Οκτώβριος στη ΦΕΞ: «Οκτώβρης-Οκτωβροχάκης το μικρό καλοκαιράκι»
Το όνομά του σημαίνει όγδοος (octo), μάλιστα προέρχεται από το ρωμαϊκό εορτολόγιο, στο οποίο οι Ρωμαίοι έχοντας ως Πρωτοχρονιά την Πρωτομαρτιά, μετρούσαν τον Οκτώβρη ως όγδοο μήνα. Για τις αγροτικές περιοχές, όπως ήταν η Ανατολική Θράκη και η Ανατολική Ρωμυλία, αλλά και η ύπαιθρος της Ξάνθης, στην οποία οι πρόσφυγες από τα εν λόγω μέρη εγκαταστάθηκαν, το φθινόπωρο σήμαινε τη λήξη των καλοκαιριών εργασιών και της σοδειάς και εν συνεχεία την προετοιμασία του σπόρου και της επιτυχούς καρποφορίας. Γεωργικά είναι ο μήνας της σποράς (Σπαρτός), μια διαδικασία που κρατά με αρχή της το χρονικό όριο της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού (14 Σεπτεμβρίου) έως τα Χριστούγεννα: «Οκτώβρης και δεν έσπειρες, σιτάρι λίγο θα ‘χεις», «Οκτώβρης και δεν έσπειρες, οκτώ σπυριά δεν κάνεις»,«Όποιος σπέρνει τον Οκτώβρη έχει οχτώ σειρές στ’ αλώνι», «Άσπορος μη μείνεις, άθερος δε μένεις». Η Κυριακή του Σπορέως δεν τοποθετήθηκε τυχαία σε αυτό το χρονικό σημείο, αιτιολογούμενο και από την καινοδιαθηκική ρήση: «εξήλθεν ο σπείρων του σπείραι τον σπόρον αυτού» .
Πολιτιστικό ημερολόγιο της ΦΕΞ «Λαϊκός πολιτισμός -Ξάνθη 2018»
Τα πανηγύρια του Οκτώβρη
ΠΑΝΗΓΥΡΕΙΣ, ΓΙΟΡΤΕΣ ΚΑΙ ΔΡΩΜΕΝΑ
Παναγία Γοργοϋπηκόου Ι.Ν. Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Ξάνθης (1 Οκτωβρίου)
Κυπριανού και Ιουστίνης παρεκκλήσιον Ι.Ν. Αγίας Κυριακής Δεκάρχου (2 Οκτωβρίου)
Λουκά του Αποστόλου και Ευαγγελιστού, Ι. Καθ. Ναός της του Θεού Σοφίας και παρεκκλήσιο Γ. Νοσοκ. Ξάνθης (18 Οκτωβρίου)
Άγιος Γεράσιμος (Κεφαλληνίας) Βαφέικων (20 Οκτωβρίου) (κουρμπάνι)
Άγιος Δημήτριος Αυξεντίου (26 Οκτωβρίου) (κουρμπάνι)
Άγιος Δημήτριος Άνω Καρυόφυτου (26 Οκτωβρίου) (κουρμπάνι)
Άγιος Δημήτριος Κιμμερίων (26 Οκτωβρίου)
Άγιος Δημήτριος Μέλισσας (26 Οκτωβρίου) (κουρμπάνι)
Άγιος Δημήτριος Σταυροχωρίου (26 Οκτωβρίου) (κουρμπάνι)
Άγιος Δημήτριος Τυμπάνου (26 Οκτωβρίου) (κουρμπάνι)
Άγιος Δημήτριος Σαμακώβ (26 Οκτωβρίου)
Άγιος Δημήτριος Σταυρουπόλεως (δίπλα στον σιδηροδρομικό σταθμό που χτίστηκε από τους εργαζόμενους του σταθμαρχείου)
τα φεστιβάλ του μήνα
«η Ξάνθη του Μάνου Χατζιδάκι»
Οκτώβριος – Νοέμβριος 2018
Ο Μάνος Χατζιδάκις γεννήθηκε στις 23 Οκτωβρίου 1925 στην Ξάνθη, μια ακριτική καπνοπαραγωγική πόλη της Ελλάδας. Ο πατέρας του, Γεώργιος Χατζιδάκις, καταγόταν από τη Μύρθιο Ρεθύμνου και ήταν δικηγόρος. Η μητέρα του, Αλίκη (Βασιλική), το γένος Αρβανιτίδου καταγόταν από την Αδριανούπολη. «Από την μητέρα μου», όπως έλεγε ο ίδιος, «κληρονόμησα όλους τους γρίφους που από παιδί μ’ απασχολούν και μέχρι σήμερα κάνω προσπάθειες να τους λύσω. Χωρίς τους γρίφους της δεν θα ’μουν ποιητής…». Από την ηλικία των τεσσάρων ετών αρχίζει τα πρώτα μαθήματα πιάνου, με δασκάλα την Αλτουνιάν, γνωστή μουσικό της Ξάνθης, αρμενικής καταγωγής… Φ.Ε.Ξ. «η Ξάνθη του Μάνου Χατζιδάκι». Ενημερωθείτε από το αναλυτικό πρόγραμμα και στο www.fex.org.gr
