Γενική

Καλπάζουν οι τιμές των βασικών αγαθών παρά την ανεργία και τους χαμηλούς μισθούς

Βάλτε φρένο στις πολυεθνικές
Επιμέλεια Σταύρος Καρυπίδης
Είναι από τα ανεξήγητα φίλε Ξανθιώτη. Η Ελλάδα να περνάει κρίσιμες ώρες όσον αφορά το ευρωπαϊκό της μέλλον και οι πολίτες της καθημερινά να συνεχίζουν να έρχονται αντιμέτωποι μ ένα σωρό καυτά προβλήματα, είτε αυτά είναι «χαράτσια», είτε ακρίβεια. Η νέα Κυβέρνηση βρίσκεται αντιμέτωπη με μια μεγάλη πρόκληση: Πώς θα εξορθολογήσει μισθούς και συντάξεις που έχουν πάρει την κατηφόρα, πώς θα αντιμετωπίσει την ανεργία που καλπάζει σε δυσθεώρητα ύψη (Πάνω από το 30% στην Ξάνθη) και φυσικά πώς θα αντιμετωπίσει την ακρίβεια ακόμη και σε βασικά αγαθά που οι τιμές τους «καίνε» την τσέπη των καταναλωτών.
Τα στοιχεία είναι αμείλικτα: Η Ελλάδα παραμένει η ακριβότερη χώρα σε βασικά προϊόντα, σε σχέση με άλλα κράτη της Ε.Ε., αφού τα ελληνικά νοικοκυριά τα αγοράζουν από τις πολυεθνικές έως και 297% πιο ακριβά!
Ακριβότερα μέχρι και 297%!
Στην ελληνική αγορά ο χυμός πορτοκαλιού πωλείται ακριβότερα από 46% έως και 297% σε σχέση με την Ισπανία. Τα φθηνά στη χώρα μας αναψυκτικά τύπου Cola είναι τρεις φορές πάνω (211%) συγκριτικά με το Ηνωμένο Βασίλειο. Εδώ η χαμηλότερη τιμή είναι 0,66 ευρώ και στην Αγγλία μόλις 0,21 ευρώ. Υπερδιπλάσια τιμή (106%) έχει το γάλα στην Ελλάδα έναντι της Γαλλίας και της Ισπανίας. Και σε αυτή τη σύγκριση η μεγάλη διαφορά είναι στις κατώτερες τιμές. Ακριβότεροι έως και 99% συγκριτικά και με τις άλλες τρεις χώρες είμαστε και στο ψωμί για τοστ, ενώ έως και 51% είναι υψηλότερες οι τιμές στο αραβοσιτέλαιο.
Τα κόλπα των πολυεθνικών…
Οι υπηρεσίες του υπουργείου Ανάπτυξης από τους ελέγχους που έχουν κάνει στις ενδοομιλικές συναλλαγές των εταιρειών έχουν καταγράψει τα ακόλουθα τεχνάσματα:
Θυγατρικές αγοράζουν από τις μητρικές τους σε υψηλές τιμές προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Οι τιμές είναι «φουσκωμένες» για να παρουσιάζουν μεγάλο κόστος και να γλιτώνουν τη φορολόγηση κερδών στη χώρα μας.
Μία θυγατρική λιανικής κάνει ειδική συμφωνία αγοράς προϊόντων από θυγατρική προμηθευτικής. Ταυτόχρονα σε παγκόσμιο επίπεδο συμφωνία κάνουν και οι μητρικές. Ωστόσο, το όφελος για τη θυγατρική λιανικής δεν της αποδίδεται αλλά πάει στη μητρική της εταιρεία.
Οι μητρικές εταιρείες χρεώνουν υψηλά royalties (δικαιώματα χρήσης σημάτων) στις θυγατρικές. Οι χρεώσεις είναι υψηλές προκειμένου να αποφεύγουν τη φορολόγηση στην Ελλάδα, εμφανίζοντας υψηλό κόστος.
Οι μητρικές δανείζουν με υψηλό κόστος τις θυγατρικές τους. Έτσι δικαιολογούν αφενός αρνητικά οικονομικά αποτελέσματα και αφετέρου τις αυξημένες τιμές των προϊόντων τους.
Εταιρείες εμφανίζουν επί σειρά ετών ζημίες και πρόβλημα ρευστότητας. Με τον τρόπο αυτό κέρδη τους μεταφέρονται σε άλλες χώρες όπου δραστηριοποιούνται με χαμηλότερους συντελεστές φορολόγησης.
Από τα παραπάνω γίνεται αντιληπτό ότι το θέμα «ακρίβεια» πρέπει να απασχολήσει σοβαρά τα Υπουργεία Οικονομικών και Ανάπτυξης, εάν θέλουμε να επιστρέψει η ομαλότητα στην αγορά. Οι ελεγκτικοί μηχανισμοί οφείλουν να είναι αποδοτικοί, γιατί μόνο έτσι θα προστατευθεί το πορτοφόλι των νοικοκυριών, αλλά και οι Ξανθιώτες παραγωγοί που συχνά μπλέκουν στα δίχτυα των μεσαζόντων. Είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να μπει τέλος στους παράνομους μηχανισμούς που λυμαίνονται την ελληνική αγορά και οι παραβάτες θα πρέπει να τιμωρούνται παραδειγματικά.

Σχετικά Άρθρα