fbpx
ΜειονότηταΤελευταία Νέα

Στον ΟΗΕ η αντίδραση της ΕΟΤΔΘ για τον νόμο που επιφέρει χτύπημα στην αυτονομία της εκπαίδευσης

 symboylio anthropinon dikaiomaton toy ohe

Η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Τούρκων Δυτικής Θράκης (ΕΟΤΔΘ), υπέβαλε μία έκθεση στην 28 η συνεδρία του Συμβουλίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του ΟΗΕ που πραγματοποιήθηκε στην Γενεύη στο διάστημα από 2 έως 27 Μαρτίου το 2015, σχετικά με τον νόμο που χαρακτηρίζεται ως χτύπα την αυτονομία της Τούρκικης μειονότητας της Δυτικής Θράκης στο τομέα της εκπαίδευσης. Η ΕΟΤΔΘ, ζητά την κατάργηση αυτού του νόμου διότι παρασκευάστηκε χωρίς διαβούλευση με την τουρκική μειονότητα της Δυτικής Θράκης, και ζητά από την ελληνική κυβέρνηση  να ιδρύσει ένα επίσημου μηχανισμού διαλόγου με την μειονότητα.

Η ΕΟΤΔΘ καταγράφει πως ενώ με την συνθήκη της Λωζάννης η εκπαίδευση της Τουρκικής Μειονότητας Δυτικής Θράκης είναι αυτόνομη, με μια σειρά ρυθμίσεων και νόμων η δομή αυτή καταστράφηκε. Η ΕΟΤΔΘ υπενθυμίζει πως ο Will Fautre  διευθυντής της Human Rights Without Frontiers Int’l, μετά από αναγνωριστική επίσκεψη που έκανε στην Δυτική Θράκη το 2012, ανέφερε πως η Ελληνική Κυβέρνηση διαμέσου του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων ασκεί ευρύ έλεγχο σε κάθε επίπεδο των μειονοτικών σχολείων. Επίσης προσθέτει πως με τον νέο νόμο που πέρασε από την βουλή τον Νοέμβριο του 2014 επήλθε μια ακόμη επέμβαση στην αυτόνομη δομή της εκπαίδευσης.

Η ΕΟΤΔΘ περιγράφει πως με τον νέο νόμο καταργήθηκαν τα συντονιστικά γραφεία δημοτικής και μέσης μειονοτικής εκπαίδευσης, ιδρύθηκε Γραφείο Μειονοτικής Εκπαίδευσης,  το οποίο εντάχθηκε στην Περιφερειακή Διεύθυνση Παιδείας της Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης. Η ΕΟΤΔΘ περιγράφει πως με τις υπόλοιπες διοικητικές αλλαγές, αντί να εξαλείφονται τα υπάρχοντα θέματα, αυξάνεται ο έλεγχος και οι αρμοδιότητες του κράτους πάνω στο μειονοτικό σχολείο.

Η ΕΟΤΔΘ αναφέρει ότι δεν είναι σωστό πως με αυτόν  υπ.αρ. 4310/2014 νόμο (που ιδρύει Τμήμα Δασκάλων Μειονότητας στο Παιδαγωγικό της Αλεξανδρούπολης) , στα μέλη της μειονότητας θα δύνανται να διδάξουν μόνο απόφοιτοι Παιδαγωγικών από την Ελλάδα.  Η ΕΟΤΔΘ επισημάνει ότι σε αυτό το πρόγραμμα πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να εισαχθούν και από την Ευρώπη και σε άλλες χώρες μέλη της μειονότητας απόφοιτοι από τις αρμόδιες υπηρεσίες με ισοδυναμίας του πτυχίου, επίσης , το πρόγραμμα με ιδιότητα μεταπτυχιακού ένα χρόνο εκπαίδευση δεν θα αρκέσει για το πρόγραμμα στα τούρκικα υψηλής ποιότητας των μειονοτικών σχολείων. Η ΕΟΤΔΘ συνιστά για το πρόγραμμα στα τούρκικα των μειονοτικών σχολείων να ανοιχθεί Τμήμα Τουρκικής Φιλολογίας.

Η ΕΟΤΔΘ στην αναφορά της, στο κείμενο του νόμου η έκφραση «Ελληνικό Πρόγραμμα» και για τούρκικο πρόγραμμα σπουδών εκφράζει «Μειονοτικό Πρόγραμμα» εφιστώντας την προσοχή αυτή η κατάσταση προέρχεται από την απαγόρευση το να προσδιορίζεται τον εαυτό τους «Τούρκος» και ίδρυσης συλλογών με επιγραφή «Τούρκικο» .Επίσης, η ΕΟΤΔΘ στο νόμο παρέχει ότι στα μειονοτικά σχολεία στο ελληνικό πρόγραμμα τα μέλη της μειονότητας να μην διδάξουν το οποίο είναι αντίθετο με τη συνταγματική αρχή της ισότητας.

Η ΕΟΤΔΘ καταγράφει ότι για την εξυπηρέτηση των μειονοτικών σχολείων δημιουργείται δύο συμβούλους προσωπικού στα πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση επίσης, με το νόμο αριθμό και ημερομηνία 4115/2013 και ένας σύμβουλος στα μουσουλμανικά ιεροδιδασκαλεία για τους εκπαιδευτικούς που διδάσκουν τη θρησκευτική εκπαίδευση. Η ΕΟΤΔΘ υπενθυμίζοντας πως το εν λόγω νόμο με αριθμό και ημερομηνία 4115/2013 ετοιμάστηκε χωρίς να ζητηθεί η γνώμη της Τούρκικης Μειονότητας Δυτικής Θράκης και ότι προκαλεί βλάβη στη δομή της θρησκευτικής αυτονομίας της μειονότητας. Επίσης, σημειώνοντας η ΕΟΤΔΘ ότι με τον νόμο αυτό, το κράτος αποσκοπεί να αυξάνεται τον έλεγχο του πάνω στη μειονότητα επί την θρησκευτικότητα.

Η Ελληνική κυβέρνηση με το νόμο 4310/2014 υποστηρίζοντας ότι θα λυθούν ένα σωρό προβλήματα στα μειονοτικά σχολεία, απέναντι σε αυτά η ΕΟΤΔΘ κατακρίνει ότι δεν συμπεριλήφθηκε το πρόβλημα των δίγλωσσων νηπιαγωγείων της τούρκικης μειονότητας παρά που εκφράστηκε πολλές φορές. Η ΕΟΤΔΘ στη μεταφορά το θέμα των δίγλωσσων μειονοτικών ζητημάτων ο πρώην ανεξάρτητος εμπειρογνώμονας των μειονοτήτων του ΟΗΕ ο Gay McDougall μετά την επίσκεψη στην Ελλάδα στο 2008 θεώρησε ότι στα δίγλωσσα νηπιαγωγεία καλύτερα θα ήταν να μάθουν τούρκικα και ελληνικά.

Η ΕΟΤΔΘ ζητά από την Ελληνική Κυβέρνηση τηρώντας την Συνθήκη της Λωζάννης να λάβει μέτρα για την ενίσχυση της αυτόνομης δομής στη μειονοτική εκπαίδευση καλεί την Ελληνική Κυβέρνηση να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις της που απορρέουν από την Συνθήκη της Λωζάννης και άλλες συνθήκες.

Σχετικά Άρθρα