Το MICRO μ στις 13 και 14 Οκτωβρίου 2018
IMMF 2018: Έντεκα Πόλεις Ψηφίζουν
μικρού μήκους σε ταυτόχρονη σύνδεση
Το 8ο Διεθνές Ταυτόχρονο Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους μ ετοιμάζεται να ανοίξει τις πύλες του. Το φεστιβάλ θα πραγματοποιηθεί ταυτόχρονα σε έντεκα πόλεις σε Ελλάδα και εξωτερικό στις 13 και 14 Οκτωβρίου.
Φέτος, η διοργάνωση ενισχύοντας το διεθνές της στοιχείο, εκτός της προβολής των ελληνικών ταινιών στο εξωτερικό αποφάσισε να εισάγει φρέσκο διεθνές “μικρό” κινηματογράφο. Οι διοργανωτές τονίζουν ότι οι μικρές αυτές δομικές αλλαγές αποτελούν μόνο την αρχή ενός μεγάλου εγχειρήματος που θα αλλάξει τα κινηματογραφικά δεδομένα της χώρας το επόμενο διάστημα.
Ενημερωθείτε από το αναλυτικό πρόγραμμα και στο www.fex.org.gr
Οι δράσεις της εβδομάδας Είσοδος ελεύθερη
Ο κινηματογράφος των δημιουργών
Τις Τρίτες 2- 9- 16 & 30 Οκτωβρίου 2018
[21.00] Λαογραφικό και Ιστορικό Μουσείο Ξάνθης
Αφιέρωμα στον Λουί Μαλ. Ο ισορροπιστής των αντιθέσεων
Ο Louis Malle γεννήθηκε το 1932 και θεωρείται ως ένας από τους πιο σημαντικούς εκπροσώπους της γενιάς του. Σπούδασε στο Ινστιτούτο Ανωτέρων Σπουδών Κινηματογράφου στο Παρίσι – IDEC. Το 1957, όταν η Νουβέλ Βαγκ, το νέο γαλλικό κύμα δηλαδή, έκανε προκλητικά την εμφάνιση της, ο Μαλ, γύρισε ένα ατμοσφαιρικό θρίλερ, το Ασανσέρ για δολοφόνους, με ρεαλιστική φωτογράφιση των φυσικών χώρων του Παρισιού και με υποβλητική μοντέρνα μουσική του Μάικλ Ντέιβς. Από τότε, έμεινε προσανατολισμένος προς το μοντερνισμό. Ο βραβευμένος σκηνοθέτης αναζητούσε διαρκώς την αισθητική του πάθους, τις συνέπειες του απαγορευμένου έρωτα και τις παρεκκλίσεις των αισθήσεων. Ο Μαλ έδειξε μεγάλο ενδιαφέρον και εστίασε τον φακό και την προσοχή του στην εσωτερικότητα των ηρώων του. Καταπιάστηκε με δύσκολα και διαχρονικά θέματα, όπως είναι η αιμομιξία (Το φύσημα της καρδιάς), η παιδική πορνεία (Η κουκλίτσα της Νέας Υόρκης), με το φαινόμενο του ναζισμού (Επώνυμο Λακόμπ, όνομα Λουσιέν), με τον Μάη του ’68 (Ο Μιλού το Μάη), και με άλλα θέματα που απασχόλησαν και συνεχίζουν να απασχολούν τον κόσμο. Ο Μαλ υπήρξε μία από τις πιο χαρακτηριστικές και χαμηλότονες φωνές του Γαλλικού Σινεμά από τα μέσα της δεκαετίας του ’50 μέχρι το 1995 που έφυγε από τη ζωή.