Γενική

Πνευματικό τριήμερο Λατρευτικών Εκδηλώσεων και Εκκλησιαστικών Ακολουθιών προς τιμή της Υπεραγίας Θεοτόκου Καλαμούς

Γράφει ο Ηλίας Σουτζίδης
Το εσπέρας του Σαββάτου στις 22 Αυγούστου, εψάλλη μέγας πανηγυρικός αρχιερατικός εσπερινός στην ιερά και ιστορική Μονή της Παναγίας Καλαμούς. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο περικαλλής Ιερός αυτός Ναός, είναι πιστό αντίγραφο του Ναού του Πρωτάτου του Αγίου Όρους, αποτελώντας έτσι ένα ακόμη πραγματικό πνευματικό κόσμημα για το Νομό μας, από το σύνολο των εκ βάθρων ανακαινισμένων μοναστηριακών και ενοριακών Ιερών Ναών της Μητροπόλεως μας, όπου μαζί με την Ιερά Μονή Παναγίας Αρχαγγελιωτίσσης, Παμμεγίστων Ταξιαρχών και Αγίου Νικολάου Πόρτο Λάγους, σχηματίζουν ένα νοητό σταυρό και σκέπουν σταυροειδώς την περιοχή μας.
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας, μιμούμενος τον Μέγα Αρχιερέα Χριστό, δίδαξε εν παραβολαίς, αφού προκειμένου να ομιλήσει για το Πρόσωπο της Παναγίας μας, αναφέρθηκε διεξοδικά στη λαϊκή σοφία και συγκεκριμένα στο εξαιρετικής και απαράμιλλης ωραιότητος ποίημα ενός λαϊκού ποιητή, σκιαγραφώντας παραστατικότατα την Παναγία μας ως Μάνα, ως τη Μάνα ολοκλήρου του ανθρωπίνου γένους και δη των Ορθοδόξων, παρουσιάζοντας με πολύ απλό αλλά και γλαφυρό συνάμα τρόπο και ύφος, το μεγαλείο της απέραντης αγάπης Της και του μητρικού Της ενδιαφέροντος, προς όλα ανεξαιρέτως τα παιδιά Της.
Λίγο πριν το πέρας του εσπερινού, πραγματοποιήθηκε η λιτάνευση της ιεράς εικόνος πέριξ του Ναού και ακολούθως έγινε η ευλογία της αρτοκλασίας στον προαύλιο χώρο, μέσα σε πανηγυρικό αλλά και κατανυκτικό ταυτόχρονα κλίμα, υπό το φως των ολιγοστών κεριών.
Την επαύριον στις 23 Αυγούστου, με περισσή λαμπρότητα, προσφέρθηκε η αναίμακτη Λατρεία, ενώ πλήθη πιστών συμμετείχαν με τάξη και ευλάβεια, δημιουργώντας το αδιαχώρητο τόσο στο Ναό όσο και στο προαύλιο, προκειμένου να παρακολουθήσουν και να συμμετάσχουν στην αρχιερατική πανηγυρική Θεία Λειτουργία, για την απόδοση της Εορτής της Κοιμήσεως της Υπεραγίας Θεοτόκου, χοροστατούντος του Σεβασμιωτάτου Ποιμενάρχου μας κ.κ. Παντελεήμονος ο οποίος και κήρυξε το θείο λόγο με ένα υποδειγματικό από κηρυκτικής πλευράς τρόπο, προσφέροντας ως Πνευματικός Πατέρας προς τα πνευματικά του τέκνα, το Ποίμνιο δηλ. της Μητροπόλεως μας, ως πνευματική τροφή, θεολογικά μηνύματα αλλά και δυσνόητες δογματικές αλήθειες της Ορθοδόξου Πίστεως μας, με τον πλέον εύληπτο πνευματικά και εύπεπτο τρόπο, ώστε ακόμη και τα μικρά παιδιά να είναι σε θέση να κατανοήσουν πολλά από τα κηρυττόμενα.
