Της Μαριάννας Τζάννε
Φανταστείτε μια πόλη που ο εντοπισμός μιας βλάβης στο ηλεκτρικό σύστημα θα γίνεται μέσα σε λιγότερο από 5 λεπτά και η επανατροφοδότηση του 80% των πελατών σε λιγότερο από 12 λεπτά! Ίσως να φαίνεται μακρινό αν αναλογιστούμε τί συνέβη στην Ύδρα πριν λίγες εβδομάδες και πόσο χρόνο χρειάστηκε ο διαχειριστής διανομής ηλεκτρικής ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ) για να εντοπίσει την βλάβη και να την αποκαταστήσει.
Και όμως η Ξάνθη, είναι η πρώτη πόλη της χώρας μας που δοκιμάζει ήδη μερικές από τις “συνταγές” των έξυπνων δικτύων, τα οποία φέρνουν μια νέα εποχή, στο χώρο του ηλεκτρισμού. Τα πρώτα δείγματα αυτής της στρατηγικής παρουσίασε τις προηγούμενες μέρες στην ΔΕΘ, ο νέος διευθύνων σύμβουλος του ΔΕΔΔΗΕ κ. Αθανάσιος Μισδανίτης.
«Τα πρώτα αποτελέσματα είναι πράγματι εντυπωσιακά, καθώς έχουμε ήδη πετύχει με βάση δύο μετρήσεις (ΔΕΔΔΗΕ και Πανεπιστήμιο Ξάνθης) τη μείωση στις απώλειες ενέργειας στο Δίκτυο κατά 41% ή κατά 489 Mwh». Όπως επισημαίνεται με ελάχιστες επενδυτικές δαπάνες, εξοικονομήθηκε ενέργεια που καταναλώνει ένας οικισμός 400 περίπου κατοίκων.
Με τα συγκεκριμένα έργα ψηφιοποίησης και τη σύνδεση των πελατών στο δίκτυο επιχειρείται βελτίωση των δεικτών ποιότητας ενέργειας. Έτσι, θα δίνεται η δυνατότητα έγκαιρης ενημέρωσης των καταναλωτών σε περιπτώσεις προγραμματισμένων και μη διακοπών ρεύματος, καθώς και δυνατότητα εντοπισμού σφαλμάτων στο δίκτυο, μέσω των ειδοποιήσεων των καταναλωτών στο Call center.
Παράλληλα ο ΔΕΔΔΗΕ προχωρεί στην αυτοματοποίηση του Δικτύου Μέσης Τάσης της πόλης, το οποίο εκσυγχρονίστηκε με την εγκατάσταση 24 σύγχρονων τηλεχειριζόμενων διακοπτών (διακόπτες στο ένα τέταρτο των υποσταθμών της πόλης) και 106 συσκευών με τηλεσήμανση για άμεσο εντοπισμό των σφαλμάτων. Άμεσα ξεκινά και η εγκατάσταση άλλων 80 αντίστοιχων συσκευών στο εναέριο δίκτυο του νομού.
Τα στρατηγικά έργα του ΔΕΔΔΗΕ στοχεύουν στον εκσυγχρονισμό, με έμφαση στην αυτοματοποίηση του δικτύου, με έργα όπως τα σύγχρονα Κέντρα Ελέγχου Δικτύων, την εγκατάσταση συστήματος γεωγραφικών πληροφοριών, την τηλεμέτρηση, τη βελτίωση της εξυπηρέτησης του πελάτη με νέα πληροφοριακά συστήματα εξυπηρέτησης αλλά και τηλε – εξυπηρέτησης, τα Έξυπνα Νησιά καθώς και με έργα που στοχεύουν στη βελτίωση των εσωτερικών λειτουργιών της επιχείρησης.
Είναι έργα απαραίτητα για να μπορέσει ο ΔΕΔΔΗΕ να υποστηρίξει τις νέες συνθήκες της αγοράς προμήθειας ηλεκτρισμού, τη μεγάλη διείσδυση της αποκεντρωμένης παραγωγής, την προώθηση της εξοικονόμησης ενέργειας, τους ενεργούς καταναλωτές, που θα είναι και παραγωγοί, τους ενεργειακούς συνεταιρισμούς, την ηλεκτροκίνηση, την αποθήκευση, τα έξυπνα νησιά, κλπ.