Αρχείο Μανώλης Σ.Χούμας
Ο Ξανθιώτης κάτοικος Λονδίνου Νικόλαος του Κωνσταντάκη Παράσχος (Photo by N.C.P.), καπνέμπορος, παραγωγός χειροποίητων στριφτών σιγαρέττων και φωτογράφος, έρχεται γύρω στο 1900 στην Ξάνθη.
Απαθανατίζει επιλεγμένα τμήματα της γενέτειράς του κι όταν επιστρέφει στην Αγγλία, ο εκδοτικός οίκος Wightman & Co. London εκδίδει τις φωτογραφίες του σε μια μικρή, αλλά σημαντική σειρά ταχυδρομικών δελταρίων με τίτλο Salut de Xanthi.
Στην εικόνα κυριαρχεί ο Κόσσινθος και σχεδόν κάθετα χύνονται σ’ αυτόν, το ρέμα του Μούσιαβα που έρχεται ψηλά απ’ την Παναγία την Αρχαγγελιώτισσα και η πεταλόσχημη δεύτερη κοίτη του ποταμού.
Η 1η και η 2η κοίτη περιέκλειαν, μέχρι το 1914, ένα κομμάτι γης γνωστό ως “νησίδα ή νησάκι Καναράς”. Η λέξη Καναράς προέρχεται από την τουρκική λέξη Καν, που σημαίνει αίμα, αφού σ’ αυτό υπήρχαν τα οθωμανικά Σφαγεία δίπλα στη ξύλινη γέφυρα.
Επιπλέον υπήρχαν σ’ αυτό, Συνοικισμός, βυρσοδεψεία (tabakhane), κτίσματα του οθωμανικού Ιππικού, υδρόμυλοι, μπαξέδες, Τέμενος κ.α.
Αριστερά η γέφυρα των τρένων που λειτούργησε το 1896, όπως άλλωστε κι όλη η σιδηροδρομική γραμμή Αλεξανδρούπολη – Θεσσαλονίκη.
Η τσιμεντένια γέφυρα του Γυμναστηρίου δεν υπάρχει στη φωτπγραφία, αφού αυτή κατασκευάστηκε στο τέλος της δεκαετίας του ’30, επί δημαρχίας Πυγμαλίωνα Χρηστίδη.
Κάτω δεξιά διακρίνεται ο παραποτάμιος αμπελώνας του γιατρού Γ.Μαλετσίδη, που τον δώρισε το 1903 στον Σύλλογο ΟΡΦΕΥΣ για την κατασκευή του Σταδίου του.
Πάνω δεξιά η περιοχή των περίφημων καπνομάγαζων Ξάνθης.
Η φωτογραφία αποτελεί σημαντικό σταθμό, της χρονικής εξελικτικής πορείας του δομημένου περιβάλλοντος της Ξάνθης.