδάσκονται και λογοτεχνικά έργα για την Ειρήνη και τον Πόλεμο, στα πλαίσια του εκπαιδευτικού project της Twinkl, τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να επιλέξουν το αγαπημένο έργο τους για την ειρήνη, το οποίο στην πλειοψηφία των μαθητών από την Ελλάδα ήταν το ποίημα «Ειρήνη»του Γιάννη Ρίτσου:
“Η ειρήνη είναι τα σφιγμένα χέρια των ανθρώπωνείναι το ζεστό ψωμί στο τραπέζι του κόσμουείναι το χαμόγελο της μάνας.Μονάχα αυτό.Τίποτ’ άλλο δεν είναι η ειρήνη”.
Άλλοι γνωστοί συγγραφείς και ποιητές στους οποίους αναφέρθηκαν οι μαθητές στις παρουσιάσεις τους ήταν ο Ναζίμ Χικμέτ (Τούρκος ποιητής), ο Λάνγκστον Χιουζ (Αμερικάνος ποιητής) καθώς και ο Λέων Τολστόι (Ρώσος συγγραφέας), τον οποίο ο Γκάντι θεωρούσε ως τον μεγαλύτεροαπόστολο της μη βίαιης αντίστασηςστην εποχή του.
Για να διαβάσετε αναλυτικά τις παρουσιάσεις καθώς και τα συγκινητικά μηνύματα αλληλεγγύης των παιδιών από το Μεξικό, την Ονδούρα, τη Βενεζουέλα, την Ελλάδα, την Αργεντινή και τη Γαλλία μπορείτε ανά πάσα στιγμή να επισκεφθείτε το διαδραστικό χάρτη του προγράμματος “Living Together in Peace – Ζούμε Μαζί Ειρηνικά” στο εκπαιδευτικό blog της Twinkl.
Οι μαθητές μπορούσαν επίσης να συνοδεύσουν τα μηνύματά τους με ένα τραγούδι για την ειρήνη και τώρα τα περισσότερα από αυτά έχουν ήδη προστεθεί σε μια λίστα τραγουδιών στο Spotify που αν θέλετε μπορείτε να ακούσετε κάνοντας κλικ εδώ! Καθώς δεν ήταν όλα τα τραγούδια που πρότειναν οι μαθητές διαθέσιμα στο Spotify, ένας εναλλακτικός τρόπος για να ακούσετε όλα τα τραγούδια είναι να επισκεφθείτε τον διαδραστικό χάρτη του προγράμματος! Σας ενθαρρύνουμε επίσης να επισκεφθείτε την παρουσίαση του 129ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών, καθώς οι μαθητές του έχουν συνθέσει και τραγουδήσει το δικό τους τραγούδι για την ειρήνη!
Ωστόσο, αυτό το έργο εκτείνεται πέρα από την τάξη καθώς το πιο σημαντικό μέρος αυτής της δραστηριότητας είναι να σταλούν αυτά τα μηνύματα Ελπίδας και Αλληλεγγύης στα παιδιά που τα έχουν ανάγκη για να τους δώσουν κουράγιο και δύναμη. Για να γίνει αυτό, ο εκπαιδευτικό οίκος Twinkl απευθύνεται σε οργανισμούς για να διασφαλίσει ότι αυτά τα μηνύματα θα φτάσουν στους παραλήπτες τους. Μεταξύ των οργανισμών που θα παρουσιάσουν την εκπαιδευτική δράση «Living Together in Peace» και θα βοηθήσουν στην ευαισθητοποίηση σχετικά με αυτήν την πρωτοβουλία είναι ο οργανισμός Kids Rights που «απαιτεί η παγκόσμια προσοχή να στραφεί στα δικαιώματα των παιδιών».
Εάν ενδιαφέρεστε να μοιραστείτε αυτά τα μηνύματα με οργανισμούς, εθελοντικές ομάδες ή φιλανθρωπικές οργανώσεις που βοηθούν παιδιά και νέους να αντιμετωπίσουν το τραύμα του πολέμου, μπορείτε να βρείτε όλα αυτά τα μηνύματα σε μια παρουσίαση παρουσίασης στο Blog της Twinkl και να επικοινωνήσετε με το φορέα διοργάνωσης στο: [email protected].
