Του Μανώλη Σ. Χούμα
Ποιος είδε φάρο στον Ψηλορείτη
στην Ελασσόνα λευκό πανί
κι ένα καράβι από την Κρήτη
να πιάνει Ξάνθη Κομοτηνή.
Ποιος είδε νύχτα με δυο φεγγάρια
ποιος είδε ήλιο σαν αχινό
κι ερωτευμένα πουλιά και ψάρια
να κολυμπάνε στον ουρανό.
Ο φιλοπαίγμων στιχουργός του γνωστού άσματος ίσως είχε ως πρόσωπο αναφοράς, στην αχαλίνωτη και καλπάζουσα φαντασία του, τον διαχειριστή του κέντρου “Πισίνα” Σάββα Καζιάλη.
Η περιπαιχτική διάθεση του Καζιάλη δεν σταμάτησε στα “βαπόρια” του, που έπλεαν χωρίς μπούσουλα στην … απέραντη θάλασσα της Πισίνας. Έφερε ο αθεόφοβος και μια πραγματική ξύλινη βάρκα, την ΕΛΛΗ, με άλμπουρο τιμόνι και κουπιά, έτοιμη για σαλπάρισμα κοντολογίς κι εφόσον βέβαια βρισκόταν το κατάλληλο “τσούρμο” από … τολμηρούς θαλασσομάχους!
Προπολεμικά ο Καζιάλης είχε το κέντρο ΦΑΛΗΡΟ, δίπλα στη γέφυρα κι απ’ την πλευρά του Σαμακώβ και σ’ αυτό σύχναζε τότε ο εραστής και υμνητής της θάλασσας ποιητής Νίκος Καββαδίας.
Μεταπολεμικά τον βλέπουμε να διαχειρίζεται εκτός του κέντρου “Πισίνα”, το “Καφέ Μπαρ Αίγλη” της Κεντρικής Πλατείας, το κέντρο “Σπηλιά” κ.α.
Ήταν ένα Σαββατοκύριακο Αυγούστου το 1962 και στην Πισίνα γίνονταν οι Παμβορειοελλαδικοί Αγώνες Κολύμβησης.
Ο χώρος γέμισε ασφυκτικά από Ξανθιώτες, που ήρθαν να χειροκροτήσουν τους αθλητές της κολυμβητικής τους ομάδας και μεταξύ αυτών να θαυμάσουν το ανερχόμενο αστέρι της Αντώνη Καλπάκα.
Στα μισά της διαδρομής των 100μ ελεύθερο εφήβων και κάτω από ενθουσιώδεις ζητωκραυγές ο Αντώνης ήταν καθαρά πρώτος.
Λίγο το άγχος του αθλητή για την πολυαναμενόμενη νίκη, λίγο οι απαιτήσεις των Ξανθιωτών που δημιούργησαν πιεστική ατμόσφαιρα κι ασφαλώς η ικανότητα των συναγωνιζόμενων αθλητών, στάθηκαν φαίνεται οι αιτίες, που ο φέρελπις Καλπάκας δεν κατάφερε να πλασαριστεί στην τριάδα των νικητών.
Στους αγώνες έλαμψε το άστρο του 15χρονου κολυμβητή του Ηρακλή Θεσσαλονίκης Γρηγόρη Μουρούζη (τότε Μουρουζίδη)
Η εικονιζόμενη Πισίνα κατασκευάστηκε στην διάρκεια της βουλγαρικής κατοχής της Ξάνθης 1941-44, με καταναγκαστική εργασία των Ξανθιωτών.
Η κάρτα είναι σε φωτογραφικό χαρτί Mimosa της Kiel κι έχει σχήμα: 13.7 x 8.7 εκ.
Οπισθότυπος κενός – έκδοση Φωτο-Κομνηνός.