fbpx
ΜειονότηταΤελευταία Νέα

ΤΙ είπε ο Βουλευτής Μπαράν Μουρχάν στην συζήτηση για την Θράκη

ΟΜΙΛΙΑ ΓΙΑ ΠΟΡΙΣΜΑ ΔΙΑΚΟΜΜΑΤΙΚΗΣ ΓΙΑ ΘΡΑΚΗ

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Βρίσκομαι σήμερα εδώ, ως πολιτικός, ως ψυχίατρος αλλά και ως επιχειρηματίας, για να μοιραστώ μαζί σας τους προβληματισμούς μου αλλά και τις θέσεις μου αναφορικά με την πολύκροτη ανάπτυξη της ακριτικής μας Θράκης, με απώτερο στόχο την κοινή μας πλεύση και συμπόρευση προς το συμφέρον της πολύπαθης αυτής περιοχής.

Πανδημία, ενεργειακή κρίση, κλιματική κρίση, γεωπολιτικές προκλήσεις, μεταναστευτικές πιέσεις και οι συνέπειες όλων αυτών, όπως μακροοικονομικές αποκλίσεις, πληθωρισμός, ακρίβεια, αναστολή εργασίας και σταθερής απασχόλησης, ενεργειακή φτώχεια, υγειονομική συμπίεση είναι κάποια από τα ζητήματα που χρήζουν ιδιαίτερης προσοχής και σοβαρής από όλους μας αντιμετώπισης. Και όλα αυτά σε ένα ομολογουμένως απαιτητικό δημοσιονομικό πλαίσιο και θεσμική παρακολούθηση για τη χώρα μας.

Από τα αρχαία χρόνια, η Θράκη αποτελούσε και εξακολουθεί να αποτελεί σταυροδρόμι χερσαίων και θαλάσσιων δρόμων και πολιτισμών (διασύνδεση με τρεις ηπείρους, δηλ Ευρώπη, Ασία και Βόρεια Αφρική) και αποτελεί πύλη εισόδου και εξόδου προς την Ευρωπαϊκή Ένωση με έντονο εμπορικό και ενεργειακό δυναμικό. Η πολυπολιτισμικότητά της την καθιστά ιδιαίτερα ξεχωριστή και αποτελεί αναμφισβήτητα, οικονομικό και εμπορικό κόμβο μεταξύ Βουλγαρίας και Τουρκίας με μελλοντικές δυνατότητες εξέλιξης. Και γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο το πόρισμα που την αφορά, δεν θα πρέπει να μείνει  ένας απλός κατάλογος έργων χωρίς μετουσίωσή του στην ενεργό πράξη.

Είναι γνωστό τοις πάσι πως η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης χαρακτηρίζεται από σχετικά χαμηλό βιοτικό επίπεδο, υψηλή ανεργία και ιδιαίτερη δημογραφική ελάττωση ενώ παράλληλα βρίσκεται στο χαμηλότερο επίπεδο ανάπτυξης.

Γι’ αυτό δεν μπορώ να μην σταθώ και στον μειωμένοΠροϋπολογισμό που προβλέφθηκε για την Αποκεντρωμένη Διοίκηση της ευρύτερης περιοχής. Μάλιστα, όταν σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η δεύτερη φτωχότερη Περιφέρεια της Ηπειρωτικής Ελλάδας ήταν η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης για το 2019, με την Ξάνθη  δε να έχει την αρνητική πρωτιά της φτωχότερης Περιφερειακής Ενότητας τόσο στην Περιφέρεια, όσο και στη χώρα. Το κατά κεφαλήν Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν της ΑΜΘ για το ίδιο έτος ήταν σημαντικά χαμηλότερο, σε σύγκριση με τις υπόλοιπες περιφέρειες της χώρας. Την ίδια στιγμή, τα στοιχεία επιβεβαιώνουν την αίσθηση ότι η ΑΜΘ «τροφοδοτείται» οικονομικά από τους δημοσίους υπαλλήλους, το εμπόριο και την εστίαση και πολύ λιγότερο από τον αγροτικό τομέα, που, πλέον, έχει σχεδόν εγκαταλειφθεί.