Εξάλλου είναι τα μικρά πράγματα που κάνουμε όλοι τα οποία συμβάλλουν στο να αλλάξουν λίγο τα πράγματα προς το καλύτερο για τους συνανθρώπους μας, λίγο λίγο τη φορά!
Για τους γονείς, τους εκπαιδευτικούς και τα παιδιά που ενδιαφέρονται να προσθέσουν το δικό τους μήνυμα αλληλεγγύης στον διαδραστικό χάρτη, η επεξεργάσιμη παρουσίαση διατίθεται ακόμα ΔΩΡΕΑΝ για όσους επιθυμούν να επεξεργαστούν αυτή τη δραστηριότητα με τα παιδιά κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού. Κάτι που θα πρέπει κάθε στιγμή να βρίσκεται στο μυαλό όλων όσων θέλουν να συμμετέχουν σε αυτή την δράση είναι η ανωνυμία των παιδιών. Επομένως, αντί να χρησιμοποιούνται τα πλήρη ονόματα των παιδιών, η Twinkl ενθαρρύνει πάντα να μοιράζονται τα παιδιά μόνο το μικρό τους όνομα.
Πώς η Twinkl προσπαθεί να βοηθήσει τα παιδιά και τους εκπαιδευτικούς;
Εκτός από το εκπαιδευτικό υλικό που διατίθεται στην πλατφόρμα το οποίο έχει στόχο να ευαισθητοποιήσει και να υποστηρίξει τους εκπαιδευτικούς που θέλουν να μιλήσουν στην τάξη τους για την ειρήνη αλλά και για την προσφυγική κρίση, η Twinkl έχει συνάψει συνεργασίες με οργανισμούς όπως το Save the Children και το Unicef Soccer Aid δημιουργώντας εκπαιδευτικούς πόρους που σχετίζονται με φιλανθρωπικές εκδηλώσεις των δύο φορέων.
Η Twinkl επίσης παρέχει ένα μεγάλος εύρος εκπαιδευτικού υλικού στα αγγλικά (EAL, Αγγλικά ως πρόσθετη γλώσσα) για να υποστηρίξει τα παιδιά προκειμένου να νιώσουν άνετα σε ένα σε ένα νέο περιβάλλον ή χώρα εκτός της πατρίδας τους. Σε αυτή την κατηγορία υλικού ‘International New Arrivals Resources’ (Εκπαιδευτικό Υλικό για τις Διεθνείς Νέες Αφίξεις) περιλαμβάνεται Υλικό Υποστήριξης Ενηλίκων, Συμβουλές για εκπαιδευτικούς της Αγγλικής (EAL coordinators) και ένας Οδηγόςγια την υποστήριξη των παιδιών που αντιμετωπίζουν τραύματα εξαιτίας της μετακίνησης τους.
Για να βοηθήσουμε τα παιδιά από την Ουκρανία που άφησαν την πατρίδα τους και πλέον βρίσκονται σε κάποια γειτονική χώρα, δημιουργήσαμε δίγλωσσες δραστηριότητες σε 13 διαφορετικές γλώσσες και μια σελίδα που φιλοξενεί εκπαιδευτικό υλικό στα Ουκρανικά και τα Ρουμάνικα. Με αυτό τον τρόπο προσπαθούμε οι γονείς και οι δάσκαλοι σε όσες περισσότερες χώρες γίνεται να έχουν άμεση πρόσβαση σε υλικό στη μητρική γλώσσα των παιδιών αλλά στη γλώσσα της χώρας υποδοχής προκειμένου η εκπαιδευση των παιδιών να υποστηρίζεται όσο το δυνατόν καλύτερα ανά πάσα στιγμή. Για τους καθηγητές της Αγγλικής γλώσσας δημιουργήθηκε ένα σεμινάριο (webinar) σχετικά με την υποδοχή των προσφυγόπουλων στην τάξη του μαθήματος των Αγγλικών.