Του Δημήτρη Κωνσταντάρα
Δεν είμαι σε θέση –τουλάχιστον όχι ακόμα- να πω αν πράγματι αρχίζει να παίρνει «Διαστάσεις μεγάλου σκανδάλου η υπόθεση του εξοπλιστικού των 500 εκατ. δολαρίων που υπέγραψε η κυβέρνηση», κάτι που έγινε πριν από λίγο καιρό, περίπου… αιφνιδιαστικά, με απόφαση του Υπουργού Πάνου Καμμένου και φυσικά με τη συμφωνία του πρωθυπουργού. Πολλά έχουν γραφτεί, πολλά έχουν ακουστεί, μέχρι και ότι «κρύβονται πολλά και ίσως θα χρειαζόταν εξεταστική επιτροπή για τη συμφωνία με την αμερικανική εταιρεία Lockheed Martin που- κατά τα φαινόμενα- έγινε στα …κρυφά στο ΚΥΣΕΑ.
Ωστόσο, όπως αναφέρθηκε στην εφημερίδα «Πρώτο Θέμα», η αμερικανική εταιρεία, που είχε ήδη πάρει τα 45 εκατ. της προκαταβολής, είχε στείλει από το 2013 επιστολή στην Ελλάδα και ζητούσε να μην γίνει ο εκσυγχρονισμός των αεροσκαφών γιατί ήταν «σαπάκια». Σύμφωνα με την εφημερίδα, στην επιστολή, ο εκπρόσωπος της αμερικανικής εταιρείας Lockheed Martin χαρακτήριζε «οικονομικά και επιχειρησιακά λανθασμένο» τον εκσυγχρονισμό των οπωσδήποτε γερασμένων αεροσκαφών P-3B.Αυτή βέβαια είναι μια «φήμη», μια «καταγγελία» που είχε κυκλοφορήσει, είχε διαδοθεί και προ καιρού αλλά ήταν μέσα στο γενικότερο κλίμα αμφισβήτησης αποφάσεων της κυβέρνησης και πολλοί την θεώρησαν «ενταγμένη» σ αυτό το γενικότερο κλίμα αφού υπήρξαν και φωνές που συνηγορούσα.
Κατά την εφημερίδα, η επιστολή της Lockheed Martin προς το υπουργείο Εθνικής Άμυνας, υπήρχε από τις 7 Μαΐου του 2013 και η ίδια η εταιρεία προειδοποιούσε ότι «Η ενεργοποίηση των P-3B δεν αποτελεί την ενδεδειγμένη επιλογή χαμηλού κόστους και ρίσκου βραχυπρόθεσμα ή μακροπρόθεσμα»! Αλλά σε επιστολή του επικεφαλής του γραφείου της αμερικανικής εταιρείας στην Αθήνα, Ντένη Πλέσσα, προς τη Διεύθυνση Εξοπλισμών του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού, καθίστατο σαφές ότι η Lockheed θεωρούσε τον εκσυγχρονισμό των Ρ-3Β ως «μη οικονομικά αποδεκτό» και «μη τεχνικοοικονομικά συμφέρουσα λύση».
Παρά ταύτα, δυο χρόνια μετά, η κυβέρνηση προχώρησε στη συμφωνία, παρά τις επισημάνσεις ότι η διαδικασία εκσυγχρονισμού των αεροσκαφών που έχουν αποσυρθεί θα διαρκέσει ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ ενώ ήταν μια κίνηση με ΜΕΓΑΛΟ ρίσκο καθώς τα υπέργηρα αεροπλάνα είναι δέκα χρόνια σε ακινησία .
Βέβαια η συμφωνία με την αμερικανική εταιρεία είχε απορριφθεί δυο φορές από την προηγούμενη κυβέρνηση επειδή ήταν άδεια τα κρατικά ταμεία και κρίθηκε σκόπιμο να μην προχωρήσει το εξοπλιστικό εν μέσω οικονομικής κρίσης. Τώρα τι έγινε; Τι άλλαξε ; Και γιατί την προχώρησαν οι «καινούργιοι»;
Καυτή πατάτα εδώ που τα λέμε.