Τη δυνατότητα να ενημερωθούν για τη συμβολή των φάρων στην ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, για την αξιοποίηση του φαρικού δικτύου ως πολιτιστικής κληρονομιάς, καθώς και για τη συνεισφορά των φαροφυλάκων στη λειτουργία του δικτύου, έχουν σήμερα οι πολίτες, στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Ημέρας Φάρων.
Όπως έγινε γνωστό από το ΓΕΝ, οι κάτωθι 28 φάροι θα είναι ανοικτοί έως τις 8.00 το βράδυ.
Πρόκειται για τους εξής φάρους:
- Αγ. Νικολάου – Κέας
- Ακρωτηρίου – Θήρας
- Αρκίτσας – Φθιώτιδας
- Μουδαρίου – Κυθήρων
- Βρυσακίου – Λαυρίου
- Φισκάρδου – Κεφαλλονιάς
- Γουρουνιού – Σκοπέλου
- Δρεπάνου – Αχαΐας
- Δρεπάνου – Χανίων
- Κασσάνδρας – Χαλκιδικής
- Κατακόλου – Ηλείας
- Σκιναρίου – Ζακύνθου
- Κρανάης – Γυθείου
- Μεγάλου Εμβόλου – Θεσσαλονίκης
- Μελαγκάβι – Λουτρακίου
- Πλάκας – Λήμνου
- Κόρακα – Πάρου
- Κοκκινοπούλου – Ψαρών
- Αλεξανδρούπολη – Αλεξανδρούπολης
- Ταινάρου – Λακωνίας
- Κόπραινας – Άρτας
- Κακής Κεφαλής – Χαλκίδας
- Μονεμβασιάς – Λακωνίας
- Λάκκας – Παξών
- Βασιλίνας – Ευβοίας
- Πάππα – Ικαρίας
- Σπαθιού – Σερίφου και
- Δουκάτου – Λευκάδας
Πότε άναψε ο πρώτος φάρος
Ο πρώτος φάρος που κατασκευάστηκε στον κόσμο ήταν ο περίφημος Φάρος της Αλεξάνδρειας στην Αίγυπτο. Χρονολογείται τον 3ο αιώνα π.Χ. και – σύμφωνα με αρχαία κείμενα – πρόκειται για έργο του Έλληνα αρχιτέκτονα Σωστράτη.
Ένα από τα 7 θαύματα
Ο Φάρος της Αλεξάνδρειας θεωρείται ένα από τα Επτά Θαύματα του αρχαίου κόσμου. Ήταν ένας πύργος συνολικού ύψους 140 μέτρων και για την εποχή του το πιο ψηλό ανθρώπινο οικοδόμημα μετά την πυραμίδα του Χέοπος. Χτίστηκε πάνω σε μια νησίδα που λεγόταν Φάρος – εμπρός από τη Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, από όπου και πήρε το όνομά του. Ολοκληρώθηκε – μετά από περίπου 20 χρόνια εργασιών – γύρω στο 280 π.Χ. επί βασιλείας του Πτολεμαίου του Β΄.
Ήταν φτιαγμένος από κομμάτια άσπρης πέτρας και δομημένος σε τέσσερα επίπεδα. Το χαμηλότερο ήταν η τετράγωνη βάση, το δεύτερο ένα τετράγωνο κτίσμα, το τρίτο ένα οκτάγωνο κτίσμα και το τέταρτο και ψηλότερο ένας κυλινδρικός πύργος στην κορυφή του οποίου είχε τοποθετηθεί το άγαλμα του Ποσειδώνα ή του Απόλλωνα. Στο εσωτερικό του τέταρτου επιπέδου υπήρχε φωτιά που οδηγούσε τα πλοία με ασφάλεια στο λιμάνι.
Τα ορειχάλκινα κάτοπτρα
Πίσω από τη φωτιά ήταν τοποθετημένα φύλλα ορείχαλκου, που αντανακλούσαν τη λάμψη προς τη θάλασσα. Μάλιστα λέγεται ότι τα πλοία μπορούσαν να τη διακρίνουν από 50 χιλιόμετρα μακριά.
Ο φάρος λειτουργούσε κανονικά μέχρι τον 12ο αιώνα μ.Χ. «Έσβησε» όταν το λιμάνι της Αλεξάνδρειας γέμισε από λάσπη και τα πλοία έπαψαν να το χρησιμοποιούν. Η πλήρης καταστροφή του επήλθε τον 14ο αιώνα μ.Χ. από σεισμό.