Λόγω οικονομικής κρίσης θα επιλέξουν φέτος χαμηλού κόστους διακοπές
Ο Ιούλιος έφτασε και όπως κάθε χρόνο οι υποχρεώσεις των νέων σε σχέση με τις εξεταστικές και τα μαθήματά τους τελειώνουν σιγά σιγά. Ανάμεσα στις παρέες των νέων κυριαρχεί ένα θέμα συζήτησης- πού θα πάνε διακοπές φέτος! Η αναζήτηση συνεχώς νέων προορισμών και εμπλουτισμένων προγραμμάτων για διακοπές και ταξίδια αποτελούν τα κύρια χαρακτηριστικά των νέων αυτήν την περίοδο.
Η οργάνωση ΝΕΟΙ, και φέτος, διεξήγαγε ποσοτική έρευνα με μορφή ερωτηματολογίου σε μέλη και εθελοντές της οργάνωσης (σύνολο 214 νέων, 18 έως 28 ετών) θέλοντας να ανακαλύψει τις προτιμήσεις τους για τις διακοπές του καλοκαιριού.
Ποσοστό 47,5% δήλωσε ότι λόγω οικονομικής κρίσης φέτος θα προτιμήσουν χαμηλού κόστους διακοπές. 33% απάντησε ότι θα προτιμήσουν να κλείσουν τις διακοπές τους μέσω του διαδικτύου άμεσα και γρήγορα.
Ένα 5% ερευνά και αγοράζει τις διακοπές τους από τους ταξιδιωτικούς πράκτορες και τα γραφεία τους, 22% των χρηστών διαδικτύου κάνει κράτηση μέσω ταξιδιωτικών γραφείων αφού προηγουμένως έχουν κάνει την απαραίτητη έρευνα για τον προορισμό τους διαδικτυακά και 39% αφού έχει κάνει την διαδικτυακή του έρευνα χρησιμοποιεί το τηλέφωνο για να κάνει κράτηση αποδεικνύοντας έτσι και φέτος ότι το διαδίκτυο είναι το σημαντικότερο κανάλι έρευνας και αγοράς για τις καλοκαιρινές διακοπές των νέων.
Παραθαλάσσιες διακοπές είναι ο πιο κοινός τύπος διακοπών που προτιμούν οι νέοι ακολουθούμενος από ταξίδια του εξωτερικού, fly and drive και ταξίδια που εμπεριέχουν στο πρόγραμμά τους διάφορες δραστηριότητες. Η διάρκεια των διακοπών που κλείνεται διαδικτυακά ξεκινάει από 5- 6 έως και 10 ημέρες.
Ένα 60% δηλώνει ότι κλείνει τις διακοπές τους τελευταία στιγμή ενώ το 45% ότι προτιμάει διαδικτυακά πρακτορεία ξένων εταιρειών καθώς οι τιμές που προσφέρονται για αγαπημένους προορισμούς είναι πιο ανταγωνιστικές.
Σχολιάζοντας την έρευνα η Πρόεδρος της οργάνωσης ΝΕΟΙ, Δικηγόρος και εντεταλμένη σύμβουλος σε θέματα Νεολαίας Δήμου Θεσσαλονίκης, κα. Άννα Ευθυμίου επισημαίνει: «Σε διακοπές μικρής διάρκειας, χαμηλού κόστους και σε μήνες χαμηλής ζήτησης προσανατολίζονται για φέτος οι περισσότεροι νέοι, αφού η οικονομική κρίση έχει ήδη χτυπήσει την πόρτα τους. Η αγορά αεροπορικών εισιτηρίων και πακέτων διακοπών από το διαδίκτυο έχει αυξηθεί σημαντικά. Η αύξηση αυτή, συγκριτικά με την έρευνα που διεξήγαγε η ΜΚΟ ΝΕΟΙ το καλοκαίρι του 2008 είναι μεγάλη, διότι η οικονομική κρίση αναγκάζει κυρίως τους νέους να ψάχνουν στο διαδίκτυο, για να βρουν φθηνότερα εισιτήρια. Επίσης, αρκετοί είναι και οι νέοι τουρίστες που διαπραγματεύονται για μείωση τιμών σε ξενοδοχεία, προσφορές, εκδρομές. Μας κάνει δε ιδιαίτερη εντύπωση ότι στο διαδίκτυο προτείνονται ταξίδια και διάφορα είδη κατανάλωσης σε δημοπρασία».
54% κλείνουν τις διακοπές τους βασισμένες στις συστάσεις από τους φίλους και τις οικογένειες ενώ σχεδόν οι μισοί νέοι δηλώνουν ότι διαβάζουν σχετικά άρθρα για ταξίδια από περιοδικά και εφημερίδες. Σχεδόν τα δύο τρίτα χρησιμοποιούν επίσης μια μηχανή αναζήτησης και άλλες διαδικτυακές πηγές: 44% δηλώνουν ότι ερευνούν προορισμούς σε διαδικτυακά καταστήματα αερογραμμών, 15% σε τοπικούς διαδικτυακούς οδηγούς τουρισμού. 14% των νέων χρησιμοποιούν συμβατικά ταξιδιωτικά πρακτορεία για να συλλέξουν πληροφορίες.
