Τι υποχρεούται να πληρώσει ο συνδρομητής όταν έχει λάβει επιδότηση συσκευής.
Οι προσφορές για φθηνότερες συσκευές που συνοδεύουν τα συμβόλαια κινητής τηλεφωνίας έχουν και την άλλη όψη: Εάν για οποιοδήποτε λόγο θελήσετε να “σπάσετε” το συμβολαιο θα πρέπει να επιστρέψετε μέρος ή και το σύνολο της έκπτωσης για τη συσκευή, την ονομάζόμενη “επιδότηση”.
«Δεθήκατε» με μία εταιρεία κινητής τηλεφωνίας με ένα, για παράδειγμα, διετές συμβόλαιο, αποκτώντας δωρεάν ή με ελάχιστο κόστος μία ακριβή συσκευή smartphone και θέλετε να το «σπάσετε»;
Ήρθαν τα πάνω-κάτω στον οικογενειακό προϋπολογισμό και θέλετε να υπαναχωρήσετε του αρχικού σας συμβολαίου;
Θέλετε απλά να λύσετε τη σχέση σας με μία εταιρεία, γιατι έχετε δεχθεί μια καλύτερη προσφορά από τον ανταγωνισμό;
Σε κάθε περίπτωση η απαγκίστρωση από ένα συμβόλαιο μπορεί να γίνει όποτε ο συνδρομητής το επιθυμεί. Μάλιστα η ΕΕΤΤ (Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδομείων) επιβάλει στους παρόχους κινητής τηλεφωνίας να αναρτούν στα sites τους και να περιλαμβάνουν στα συμβόλαιά τους, τους όρους για την αποδέσμευση από ένα υφιστάμενο συμβόλαιο κινητής.
Για τη λύση μίας σύμβασης σύνδεσης συμβολαίου, υπάρχει σχετικός πίνακας απόσβεσης επιδότησης, ο οποίος αναγράφεται στην αίτηση συνδρομής του συνδρομητή και του παραδίδεται σε αντίγραφο. Με απλά λόγια, ο χρόνος, κατά τον οποίο θα εγκαταλείψετε ένα υπογεγραμμένο συμβόλαιο κινητής, παίζει κομβικό ρόλο στο πόσο θα σας κοστίσει η αλλαγή, ώστε να μην πληρώσετε τελικά …χρυσή τη συσκευή.
Ας πάρουμε το παράδειγμα ενός χρήστη, που έχει συνάψει διετές συμβόλαιο με μία εταιρεία κινητής.
Πλέον τα 18μηνα και τα διετή συμβόλαια είναι αυτά που προωθούν οι ίδιες οι εταιρείες κινητής, αφού «δένουν» στενότερα τον πελάτη στο brand τους, με δέλεαρ την υψηλότερη επιδότηση, με στόχο να παραμείνει στο δίκτυό τους επαρκές διάστημα, ώστε να είναι προσοδοφόρος.
Αν υποθέσουμε λοιπόν ότι κάνει κάποιος μια σύνδεση σήμερα με πάγιο ΧΧ για 18 μήνες και παίρνει το iphone με 100€ αντί για 700€ που κοστίζει λιανική. Αυτό σημαίνει ότι τα υπόλοιπα 600€ έχουν επιμεριστεί από την εταιρεία για απόσβεση στη διάρκεια των 18 μηνών, ισόποσα (κάτι σαν δόσεις). Σε περίπτωση λύσης του συμβολαίου ο συνδρομητής θα κληθεί να επιστρέψει στον πάροχο το ποσό που υπολείπεται από την επιδότηση της συσκευής που πήρε, μείον τους μήνες που έχει παραμείνει στο δίκτυο.
Πίνακας απόσβεσης
Στο συμβόλαιο κάθε συνδρομητή υπάρχει ένας εξόχως χρήσιμος πίνακας (πίνακας απόσβεσης επιδότησης), ο οποίος στην ουσία εξηγεί τι θα κληθεί να πληρώσει για την ακύρωση ενός ενεργού συμβολαίου (εφόσον έχει επιδοτηθεί για την απόκτηση της συσκευής).
Αν λοιπόν έχετε συνάψει διετές συμβόλαιο και αντί της δυνατότητας για έκπτωση παγίου επιλέξατε μία από τις λεγόμενες «έξυπνες» συσκευές κινητής, με κόστος πχ 500 ευρώ, για την οποία λάβατε επιδότηση, και θέλετε να διακόψετε τη σύνδεση:
-Εάν η διακοπή γίνει μέσα σε διάστημα ενάμιση έτους (18 μήνες), θα πρέπει να επιστρέψετε το σύνολο της επιδότησης, που λάβατε.
-Τον 19ο μήνα θα έχετε αποσβέσει το 17% του αρχικού ποσού και θα κληθείτε να επιστρέψετε το 83%
-Τον 20ο μήνα του συμβολαίου ο πάροχος θα ζητήσει να του επιστραφεί το 66% της αρχικής επιδότησης
-Το ποσό, που θα πρέπει να καταβάλλεται στην εταιρεία κινητής, για να σπάσετε το συμβόλαιο, μειώνεται στο 49% τον 22ο μήνα της σύνδεσης, για πέσει
-«Πέφτει» στο 32% του αρχικού ποσού της επιδότησης τον 23ο μήνα και
-Στο 16% τον 23ο μήνα.
-Η υποχρέωση του καταναλωτή να επιστρέψει στην εταιρεία μέρος του ποσού της επιδότησης λήγει μόνο κατά τον 24ο μήνα του συμβολαίου.
Σε γενικές γραμμές στον συνδρομητή δεν συμφέρει να σπάει νωρίς το συμβόλαιό του, καθώς όσο πιο νωρίς το σπάσει, τόσο πιο πολύ πληρώνει. Πριν κάνετε λοιπόν συμβόλαιο έχετε κατά νου τον πίνακα απόσβεσης επιδότησης, για να μην μετατραπεί η αγορά «έξυπνου» κινητού σε μια ανόητη και κοστοβόρα διαδικασία.
Πηγή: http://www.kalimeraellada.gr/