Ο Μητροπολίτης Ξάνθης κ.κ. Παντελεήμων αγγίζει τις ψυχές μας με το μήνυμα του
Ένα μήνυμα που αγγίζει τις ψυχές μας απευθύνει ο Μητροπολίτης Ξάνθης και Περιθεωρίου κ.κ. Παντελεήμων. Λόγια με ουσιαστικό πνευματικό περιεχόμενο τα οποία μας προβληματίζουν αλλά και μας δίνουν την ελπίδα της Αναστάσεως. Ένα χαρακτηριστικό απόσπασμα από το μήνυμα του είναι το εξής: «Η χριστιανική ζωή δεν εξαντλείται στα όρια του καλού και του κακού. Πρόκειται για μυστήριο ακατάληπτο και φοβερό που δεν προσδιορίζεται, αλλά προσδιορίζει, που δεν καταργεί, αλλά απελευθερώνει, που δεν αναιρεί, αλλά σώζει όλη την ιστορία ανάγοντας την στις αδιάφθορες εσχατολογικές προοπτικές της».
ΜΗΝΥΜΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΞΑΝΘΗΣ
«Οι φωνές του λαού έπαυσαν, το συνέδριο εξέδωσε την απόφαση για την Σταύρωση, ο Πιλάτος έπλυνε τα χέρια του, επικυρώνοντας την καταδίκη του Χρίστου, οι σταυρωτές ολοκλήρωσαν το έργο τους, ο Ρωμαίος στρατιώτης κέντησε την πλευρά για να διαπιστώσει τον θάνατο και «η ζωή κατατίθεται εν Τάφω».
Ο Γερμανός ύλιστής φιλόσοφος Νίτσε στην εποχή του βάζει στο στόμα ενός ήρωα σε κάποιο από τα έργα του τα παρακάτω λόγια; «που είναι ο Θεός; Θα σας το πω εγώ, Τον σκοτώσαμε. Εμείς είμαστε οι φονιάδες του. Ο Θεός είναι νεκρός. Ο Θεός θα μείνει νεκρός. Τι άλλο είναι οι Εκκλησίες, παρά οι τάφοι και τα μνήματα».
Όμως το κήρυγμα της Εκκλησίας της Μεγάλης Παρασκευής, πού δεν είναι μια ιδεολογία ή μια φιλοσοφία αλλά μια διαχρονική πραγματικότητα, είναι ο πραγματικός και ιστορικός θάνατος του Θεού πού φέρνει την πραγματική και ιστορική ανάσταση του ανθρώπου.
Η Εκκλησία μπορεί να κηρύξει πολύ πιο πραγματικά από τους άθεους τον θάνατο του Θεού, γιατί κηδεύοντας τον Θεό, πανηγυρίζουμε την νέκρωση του θανάτου και την ανάσταση μας,
Γι αυτόν ακριβώς τον λόγο ο θάνατος του Θεού είναι η παρηγοριά και η ελπίδα των πιστών. «Ο Σταυρός σου Κύριε, ζωή και ανάστασις υπάρχει τω λαώ σου».
Ο Σταυρός είναι η οδός πού ο Θεός διάλεξε για να έρθει στους ανθρώπους και οι άνθρωποι να πάνε στον Θεό. Αυτό ακριβώς είναι για πολλούς ή μωρία και το σκάνδαλο, ο μεγάλος πειρασμός για την ανθρώπινη ευσέβεια, και τον ανθρώπινο λόγο.
Ο ενανθρωπήσας Θεός στον Σταυρό και με τον Σταυρό σταυρώνει τις πλάνες και τα είδωλα μας, θεραπεύει τα πάθη και τις αδυναμίες μας, φωτίζει τα αδιέξοδα και τα σκοτάδια μας, διδάσκει τις απαρνήσεις που θα μας ανοίξουν τον δρόμο της ελευθερίας.
Ο Σταυρός είναι η κρίση που ο Θεός έδωσε στον Υιό Του για να κρίνει την κρίση μας, να κατακρίνει την κατάκριση μας, να καταδικάσει την καταδίκη μας, να αιχμαλωτίσει την αιχμαλωσία μας, να θανατώσει τον θάνατο μας.
Καθημερινά γινόμαστε μάρτυρες ενός κόσμου απάνθρωπου και μιας ζωής αβίωτης. Ο πειρασμός της ευτυχίας, αλλά και η παρατηρούμενη βία, καταβροχθίζει την ελευθερία τον ανθρώπου.
Ο άνθρωπος κρίνεται πλέον από την στάση του απέναντι, στον Σταυρό του Χριστού, την φιλία ή την έχθρα του. Η χριστιανική ζωή δεν εξαντλείται στα όρια του καλού και του κακού. Πρόκειται για μυστήριο ακατάληπτο και φοβερό που δεν προσδιορίζεται, αλλά προσδιορίζει, που δεν καταργεί, αλλά απελευθερώνει, που δεν αναιρεί, αλλά σώζει όλη την ιστορία ανάγοντας την στις αδιάφθορες εσχατολογικές προοπτικές της. Έτσι ο Σταυρός δεν είναι όργανο αισχύνης, αλλά σημείο δόξης, δεν είναι πράξη απόγνωσης, αλλά δύναμη ελπίδας, δεν είναι αίτια πένθους, αλλά πασχαλινής χαράς, προανάκρουσμα της Αναστάσεως, Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο τοποθετούμε τον Σταυρό του Χριστού στους τάφους των κεκοιμημένων, οι όποιοι αναπαύονται, αναμένοντας την Δευτέρα παρουσία Του.
Τον προσωπικό μας Σταυρό, που το βάρος του είναι όσο μπορεί κανείς μας να σηκώσει μας προτρέπει η Εκκλησία να φέρουμε με πίστη, υπομονή, ελπίδα, αξιοπρέπεια και με την βεβαιότητα ότι τον Σταυρό ακολουθεί ή Ανάσταση».
Δια πυρός πρός, το Παθόντα καί Ταφέντα Κύριον Ευχέτης
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
ΞΑΝΘΗΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΘΕΩΡΙΟΥ
ΠΑΝΤΕΛΕΗΜΩΝ