Οι νεαροί καταναλωτές μας λένε ότι επηρεάζονται πολύ από αυτά που ακούνε μέσα στην παρέα αναφορικά με πιθανούς προορισμούς. Στο παρελθόν αυτό γινόταν απολαμβάνοντας έναν καφέ σε μία καφετέρια με ανταλλαγή απόψεων και εμπειριών. Σήμερα αυτό γίνεται μέσα από blogs (ιστολόγια), ιστοχώρους κοινωνικής δικτύωσης κλπ, όπου ολόκληρες κοινότητες ταχυδρομούν τις απόψεις και εμπειρίες τους για αγαπημένους προορισμούς.
Στην ερώτηση εάν φέτος το καλοκαίρι ο προϋπολογισμός τους για διακοπές έχει μειωθεί, 64% μας δήλωσαν ναι και ο λόγος είναι ότι το «χαρτζιλίκι» από τους γονείς είναι πλέον πιο χαμηλό από πέρσι, και ποσοστό 49% δήλωσε ότι θα προτιμήσει φέτος να πάει διακοπές λιγότερες ημέρες από ότι πέρσι λόγω κρίσης.
Η οργάνωση ΝΕΟΙ έχοντας πάντα ως στόχο την ενημέρωση και ενθάρρυνση των νέων για τη συμμετοχή τους στο δημόσιο βίο και στα κοινωνικά δρώμενα παραθέτει κάποιες χρήσιμες συμβουλές για όλους αυτούς που αυτό το καλοκαίρι θα επιλέξουν να κλείσουν τις διακοπές τους μέσω διαδικτύου:
Βεβαιωθείτε ότι έχετε ελέγξει όλες τις πληροφορίες για την αγορά σας και ότι είναι σαφείς και αναλυτικές και εμπεριέχουν όλες τις ειδικές χρεώσεις, όπως φόροι κ.λ.π.
Πριν την αγορά ερευνείστε το διαδικτυακό τόπο που επιλέγετε για τη συναλλαγή σας: υπάρχουν στοιχεία επικοινωνίας, σαφής επωνυμία επιχείρησης, παρέχει ασφαλή σύνδεση (https:// πρωτόκολλο, έγκυρο υπογεγραμμένο πιστοποιητικό ασφάλειας).
Να διαβάζετε πάντα τους όρους συναλλαγής, για να είστε ενήμεροι για την πολιτική της εταιρείας σε περίπτωση ακύρωσης, επιστροφής ή χρόνου παράδοσης εισιτηρίων.
Θα πρέπει πάντα να σας δίνεται η δυνατότητα να εκτυπώσετε ή να σώσετε την κράτησή σας σε αρχείο προσωπικό.
Εξίσου σημαντικό είναι και η διαχείριση των προσωπικών σας δεδομένων. Οι αξιόπιστες εταιρείες ενημερώνουν τον καταναλωτή με ποιόν τρόπο θα διαχειριστούν τα προσωπικά δεδομένα που παραθέτει για τη συναλλαγή του.
Κρατάτε πάντα ένα αντίγραφο με τους όρους επιστροφής χρημάτων καθώς και τα χαρακτηριστικά της υπηρεσίας που αγοράσατε. Ως καταναλωτές έχετε τα ίδια δικαιώματα με το εάν αγοράζατε την ίδια υπηρεσία από ένα συμβατικό πρακτορείο.
Τέλος, εάν είστε διστακτικοί να χρησιμοποιήσετε την πιστωτική σας κάρτα, ή εάν δεν έχετε, υπάρχει η δυνατότητα πληρωμής με αντικαταβολή ή η χρήση μιας προπληρωμένης πιστωτικής κάρτας που μπορεί να εκδοθεί από την τράπεζά σας για τα συγκεκριμένο ποσό της συναλλαγής. Οι κάρτες αυτές καλύπτουν ένα σημαντικό κενό στο χώρο των ηλεκτρονικών συναλλαγών,
γιατί επιτρέπουν στον καταναλωτή να απολαύσει όλα τα θετικά που συνοδεύουν τη χρήση πιστωτικών καρτών, επιλέγοντας εκείνος το χρηματικό ποσό που θα χρησιμοποιήσει στην κάρτα του χωρίς καμία τραπεζική δέσμευση. Ακόμα και εάν η κάρτα χαθεί ή υποκλαπούν τα στοιχεία της, το μόνο που μπορεί να απωλέσει ο κάτοχος είναι το ποσό της κάρτας.
Οι νέοι και νέες μπορούν να επικοινωνούν με την οργάνωση ΝΕΟΙ στα τηλέφωνα 2310 384025 και 2310 232418 για περισσότερες πληροφορίες και με την ανοιχτή γραμμή επικοινωνίας της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή στο 1520.