Γενική

Ο κινηματογράφος διδάσκει ιστορία

Ο σκηνοθέτης Παντελής Βούλγαρης στην Ξάνθη καλεσμένος για τους μαθητές της Δευτεροβάθμιας;

Εξάρχου –Βασιλούδη Ράνια
Η Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Ξάνθης-Γραφείο Πολιτιστικών Θεμάτων, δια της υπευθύνου κας Εξάρχου -Βασιλούδη Ουρανίας, φιλοξενεί τον κ. Παντελή Βούλγαρη σε διήμερο σεμινάριο για την τέχνη του κινηματογράφου και την εμπλοκή της τοπικής και εθνικής μας ιστορίας στην τέχνη αυτή, με τίτλο: «Ο κινηματογράφος διδάσκει ιστορία». Στόχος της διημερίδας είναι να προωθήσουμε τον κινηματογράφο στην εκπαίδευση. Επιδιώκουμε να ενθαρρύνουμε τους μαθητές να ασχοληθούν δημιουργικά με την έβδομη τέχνη, καθώς και να υποστηρίξουμε τους εκπαιδευτικούς, ώστε να την αξιοποιήσουν στο μάθημά τους ή στα προγράμματα των Καινοτόμων Πολιτιστικών Δράσεων. Γνωρίζουμε ότι η ευρηματικότητα, η συνεχής και επίμονη δουλειά σε δραστηριότητες που δεν έχουν το άγχος της βαθμολογίας, και είναι σε εθελοντική βάση, δίνουν διέξοδο και χαρά και τελικά πιο ουσιαστικό νόημα στο ελληνικό σχολείο, ένα δύσκολο και πιεστικό σχολείο. Αυτές όλες οι προσπάθειες, ίσως γεννήσουν το νέο σύγχρονο σχολείο, διότι όπως γράφουμε σε όλες τις μικρές και μεγάλες μας προσπάθειες, τίποτε δεν γεννιέται απ΄ το τίποτα, τίποτα «μεγάλο» δεν παρουσιάζεται, αν δεν έχουν προϋπάρξει άπειρα «μικρότερα». Μικροί έφοδοι στη ματαιότητα, γιατί μάταιο δεν σημαίνει άχρηστο. Οι καθηγητές προετοιμάζουν στα σχολεία την φιλοξενία του Παντελή Βούλγαρη, βλέποντας αντιπροσωπευτικές ταινίες του με τις μαθήτριες και τους μαθητές, συζητώντας τόσο για το αισθητικό και τεχνικό μέρος της ταινίας, όσο και για το περιεχόμενό της και τις προεκτάσεις του. Ο κινηματογράφος λειτουργεί συμπληρωματικά στην κατανόηση κεντρικών φαινομένων, περιόδων και γεγονότων της ιστορίας. Ειδικές εκπαιδευτικές προσεγγίσεις στις ταινίες του Παντελή Βούλγαρη συγκεκριμενοποιούν και αισθητοποιούν την γενική ιστορία. Η τοπική ιστορία επιπλέον είναι στην περίπτωση αυτή μια σχολική δραστηριότητα ιστορικής αναζήτησης και όχι ένα ακόμη βιβλίο στα χέρια των μαθητών που πρέπει να το αποστηθίσουν. Η διερεύνηση της γνώσης μπορεί να επεκταθεί με έρευνα στα αρχεία και στις ποικίλες και πολυφωνικές πηγές του τόπου. Μέσω της διαθεματικότητας διάφορα διδακτικά αντικείμενα όπως Μαθηματικά, Βιολογία, Χημεία, Γεωγραφία ενισχύουν και συμπληρώνουν την ιστορική αναζήτηση. Οι μαθήτριες και οι μαθητές ανακαλύπτουν την Τέχνη του κινηματογράφου και ταυτόχρονα μαθαίνουν να αναζητούν και χρησιμοποιούν Ιστορικές πηγές, να αγαπούν την πόλη τους, να κατανοούν τα προβλήματά της, να διατυπώνουν προτάσεις για λύσεις, να ενδιαφέρονται για την πρόοδο του τόπου, να κατανοούν τους παράγοντες ανάπτυξης της πόλης, να κατανοούν την παράδοση της περιοχής και τους κοινωνικούς αγώνες, να συνεργάζονται μεταξύ τους αλλά και με τοπικούς φορείς, να προγραμματίζουν, να αξιολογούν τις ενέργειές τους παρουσιάζοντας στην υπόλοιπη σχολική κοινότητα αλλά και την τοπική κοινωνία τα αποτελέσματα της μελέτης τους. Γράφει ο Παντελής Βούλγαρης για την ταινία του «Βαθιά Ψυχή»: «Γιατί σήμερα πια μια τέτοια ταινία; Γιατί όταν η ιστορία φεύγει από τα αρχεία με τις διαταγές και τους αριθμούς, και «γράφεται» πάνω σε ζωντανά πρόσωπα και κορμιά, μιλάει διαχρονικά, θυμίζει, προβληματίζει. Γιατί η τέχνη αντλεί από την ανθρώπινη περιπέτεια». Γιατί λοιπόν σήμερα ο Παντελής Βούλγαρης στην Ξάνθη καλεσμένος για τα Γυμνάσια και τα Λύκεια; Γιατί πιστεύουμε ότι μπορούμε να αντλήσουμε χαρά από την Τέχνη αλλά και γνώση. Ενέργειες που θα έπρεπε το ίδιο το Υπουργείο Παιδείας να οργανώνει και να χρηματοδοτεί, και να ενσωματώνονται στα αναλυτικά προγράμματα του σχολείου αφήνονται στον πατριωτισμό ευαισθητοποιημένων εκπαιδευτικών. Γι΄ αυτό σύνθημα στην εκπαίδευση για το νέο σχολείο που όλοι μαζί πρέπει να κτίσουμε σήμερα, δεν μπορεί παρά να είναι:
Μπορεί ο στόχος να είναι η μαθήτρια και ο μαθητής, αλλά το όχημα που θα τους μεταφέρει στα «άστρα» είναι οι καθηγητές!!!

Σχετικά Άρθρα