Σάββατο 27 Νοεμβρίου και ώρα 20.30
Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ θ’ έχουμε τη χαρά να παρακολουθήσουμε τη συναυλία του Σπύρου Γκικόντη σε ένα ρεσιτάλ βιολιού.
Η Αναστασία Σιώψη, καθηγήτρια στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου με ειδικότητα «Αισθητική της Μουσικής» θα μας βοηθήσει να κατανοήσουμε τα έργα του προγράμματος.
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει τα έργα:
1. Νικολό Παγκανίνι (Nicolo Paganini, 1782-1840) πέντε από τα 24 Καπρίτσια για βιολί
Ο Νικολό Παγκανίνι θεωρείται η ενσάρκωση του προτύπου του ρομαντικού καλλιτέχνη, καθώς διέθετε τεράστια ακτινοβολία και συναρπαστική τεχνική. Στην εποχή του ρομαντισμού που έζησε πολύ συχνά τον χαρακτήριζαν ως ‘δαιμονικό’, κάτι σχεδόν συνώνυμο με την εικόνα του ως η επιτομή της τέχνης του βιρτουόζου του βιολιού.
Ο Παγκανίνι έφερε επανάσταση στην τεχνική της ερμηνείας του βιολιού. Τα 24 Καπρίτσια για βιολί, οι δύο σειρές από έξη σονάτες και άλλα έργα του αποτέλεσαν πηγές έμπνευσης για πολλούς ερμηνευτές και συνθέτες όπως οι Φραντς Λιστ, Γιοχάνες Μπραμς, Ρόμπερτ Σούμαν, Φρεντερίκ Σοπέν, και βιρτουόζους όπως ο Πάμπλο Σαρασάτε και Εζέν Ιζαί. Τα περίφημα αυτά καπρίτσια έγραψε ανάμεσα στο 1802 και το 1817.
Στο πρώτο μέρος της συναυλίας θα ακουστούν πέντε από τα εικοσιτέσσερα καπρίτσια στην αντίστροφη αριθμητική σειρά, δηλαδή από το τέλος προς την αρχή (Ν.13, Ν.14, Ν.17, Ν.23 και Ν.24).
2. Φριτς Κράισλερ (Fritz Kreisler, 1875-1962), Op.6, Recitativo und Scherzo –Caprice (αφιερωμένο στον δάσκαλο και φίλο Eugène Ysaÿe)
Ο Κράισλερ ήταν ένας από τους σημαντικότερους βιολιστές της εποχής του. Έγραψε μερικά από τα πιο δημοφιλή κομμάτια βιολιού παγκοσμίως, μεταξύ των οποίων τα Caprice viennois, Tambourin chinois, Schön Rosmarin και Liebesfreud.
Το 1911, ο Φριτς Κράισλερ έγραψε το Recitativo und Scherzo Caprice, Op. 6, και το αφιέρωσε σε έναν από τους καλούς του φίλους και δάσκαλό του, τον Eugène Ysäye. Δώδεκα χρόνια αργότερα ο Ysaÿe ανταπέδωσε τη χειρονομία αυτή αφιερώνοντας την τέταρτη από τις σόλο σονάτες του στον Κράισλερ. Το συγκεκριμένο καπρίτσιο είναι ένα από τα λίγα έργα που ονόμασε ο ίδιος με αριθμό opus, δηλώνοντας με αυτό τον τρόπο ότι ήταν περήφανος για αυτό. Ως εκ τούτου, είναι χαρακτηριστικό του ύφους και της ιδιωματικής γραφής του Κράισλερ, που επιπρόσθετα αποδεικνύουν την μαεστρία του στο βιολί.
3. Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ (Johann Sebastian Bach, 1685-1750), η πρώτη από τις έξι σονάτες και παρτίτες για βιολί χωρίς συνοδεία (BWV 1001–1006).
Η μουσική του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ ανήκει στην τελευταία φάση του στιλ μπαρόκ το οποίο άνθισε την περίοδο από το 1600 έως το 1750. Οι δύο γίγαντες της μουσικής μπαρόκ ήταν ο Γκέοργκ Φρίντερικ Χέντελ (George Frideric Handel) και ο Μπαχ. Με τον θάνατό τους έχουμε το τέλος αυτής της περιόδου.
Το αυξανόμενο ενδιαφέρον της μπαρόκ περιόδου για τα μουσικά όργανα συμβαδίζει με την ανάγκη τελειοποίησης της τεχνικής τους. Έτσι οι συνθέτες μπορούν να γράφουν έργα που απαιτούν μια περισσότερο εξελιγμένη τεχνική εκτέλεσης. Στην κατηγορία αυτή συγκαταλέγονται και οι σονάτες του Μπαχ για διάφορα όργανα, από τις οποίες μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι έξι σονάτες και παρτίτες για βιολί χωρίς συνοδεία (BWV 1001–1006).
Γνωρίζουμε ότι ο Μπαχ ήταν ένας ικανός βιολιστής, από τη νεανική του ηλικία. Οι σονάτες και παρτίτες για σόλο βιολί αντανακλούν τις δεξιότητές του ως συνθέτης και ως εκτελεστής. Τα έργα αυτά κατοχυρώνουν ένα επίπεδο τεχνικής και μουσικής ικανότητας που δεν υπάρχει σε προγενέστερους συνθέτες αποτελώντας ένα αποκορύφωμα του συνολικού βιολιστικού ρεπερτορίου. Τέλος, εγκαθιδρύουν με στέρεο τρόπο τις τεχνικές δυνατότητες του βιολιού ως σολιστικό μουσικό όργανο.
Μια από τις πιο διάσημες εκτελέσεις αυτών των κομματιών είναι αυτή του βιολιστή και συνθέτη Georges Enescu,ο οποίος μάλιστα αποκάλεσε το έργο «τα Ιμαλάϊα των βιολιστών». Ηχογράφησε όλες τις σονάτες και παρτίτες στα τέλη της δεκαετίας του 1940.
Τηρώντας όλα τα υγειονομικά μέτρα υπάρχει περιορισμένος αριθμός θέσεων για τις εκδηλώσεις..
Γενική είσοδος 5€ – οικονομική ενίσχυση του Ιστορικού Λαογραφικού Μουσείου Ξάνθης
*Για πληροφορίες – κρατήσεις θέσεων επικοινωνήστε μαζί μας στο 25410 25421