Ένα πολύ σημαντικό ζήτημα για την τοπική κοινωνία φέρνει στην δημοσιότητα ο Βουλευτής Ξάνθης του Σύριζα κ. Χουσεΐν Ζεϊμπέκ (μαζί με ακόμη έξι συναδέλφους του) με την κατάθεση Ερώτησης και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων προς τον Υπουργό Οικονομικών, Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας. Θέμα της ερώτησης η «Καταλήστευση του μηχανολογικού εξοπλισμού της ΣΕΚΑΠ και η ασυνέπεια της νέας διοίκησης ως προς τις υποχρεώσεις της απέναντι στο Δημόσιο».
Αναλυτικά
Σε απάντηση στην υπ αριθμόν 23/18-06-2014 ερώτηση του ΣΥΡΙΖΑ, σχετικά με το πάγιο κεφάλαιο της ΣΕΚΑΠ, η Αγροτική Τράπεζα της Ελλάδος (υπό ειδική εκκαθάριση) επιβεβαίωσε μεταξύ άλλων την πρόθεση του νέου ιδιοκτήτη για την πώληση συγκροτήματος μηχανών στο εξωτερικό. Η υπό ειδική εκκαθάριση ΑΤΕ από κοινού με την ΑΤΕ Leasing αντέδρασαν και με έγγραφα τους προς τη ΣΕΚΑΠ, το Υπουργείο Οικονομικών και το Τελωνείο Ξάνθης γνωστοποίησαν ότι ο προς πώληση μηχανολογικός εξοπλισμός καλύπτεται κατά το νόμο ως ενυπόθηκο βάρος επί του βιομηχανοστασίου της ΣΕΚΑΠ και ως εκ τούτου κάθε διαδικασία πώλησης κρίνεται παράνομη.
Επιπροσθέτως η Γενική Γραμματεία Στρατηγικών και Ιδιωτικών Επενδύσεων επιβεβαίωσε την ασυνέπεια της νέας διοίκησης της ΣΕΚΑΠ στην εκπλήρωση των υποχρεώσεων της προς το Δημόσιο. Σύμφωνα με την υπ’ αριθμόν 53517/10-12-2012 Υπουργική Απόφαση με θέμα: «Έλεγχος τήρησης μακροχρόνιων υποχρεώσεων, επιχειρήσεων που έχουν υπαχθεί στους επενδυτικούς νόμους 3299/2004 και 3908/2011», με την οποία καθορίζεται ότι εταιρείες που έχουν υπαχθεί στους παραπάνω επενδυτικούς νόμους οφείλουν να αποστέλλουν κάθε Σεπτέμβρη κάθε έτους στοιχεία για τη νόμιμη υπόσταση και λειτουργία του φορέα του επενδυτικού σχεδίου, στοιχεία πιστοποίησης της φερεγγυότητας του φορέα επενδυτικού σχεδίου και στοιχεία τεκμηρίωσης των υφιστάμενων προϋποθέσεων και των όρων της απόφασης υπαγωγής. Στην απάντηση το Υπουργείο αναφέρει ρητώς πως η διοίκηση της ΣΕΚΑΠ δεν έχει καταθέσει τα αιτούμενα, σύμφωνα με την υπ’ αριθμόν 53517/10-12-2012 Υπουργική Απόφαση, για το έτος 2013 στοιχεία και πως για αυτό το λόγο θα ακολουθούσε όλες τις προβλεπόμενες από το νόμο διαδικασίες.
Οι διαβεβαιώσεις της διοίκησης της ΣΕΚΑΠ για αντικατάσταση του πωληθέντος συγκροτήματος με μηχανήματα παραγωγής SLIM τσιγάρων από τη Ρωσία, δε μπορούν πλέον να πείσουν κανέναν.
Μέχρι σήμερα δεν έχει προβεί σε καμιά κίνηση για την εύρυθμη λειτουργία του εργοστασίου, καθώς από τη μία κρατά παροπλισμένο στις αποθήκες της ΣΕΚΑΠ το προς πώληση συγκρότημα μηχανών και από την άλλη δεν προχώρησε όλο αυτό το διάστημα στη μεταφορά του συγκροτήματος παραγωγής SLIM τσιγάρων για την κάλυψη της υποτιθέμενης αυξημένης ζήτησης, που αποτελεί και το κύριο επιχείρημα της διοίκησης για την αλλαγή στην παραγωγική διαδικασία της εταιρείας. Οι υπόνοιες πως η νέα διοίκηση αδιαφορεί για το μέλλον της εταιρείας και το μόνο που πραγματικά την απασχολεί είναι η καταλήστευση του ηλικιακά νέου και με λίγες ώρες λειτουργίας τεχνολογικού εξοπλισμού, επιβεβαιώνονται μέρα με τη μέρα.