Ως ενεργός επιχειρηματίας γνωρίζω από πρώτο χέρι πως, στον Νομό Ξάνθης για παράδειγμα, οι επιχειρήσεις στην προσπάθειά τους να αποφύγουν την δυσβάστακτη φορολογία ή για λόγους που σχετίζονται με τη δυσλειτουργία της ελληνικής κρατικής μηχανής σε σχέση με την υπερφορολόγηση και με τις χρονοβόρες διαδικασίες σύστασης μίας επιχείρησης, μειώνουν τις θέσεις εργασίας και μεταφέρουν την έδρα τους σε άλλες Βαλκανικές χώρες. Από την άλλη, η τεράστια αιμορραγία φυγήςεργατικού δυναμικού εντός της Ευρωζώνης, αποδυναμώνει την παραγωγικότητα της ελληνικής οικονομίας και συνιστά μία μεγάλη απώλεια αναπτυξιακήςαλλά και ευρύτερα κοινωνικής, πολιτιστικής καιεθνικής δυναμικής.

Ποιο το αποτέλεσμα όλων αυτών;

Η ανεργία να θερίζει στην περιοχή γεγονός που οδηγεί την Θράκη σε πλήρη οικονομικό μαρασμό.

Για να έρθει η ανάπτυξη κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, χρειαζόμαστε πρωτίστως, έμπειρα εργατικά χέρια και γι’ αυτό τον λόγο έχω επισημάνει και τονίσει κατά το παρελθόν πως θα προσέφερε πολύ υψηλές αναπτυξιακές υπηρεσίες, η δημιουργία Τμημάτων Περιφερειακής Αναπτυξιακής Εξειδίκευσης. Στην περιοχή της Θράκης όπου είναι ακόμη υψηλή η σχολική-εκπαιδευτική διαρροή και πολλά νέα παιδιά δεν μπορούν να συνεχίσουν μετά το Γυμνάσιο ή το Λύκειο τις σπουδές τους, κάτι τέτοιο θα ήταν μια σανίδα σωτηρίας αναφορικά με την προετοιμασία εξειδικευμένου προσωπικού στον στίβο της επαγγελματικής αποκατάστασης. Στα τμήματα αυτά θα παρέχεται γνώση και πρακτική κατάρτιση πάνω στα ιδιαίτερα αναπτυξιακά χαρακτηριστικά της περιοχής και μάλιστα σε αυτά που τα παιδιά πρακτικά-οικογενειακά γνωρίζουν. Θα βοηθούσε πολύ άλλωστε, εάν αυτά τα τμήματα ήταν υπό την αιγίδα της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης. Κατ’ αυτόν τον τρόπο και η ανεργία αντιμετωπίζεται και η φυγή στο εξωτερικό αλλά πρωτίστως ενδυναμώνεται η αναπτυξιακή προοπτική. Ταυτόχρονα με τη θεσμική και υλικοτεχνική βελτίωση των μειονοτικών σχολικών μονάδων στη Θράκη, αυτή η προσπάθεια είμαι πεπεισμένος ότι θα είχε άμεσα θετικά αποτελέσματα.

