Την οριστική δρομολόγηση της κατασκευής του κάθετου άξονα Εγνατίας Οδού Ξάνθη- Εχίνος- Ελληνοβουλγαρικά Σύνορα: τμήμα Δημάριο -σύνορα, σηματοδοτεί η πράξη ένταξης του έργου στο επιχειρησιακό πρόγραμμα Ανατολική Μακεδονία και Θράκη 2014- 2020. Η απόφαση που έχει ημερομηνία 27 Ιουλίου 2016, φέρει την υπογραφή του περιφερειάρχη Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης Γιώργου Παυλίδη και αναρτήθηκε στη Διαύγεια μόλις χθες.
Ειδικότερα αφορά στην ένταξη της πράξης «Κάθετος Άξονας 70 Εγνατίας Οδού Ξάνθη-Εχίνος-Ελληνοβουλγαρικά Σύνορα: Τμήμα Δημάριο -Σύνορα (χ.θ.8+172-χ.θ.16+147) – Κατασκευή Παράκαμψης Δημαρίου (χ.θ. 8+172-χ.θ. 9+660) στον άξονα προτεραιότητας «Βελτίωση της ελκυστικότητας της Περιφέρειας ως τόπου εγκατάστασης επιχειρήσεων και ατόμων» του Ε.Π. «Ανατολική Μακεδονία Θράκη». Το προτεινόμενο έργο της παράκαμψης του οικισμού Δημαρίου, μήκους 1,5 χλμ. του τμήματος Δημάριο-ελληνοβουλγαρικά σύνορα βρίσκεται επί του κάθετου άξονα της Εγνατίας οδού, Ξάνθη–Εχίνος–ελληνοβουλγαρικά σύνορα, συνολικού μήκους 49χλμ. που αποτελεί τμήμα του διευρωπαϊκού οδικού δικτύου. Η αναβάθμιση των τεχνικών χαρακτηριστικών του άξονα εκπληρώνει τους στόχους της διακρατικής συμφωνίας μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας για την υλοποίηση του διασυνοριακού άξονα Ξάνθη –Εχίνος- Rudozem-Plovdiv.
Το τμήμα έχει ενιαία τεχνικά χαρακτηριστικά με το σύνολο του άξονα, δηλαδή διατομή πλάτους 7,5/10,5 μ. και ταχύτητα μελέτης 40-50χλμ./ώρα. Επίσης περιλαμβάνει την αποκατάσταση της σύνδεσης με την υφιστάμενη οδό πρόσβασης προς τον οικισμό Δημαρίου, την κατασκευή του ισόπεδου κόμβου Δημαρίου και τη κατασκευή μιας γέφυρας. Ο προϋπολογισμός της πράξης ανέρχεται στο ποσό των 5.407.000 ευρώ, ενώ το συνολικό κόστος για την κατασκευή του κάθετου άξονα αγγίζει περίπου τα 45 εκατ. ευρώ.
«Από τους τρεις κάθετους άξονες που είχαν συμφωνηθεί μεταξύ Ελλάδος και Βουλγαρίας το 1996 είχαν κατασκευαστεί οι δύο και απομένει ο ένας», δήλωσε σχετικά στον Χρόνο Κομοτηνής ο περιφερειάρχης Γιώργος Παυλίδης. «Ο κάθετος άξονας Rudozem-Δημαρίου που ενώνει την Ελλάδα με τη Βουλγαρία, είναι συμφωνημένος και ο ίδιος υπέγραψα μία μικρή πράξη από τις τρεις, διότι το έργο το μοιράσαμε με τα υπουργεία Ανάπτυξης και Υποδομών. Εμείς βάζουμε ένα ποσό των 5,4 εκατ. ευρώ και οι υπόλοιποι βάζουν τα υπόλοιπα χρήματα».
«ΤΗΡΕΙΤΑΙ Η ΔΙΑΚΡΑΤΙΚΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΜΕ ΤΗ ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ»
Το έργο θα κατασκευαστεί από κοινού, είπε ο περιφερειάρχης και πρόσθεσε ότι «δεν μπορώ να απαντήσω χρονικά πότε θα κατασκευαστεί ο δρόμος, αλλά η Εγνατία Οδός». Με την δρομολόγηση αυτού του έργου τόνισε πως «τηρείται η διακρατική συμφωνία με τη Βουλγαρία. Δεν την τηρήσαμε μέχρι τώρα και πρέπει να την τηρήσουμε», τόνισε.
Τον Οκτώβριο του 2015, είχε πραγματοποιηθεί στην Κομοτηνή τεχνική συνάντηση εργασίας με θέμα την κατασκευή του κάθετου άξονα, μεταξύ του Γιώργου Παυλίδη και του νομάρχη Σμόλιαν. Σε αυτήν διαπιστώθηκε κοινή διάθεση και από τις δύο πλευρές των συνόρων να προχωρήσει ο σχεδιασμός για το άνοιγμα της νέας συνοριακής διόδου στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα στην Ξάνθη. Τότε ο κ. Παυλίδης είχε τονίσει πως «η απελευθέρωση της Περιφέρειάς μας από τα κλειστά σύνορα με τη διάνοιξη αυτού του δρόμου ολοκληρώνεται. Η Περιφέρεια ΑΜ-Θ αποκτά ισχυρή ενδοχώρα και δημιουργείται μια νέα μακρόπνοη προοπτική ανάπτυξης». Από την πλευρά του ο νομάρχης του Σμόλιαν κ. Nedyalko είχε τονίσει πως «η διάνοιξη της Μακάζα έδειξε ότι είναι μεγάλη ανάγκη να ανοίξουμε και άλλη, γιατί στα σύνορα δημιουργούνται μεγάλες ουρές κάθε Παρασκευή και Σαββατοκύριακο». «Ο δρόμος αυτός θα διευκολύνει τη Μακάζα», επισήμανε, «και επειδή προβλέπεται να περάσουν και τα λεωφορεία, είναι ανάγκη να ανοίξει όσο γρηγορότερα γίνεται».
Αξίζει να σημειωθεί ότι η βούληση υλοποίησης του άξονα αυτού, εκφράσθηκε μέσω της υπογραφής του πρωτοκόλλου διμερούς συμφωνίας Ελλάδας και Βουλγαρίας, το 1998.
Με πληροφορίες από τον Χρόνο