fbpx
ΚοινωνίαΤελευταία Νέα

Ερώτηση βουλευτών Ξάνθης για το τελωνείο μας και αυτά των μεθοριακών γραμμών

ΕΡΩΤΗΣΗ προς τον κ. Υπουργό Οικονομικών κατέθεσαν οι τρεις βουλευτές του Σύριζα Ξάνθης. ΘΕΜΑ: Σχετικά με την λειτουργία των τελωνειακών αρχών της παραμεθόριας γραμμής.

Η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης ανέπτυσσε διαχρονικά αυξημένη εμπορική δραστηριότητα, που κυρίως οφείλεται στην γεωγραφική της θέση. Η αυξημένη αυτή εμπορική δραστηριότητα με τις όμορες χώρες, ιδιαίτερα την Βουλγαρία και την Τουρκία, προσέδιδε για χρόνια ιδιαίτερη βαρύτητα στην λειτουργία των Τελωνείων της περιοχής, συμβάλλοντας στην επίτευξη των εισπρακτικών στόχων του Κράτους, στην καταπολέμηση του λαθρεμπορίου, στην πάταξη της παράνομης διακίνησης απαγορευμένων και επικίνδυνων προϊόντων διασφαλίζοντας την Δημόσια Υγεία, την προστασία του περιβάλλοντος και την ασφάλεια των πολιτών από τυχών παράνομες εισαγωγές.

Το Τελωνείο Ξάνθης, λόγου χάρη, είναι επιφορτισμένο με την διενέργεια ιδιαίτερα υψηλού αριθμού ελέγχων, ενώ στην αρμοδιότητα του εμπίπτουν και μια σειρά από μεγάλες επιχειρήσεις στον τομέα της ενέργειας και των καπνικών προϊόντων, όπως η φορολογική αποθήκη της ΕΛΙΝΟΙΛ (πετρελαιοειδή), οι αποθήκες αποταμίευσης της ΣΕΚΕ (καπνικά) και της SUNLIGHT (μπαταρίες) και ο χώρος παραγωγής της ΣΕΚΑΠ (καπνά). Δεδομένου ότι ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης (Ε.Φ.Κ.) επιβάλλεται πάνω σε ενεργειακά, καπνικά και αλκοολούχα προϊόντα, που αντιστοιχεί στο 58% των τελωνειακών εσόδων σύμφωνα με την Απολογιστική Έκθεση της Γ.Γ.Δ.Ε. για το 2015, είναι παραπάνω εμφανής η ιδιαίτερη σημασία της εύρυθμης λειτουργίας του. Δυστυχώς όμως, η διαχρονική ανεπαρκής στελέχωση του εν λόγω Τελωνείου δεν του επιτρέπει να ανταποκριθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο στις αυξημένες επιχειρησιακές του ανάγκες.

Επιπροσθέτως, με την δημοσίευση του υπ’ αριθμόν 295/12-02-2016 ΦΕΚ, από 01-09-2016 δρομολογείται ο υποβιβασμός των Τελωνείων που εδρεύουν στην παραμεθόριο γραμμή, όπως αυτά της Ξάνθης, της Κομοτηνής, της Ορεστιάδας, της Δράμας, του Κιλκίς, και της Δοϊράνης από Α’ τάξης σε Β’, υποβαθμίζοντας ακόμη περισσότερο την παρουσία των ελεγκτικών μηχανισμών του στην περιοχή.

Σύμφωνα μάλιστα την υπ’ αριθμόν 39/06-07-2016 επιστολή της 4ης Ένωσης Τελωνειακών Υπαλλήλων προς των Γενικό Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων, τα εν λόγω Τελωνεία παρουσιάζουν είτε ιδιαίτερα σημαντικά οικονομικά αποτελέσματα, είτε αυξητικές τάσεις του όγκου εργασιών, είτε αλματώδη αύξηση της εμπορικής  και τουριστικής κίνησης με την λειτουργία του κάθετου άξονα Ελλάδας – Βουλγαρίας. Για τους λόγους αυτούς η 4η Ένωση Τελωνειακών Υπαλλήλων ζητάει την ενίσχυση του ρόλου τους με δημιουργία Κινητών Ομάδων Ελέγχου (Κ.Ο.Ε.) και την ταυτόχρονη διασφάλιση της διοικητικής τους αυτονομίας, διατηρώντας τα ως Τελωνεία Α’ Τάξης. Ταυτόχρονα, σύμφωνα με την ίδια επιστολή, η όμορη Βουλγαρία διατηρεί οργανωμένα κλιμάκια τελωνειακών υπαλλήλων, σε 24ωρη βάση, σε όλη τη μεθοριακή γραμμή με την Ελλάδα, διαφυλάσσοντας με αυτόν τον τρόπο τα οικονομικά της συμφέροντα και προστατεύοντας τις επιχειρήσεις της.