Θα ήθελα να επισημάνω επιπροσθέτως πως σε πρόσφατή μου Ερώτηση προς τον Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, ανέφερα πως η παροχή επενδυτικών κινήτρων στο πρόσφατα ψηφισθέν αναπτυξιακό νομοσχέδιο, στις τόσο δοκιμασμένες και «ξεχασμένες» τρείς Περιφερειακές Ενότητες της Θράκης μπορεί σε πρώτη ανάγνωση να αποτελεί ένα βήμα προόδου αλλά δυστυχώς διαπιστώνεται πως διαπράττεται μια κατάφορη αδικία. Αναφορικά, στο άρθρο 30 προστέθηκε η παράγραφος 6 με την οποία διαφοροποιούνται τα κίνητρα επιχορήγησης στις Π.Ε. της Θράκης. Η επιχορήγηση στην Π.Ε. Έβρου ορίζεται σε ποσοστό 60% ενώ για τις Π.Ε. Ξάνθης και Ροδόπης το ποσοστό μειώνεται στο 30%. Επίσης, η προσαύξηση της συνολικής βαθμολογίας του επενδυτικού σχεδίου, την οποία λαμβάνουν οι επιχειρήσεις που θα επενδύσουν στη Θράκη, διαφοροποιείται και αυτή, με την Π.Ε. Έβρου να λαμβάνει και εκεί μεγαλύτερο ποσοστό 10% και οι Π.Ε. Ξάνθης και Ροδόπης 5%. Η απάντηση του Υπουργείου ήταν ανεπαρκής και γενικόλογη. Όπως λέει και ο σοφός λαός «ακριβός στα πίτουρα και φθηνός στο αλεύρι».

 Οι φερόμενες ως ευνοϊκές ρυθμίσεις του Αναπτυξιακού Νόμου για την Θράκη, έρχονται για πρώτη φορά με διαφοροποιήσεις ανά Περιφερειακή Ενότητα στα  κίνητρα επιχορήγησης και στην προσαύξηση της συνολικής βαθμολογίας του επενδυτικού σχεδίου. Αξίζει δε να σημειωθεί ότι, έως σήμερα ποτέ ξανά δε διαφοροποιήθηκαν τα αναπτυξιακά κίνητρα για τις Π.Ε. της περιοχής, που δόθηκαν από τους παλαιότερους αναπτυξιακούς νόμους.  Η Θράκη πάντα αντιμετωπίζονταν ως ενιαίο σώμα και στη Διακομματική Επιτροπή της Βουλής για την Ανάπτυξη της και στο πόρισμά αυτής δεν γίνεται λόγος για τέτοιο διαχωρισμό.

Για ποιους λόγους έγινε άραγε αυτός ο διαχωρισμός ανάμεσα στις τρείς Περιφερειακές Ενότητες στα κίνητρα επιχορήγησης και στην προσαύξηση της συνολικής βαθμολογίας του επενδυτικού σχεδίου; Απλώς διερωτώμαι.

Όπωςδιερωτώμαι και για τον αποκλεισμό των Ελλήνων πολιτών της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης απότην Προκήρυξη Διαγωνισμού για την εισαγωγή φοιτητών στη Σχολή Αξιωματικών και σπουδαστών στη Σχολή Πυροσβεστών της Πυροσβεστικής Ακαδημίας, με το σύστημα των εξετάσεων σε πανελλαδικό επίπεδο, το ακαδημαϊκό έτος 2022 – 2023 κάτι το οποίο δεν συνέβαινε σε προηγούμενες προκηρύξεις του ίδιου φορέα. Το Προεδρικό Διάταγμα 44/2016, το οποίο στο άρθρο 3 αναφερόταν στις ειδικές κατηγορίες υποψηφίων και μέσα σε αυτούς εντάσσονταν και οι Έλληνες πολίτες της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης και καταλάμβαναν το 2% των θέσεων, καταργήθηκε με το Προεδρικό Διάταγμα 17/14-03-2022 στο οποίο και δεν συμπεριλαμβάνονται πλέον.