Επειδή η επιλογή του ειδικού εκκαθαριστή της ΑΤΕ να κρατά στο σκοτάδι το σύνολο των συμβάσεων και συμφωνιών που σύναψε το ελληνικό δημόσιο και αφορούν την ιδιωτικοποίηση της ΣΕΚΑΠ είναι κάτι περισσότερο από ύποπτη.
Επειδή η λειτουργία της συνεταιριστικής ΣΕΚΑΠ υπονομεύτηκε από τις πολιτικές των τελευταίων κυβερνήσεων προς όφελος μεγάλων ανταγωνιστριών καπνοβιομηχανιών και σήμερα συνεχίζεται η απαξίωση της εταιρείας από τη νέα διοίκηση.
Επειδή η απώλεια τεχνολογικού εξοπλισμού αιχμής και η αντικατάσταση του με απαρχαιωμένο εξοπλισμό δεν αποτελεί αναβάθμιση αλλά πλιάτσικο της πρώην συνεταιριστικής εταιρείας, η οποία ξεπουλήθηκε σε υποπολλαπλάσια τιμή σε σχέση με την πραγματική αξία της.
Ερωτώνται οι κ.κ Υπουργοί
Προχώρησαν οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας σε όλες τις προβλεπόμενες διαδικασίες, που ορίζονται από το ν. 3299/2004 και την υπ’ αριθμόν 53517/10-12-2012 Υπουργική Απόφαση, για τη μη κατάθεση από πλευράς διοίκησης των αιτουμένων στοιχείων, που ορίζει η υπ’ αριθμόν 53517 / 10-12-2012 Υπουργική Απόφαση;
Δεδομένου ότι το κόστος αγοράς ενός τέτοιου μηχανολογικού συγκροτήματος σήμερα ξεπερνά τα 5.000.000 €, τίμημα υψηλότερο από αυτό που έλαβε ο ειδικός εκκαθαριστής για την πώληση των μετοχών της ΑΤΕ, ποια θεωρούν οι κ.κ. Υπουργοί ότι είναι η ωφέλεια του ελληνικού Δημοσίου από αυτή την πώληση;
Τι προβλέπεται σχετικά με το εναπομείναν ποσό της επιδότησης χρηματοδοτικής μίσθωσης για τον εκσυγχρονισμό της μονάδας παραγωγής της ΣΕΚΑΠ, ύψους περίπου 1.000.000 € το οποίο οφείλεται στην εταιρία και είναι δεσμευμένο από την ΑΤΕ Leasing;
Ποια μέτρα θα ληφθούν για τη διασφάλιση των θέσεων εργασίας του προσωπικού και την τήρηση της εργατικής νομοθεσίας, δεδομένου ότι οι εργαζόμενοι έχουν δικαιωθεί σε όλες τις μέχρι τώρα δικαστικές διαμάχες με τη διοίκηση της εταιρείας;
Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων
Βάσει των παραπάνω, ζητούμε όπως μας καταθέσετε:
Το σύνολο των συμβάσεων και συμφωνιών που σύναψε το ελληνικό δημόσιο και αφορούν την ιδιωτικοποίηση της ΣΕΚΑΠ.
Το απεσταλμένο έγγραφο της υπό εκκαθάριση ΑΤΕ και ΑΤΕ Leasing προς τη ΣΕΚΑΠ, το Υπουργείο Οικονομικών και το Τελωνείο Ξάνθης, με το οποίο γνωστοποίησαν ότι ο προς πώληση εξοπλισμός καλύπτεται κατά το νόμο ως ενυπόθηκο βάρος επί του βιομηχανοστασίου της ΣΕΚΑΠ.
Οι ερωτώντες και αιτούντες Βουλευτές
Ζεϊμπέκ Χουσεΐν
Γελαλής Δημήτριος
Καραγιαννίδης Χρήστος
Καραγιουσούφ Αϊχάν
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Σαμοΐλης Στέφανος
Χαραλαμπίδου Δέσποινα