Τα προαναφερθέντα προβλήματα που απορρέουν από το υπ΄ αριθμόν 295/12-02-2016 ΦΕΚ επισημάνθηκαν, επίσης, μετά από πρωτοβουλία του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Ροδόπης, σε κοινό υπόμνημα των φορέων της Π.Ε. Ροδόπης, που συνυπογράφουν, μεταξύ άλλων, οι Βουλευτές του Νομού, ο Δήμαρχος Κομοτηνής, ο Αντιπεριφερειάρχης, το Επαγγελματικό Βιοτεχνικό Επιμελητήριο, το Οικονομικό Επιμελητήριο Θράκης, με αρ. πρωτ. Π25/769,  που απεστάλη προς στο Υπουργείο Οικονομικών και ειδικότερα στον Γενικό Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων, στο οποίο ζητούσε την διατήρηση του Τελωνείου Κομοτηνής ως Α’ τάξης και τη λειτουργία μόνιμου κλιμακίου στη Νυμφαία, ώστε να γίνει δυνατή η αποτελεσματικότερη και ταχύτερη διεκπεραίωση των τελωνειακών εργασιών, να μειωθεί το λαθρεμπόριο και παραεμπόριο από όμορες χώρες.

Μετά από την – από κοινού – προσπάθεια των φορέων του Νομού Ροδόπης, που συλλογικά και προς το δημόσιο συμφέρον ανέδειξαν τα προβλήματα που επιφέρουν για τα ακριτικά τελωνεία όσα προβλέπονται στο υπ΄ αριθμόν 295/12-02- 2016 ΦΕΚ, ο Υφυπουργός Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, κ. Μπαλάφας, με δηλώσεις του στην ΕΡΑ Κομοτηνής δήλωσε πως δεν τίθεται θέμα υποβάθμισης του τελωνείου Κομοτηνής, πως θα παραμείνει σε Α’ Τάξης και δεσμεύτηκε για την περαιτέρω αναβάθμισή του.

Όπως γίνεται αντιληπτό από τα παραπάνω το μοντέλο του εξαρτημένου Τελωνείου με την ταυτόχρονη λειτουργία Κ.Ο.Ε. δεν θα μπορέσει να αυξήσει την αποδοτικότητα των τελωνείων της παραμεθόριας γραμμής και των παρεχόμενων υπηρεσιών του προς το κράτος και προς τους πολίτες, αντιθέτως είναι μεγάλος ο προβληματισμός των επιχειρηματιών για την εύρυθμη λειτουργία των εμπορικών τους δραστηριοτήτων και των πολιτών για την δημόσια ασφάλεια.

Με βάση τα παραπάνω ερωτάται ο κ. Υπουργός:

Σε ποιες ενέργειες θα προβεί η κυβέρνηση για να εξασφαλίσει την μη απώλεια οργανικών θέσεων από την ανωτέρω αναδιοργάνωση των Τελωνειακών Αρχών;

Σε ποιες ενέργειες θα προβεί η κυβέρνηση για την εύρυθμη λειτουργία των Τελωνείων και των Κ.Ο.Ε. της Βόρειας Ελλάδας, ιδιαίτερα της παραμεθόριας γραμμής;

Σε ποιες ενέργειες θα προβεί η κυβέρνηση για την αντιμετώπιση της υποστελέχωσης των Τελωνείων της Βόρειας Ελλάδας, ιδιαίτερα της παραμεθόριας γραμμής;

Οι ερωτώντες Βουλευτές

Γιαννακίδης Ευστάθιος

Γκαρά Αναστασία

Εμμανουηλίδης Δημήτριος

Ζεϊμπέκ Χασάν Χουσεϊν

Καρά Γιουσούφ Μεμέτ Αϊχάν

Καΐσας Γεώργιος

Καραγιαννίδης Χρήστος

Μορφίδης Κωνσταντίνος

Μουσταφά Μεμέτ Μουσταφά

Μπαλαούρας Γεράσιμος

Παπαφιλίππου Γεώργιος

Ρίζος Δημήτριος

Στογιαννίδης Γρηγόριος

Σχετικά Άρθρα