Τα ερωτήματα πολλά και αναπάντητα.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, χρειάζεται όσο τίποτε άλλο, εισαγωγή νέων τεχνολογιών στην παραγωγή και στην καλλιέργεια. Αξιοποίηση παραγωγικών μονάδων που είναι αναξιοποίητες. Δημιουργία μεγάλων έργων υποδομής, επανεκκίνηση στον αγροτικό και παραγωγικό τομέα της περιοχής. Πρέπει να εξειδικεύσουμε λοιπόν την καινοτομία ενισχύοντας τη γνώση. Το φωνάζω συνεχώς από αυτό εδώ το βήμα, πως απαιτείται η στήριξη σας στον τουρισμό, ο οποίος αποτελεί τον διαρκή στυλοβάτη της Ελληνικής οικονομίας και έχει πληγεί κατάφωρα. Σε λίγο καιρό θα ανοίξουν οι πύλες της χώρας μας για την υποδοχή πλήθους ευελπιστώ τουριστών, από την Ευρώπη και όχι μόνο. Απαιτείται πρόσβαση όχι μόνο από οδικές αρτηρίες αλλά και μέσω θαλάσσιων και αεροπορικών μέσων.  Γι’ αυτό είναι πολύ σημαντική η σύνδεση του κάθετου Άξονα με κάποιο λιμάνι είτε της Αλεξανδρούπολης είτε της Καβάλας για την εξυπηρέτηση του θαλάσσιου εμπορίου αλλά και του τουριστικού τομέα. Εγώ ο ίδιος έχω γίνει μάρτυρας της απίστευτης ταλαιπωρίας στο Τελωνείο των Κήπων, όπου οι αναχρονιστικές εγκαταστάσεις και η  έλλειψη προσωπικού καλά κρατούν. Η περιοχή χρειάζεται ένα σύγχρονο τελωνείο που να πληροί όλες αυτές τις προϋποθέσεις για την απρόσκοπτη εισροή τουριστών που αναμένουμε και φέτος. Είναι χαρακτηριστικό δε πως η έλλειψη εργατικών χεριών που παρατηρήθηκε πέρυσι στον τουρισμό, η ακρίβεια και το άνοιγμα νέων ανταγωνιστικών χωρών, θα τον επηρεάσουν άμεσα καθώς δεν ακολουθήθηκε ένα οργανωμένο σχέδιο με αποτέλεσμα να τον μετατρέψει από αιχμή του δόρατος σε Αχίλλειο πτέρνα.

Εάν έρθει η ευημερία και η ανάπτυξη στη Θράκη, αυτό θα διευκολύνει και την επίλυση των θεσμικών θεμάτων σχετικά με τη μειονότητα καθώς η διαπολιτισμικότητα και η διαθρησκευτικότητα  της περιοχής μας στους χαλεπούς αυτούς καιρούς, οφείλει να γίνει πρότυπο ειρηνικής συνύπαρξης για την ενοποιημένη Ευρώπη. Γιατί οφείλετε να ξέρετε και να θυμάστε πολύ καλά πως η οικονομική ευρωστία και ανεξαρτησία είναι αρωγός στο να ξεπεραστούν τα όποια θεσμικά ζητήματα. Ο μη έχων χρήματα είναι και πιο ευάλωτος και σαφώς πιο χειραγωγήσιμος.

Οι μεγάλες προτεραιότητες και οι ανάγκες του τόπου θέλουν πρόγραμμα, θέσεις και απόψεις με πυξίδα το συμφέρον του λαού. Για να έχουμε τα παιδιά μας να προκόβουν στην Ελλάδα και όχι στο εξωτερικό, για να δοθούν κίνητρα στον πρωτογενή τομέα, στη μεταποίηση. Να γίνει η Ελλάδα χώρα κοινωνικής δικαιοσύνης, με αποκέντρωση, με επενδυτικά κίνητρα, με πρωτοπορία και να εκμεταλλευτούμε κατάλληλα τα Ευρωπαϊκά προγράμματα.

Έχω θέσει τόσο εγώ όσο και το κόμμα το οποίο εκπροσωπώ, ως πρώτη μου προτεραιότητα, την ενότητα για το καλό του τόπου μας, σκεπτόμενος ότι αυτές τις δύσκολες στιγμές που βιώνουμε όλοι μας, δεν χωρά και δεν με ενδιαφέρει το οποιοδήποτε πολιτικό συμφέρον.

Σας ευχαριστώ

Σχετικά Άρθρα