Αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών, Στέλιος Πέτσας: «Τρεις βαλβίδες αποσυμπίεσης για τους Δήμους, στο πλαίσιο του Προγράμματος “Αντώνης Τρίτσης”»
Στα τρία εργαλεία που προβλέπονται στην Κοινή Υπουργική Απόφαση για το Πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης», τα οποία εξασφαλίζουν σημαντικό βαθμό ευελιξίας για τους Δήμους, αναφέρθηκε ο Αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών, Στέλιος Πέτσας, κατά την παρέμβασή του στη σημερινή Συνεδρίαση της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος (Κ.Ε.Δ.Ε.).
Όπως επισήμανε ο Αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών, «Η θέσπιση πλαφόν ήταν απαραίτητη, προκειμένου ένας μικρός ή πιο αδύναμος Δήμος, που δεν διαθέτει Τεχνική Υπηρεσία ή που έχει καθυστερήσει, να ξέρει ότι θα μπορεί τελικά να εντάξει στο Πρόγραμμα ένα έργο υψηλής προτεραιότητας, κάτι που με το προηγούμενο σχήμα δεν ήταν καθόλου αυτονόητο». Η θέσπιση πλαφόν δεν λειτουργεί τιμωρητικά απέναντι σε κανέναν Δήμο, πρόσθεσε ο κ. Πέτσας, σημειώνοντας ότι πλέον υπάρχουν «σαφείς και καθαροί κανόνες», προκειμένου το Πρόγραμμα να επιταχυνθεί και όλοι οι Δήμοι της χώρας να έχουν το περιθώριο να εντάξουν έργα, που δημιουργούν θέσεις εργασίας και έχουν πολλαπλασιαστικά οφέλη για τις τοπικές κοινωνίες.
Αναφερόμενος στις τρεις «βαλβίδες αποσυμπίεσης», όπως χαρακτήρισε τις δυνατότητες που προβλέπει η Κοινή Υπουργική Απόφαση για τα πλαφόν στο Πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης», ο Αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών διευκρίνισε ότι για τα έργα εκείνα του «Φιλόδημος Ι» που έχουν ήδη ενταχθεί στο Πρόγραμμα και συμβασιοποιηθεί, λαμβάνεται υπόψη το ποσό της σύμβασης και όχι το ποσό του προϋπολογισμού. Τόνισε, δε, ότι 42 περιπτώσεις έργων -τα οποία είτε δεν έχουν ενταχθεί στο «Αντώνης Τρίτσης», είτε δεν έχουν μεταφερθεί από το «Φιλόδημος Ι»- θα συνεχίσουν να χρηματοδοτούνται, κανονικά, από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Εσωτερικών, εκτός του πλαφόν.
Όσον αφορά στη δεύτερη «βαλβίδα αποσυμπίεσης», ο κ. Πέτσας σημείωσε ότι στις 31 Μαΐου, που λήγει η προθεσμία υποβολής των προτάσεων από τους Δήμους, θα γίνει και η συνολική εκτίμηση του προϋπολογισμού, έτσι ώστε να φανεί εάν υπάρχει νέα δυνατότητα ανακατανομής στο πλαίσιο του Προγράμματος.
Ο Αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών αναφέρθηκε, επίσης, στη δυνατότητα μεταφοράς έργων σε άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία, όπως το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης, αξιοποιώντας τις συνέργειες που προσφέρονται και με άλλα Υπουργεία.
Παράλληλα, ο κ. Πέτσας υπογράμμισε ότι εφόσον τα έργα συμβασιοποιηθούν και μείνουν αδιάθετα κονδύλια, θα μπορεί να υπάρξει είτε μία οριζόντια αύξηση του πλαφόν, είτε νέες προσκλήσεις για εντάξεις έργων. Μάλιστα, αναφέρθηκε και στη δυνατότητα που δίνει η Κοινή Υπουργική Απόφαση για χρηματοδοτήσεις έργων που είναι λίγο πιο πάνω από το πλαφόν, ενώ σημείωσε ότι για Δήμους με πολύ συγκεκριμένα χαρακτηριστικά «όποιες ακραίες περιπτώσεις έχουν προκύψει, αυτές θα αντιμετωπιστούν».
Τέλος, ο Αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών ανέδειξε τη σημασία να υπάρξει γρήγορη απορρόφηση των κονδυλίων. «Δεν μπορούμε να συνεχίζουμε στη λογική να έχουμε έργα ενταγμένα σε κάποιο Πρόγραμμα για αρκετά χρόνια και να μην τα τρέχουμε», δήλωσε χαρακτηριστικά. Όπως είπε, «έχουμε μπροστά μας μία δυναμική διαδικασία, στην οποία είμαστε όλοι μαζί. Κεντρική Κυβέρνηση και Αυτοδιοίκηση είμαστε σύμμαχοι σε αυτή την προσπάθεια. Βασική μας προτεραιότητα είναι να χρησιμοποιήσουμε και το τελευταίο ευρώ από τα 2,5 δις του Προγράμματος “Αντώνης Τρίτσης”. Ο χρηματοδοτικός μας φάκελος μπορεί να μεγαλώσει, μόνον εφόσον δείξουμε ευελιξία και μόνο εφόσον υπάρξει απορροφητικότητα».