Ο Μητροπολίτης μας, αναφέρθηκε στο κήρυγμα του σε ένα στίχο από τον Κανόνα της Θείας Μεταλήψεως ο οποίος απευθύνεται προς την Παναγία μας και την χαρακτηρίζει ως «Του Άρτου της Ζωής Τράπεζα». Ο παραλληλισμός του υλικού άρτου καθώς της χρησιμότητας και αναγκαιότητας του τραπεζιού για την βρώση του, ανάχθηκε στον χριστό και την Παναγία Μητέρα Του, με απλές και καθημερινές προσλαμβάνουσες παραστάσεις που θα μπορούσε ακόμη και ένα μικρό παιδί να κατανοήσει. Έγινε επίσης λόγος αναφορικά σε ποια θέση τοποθετεί η Ορθόδοξη Εκκλησία και Θεολογία το Πρόσωπο της Παναγίας μας, σε αντιδιαστολή με τις αιρετικές ακρότητες των ρωμαιοκαθολικών και προτεσταντών, όπου οι μεν πρώτοι οδηγήθηκαν στη λατρεία της Υπεραγίας Θεοτόκου, τη γνωστή «Μαριολατρεία», ενώ οι δεύτεροι στην παντελή απόρριψη Της, ενώ η Ορθοδοξία αποδίδει Λατρεία μόνο στον Εν Τριάδι Θεό, με την Παναγία μας να κατέχει «τα δευτερεία της Αγίας Τριάδος», αφού το Σχέδιο της Θείας Οικονομίας περιελάμβανε την Παναγία ως το Πρόσωπο εκείνο που θα γινόταν η γέφυρα μεταξύ Ουρανού και Γης και μέσω της Οποίας ενηνθρώπισε ο Κύριος για τη Σωτηρία μας. Ο Σεβασμιώτατος αναφέρθηκε και σε ένα λαϊκό αλλά πολύ διδακτικό πνευματικό παραμύθι που θυμίζει τις Παραβολές του Κυρίου μας, όπου ο απ. Πέτρος ως κλειδοκράτορας του Παραδείσου, εκλήθη υπό του Κυρίου προκειμένου να λογοδοτήσει για την αθρόα είσοδο ανθρώπων στον Παράδεισο. Του επεστήθη η προσοχή για να ελέγξει κάθε δυνατή γωνιά του παραδείσου όπου ενδεχομένως να είχε υποστεί κάποιο ρήγμα το τείχος η κάποια θύρα να είχε απασφαλιστεί και να είχε παραμείνει ξεκλείδωτη, γεγονός που να δικαιολογεί έτσι και την πληθώρα του διαρκώς ολοένα και αυξανόμενου αριθμού ανθρώπων που εισόδευαν κατά ένα μυστικό τρόπο στον Παράδεισο. Κατόπιν ενδελεχούς ελέγχου και παρατηρήσεως, η απόκριση στο ελεγκτικό ερώτημα του Χριστού, για το τι ευθύνεται για την κατάσταση αυτή, ήταν…. «Ρώτησε Κύριε τη Μάνα Σου η Οποία όταν όλοι κοιμόμαστε, ρίχνει κάτω μακριά τρίχινα σχοινιά με κόμπους γεμάτα και τους λέει στους ανθρώπους να πιαστούν από τους κόμπους και τους τραβάει επάνω και τους βάζει κρυφά μέσα….».
Ο Ποιμενάρχης μας, δεν παρέλειψε στο τέλος της ομιλίας του να αναφερθεί και στο κυριολεκτικά φλέγον ζήτημα της προστασίας του περιβάλλοντος και κυρίως στην με κάθε μέσο και τρόπο προφύλαξη και προστασία του περιαστικού μας και όχι μόνο δάσους, αποδεικνύοντας για ακόμη μια φορά το γνήσιο οικολογικό ενδιαφέρον της Τοπικής Εκκλησίας που αγκαλιάζει και όλους τους τομείς και τις πτυχές της καθημερινότητας.
Το εσπέρας της Δευτέρας, πραγματοποιήθηκε πανηγυρική υποδοχή της ιεράς εικόνος της Παναγίας Καλαμούς, στα προπύλαια του Καθεδρικού Ναού Της Του Θεού Σοφίας, ευλογούντος του σεπτού τοπικού Ιεράρχου μας, όπου και εψάλλη ο Παρακλητικός Κανόνας προς τιμή της Υπεραγίας Θεοτόκου, με τους πιστούς κάθε ηλικίας και τη νεολαία, να σχηματίζουν ουρά ως έξω στο νάρθηκα, προκειμένου να προσκυνήσουν την Χάρη Της και να την παρακαλέσει ο καθένας για τα δικά του προβλήματα, να τη θέσει Εγγυήτρια στον καθημερινό αγώνα της βιοπάλης του και στις δυσχέρειες που αντιμετωπίζει και που ολοένα ορθώνονται και πιο απειλητικά απέναντι του, για να λάβει τελικά έκαστος, «προς το συμφέρον της αιτήσεως», όπως άλλωστε «εν ενί στόματι και μια καρδία» έψαλλαν όλοι στην ιερά παράκληση.
Η Ιερά εικόνα θα παραμείνει στην πόλη μας για να συνεορτάσει με τον Πολιούχο της πόλεως μας, Τίμιο Πρόδρομο, την κυριώνυμο ημέρα της αποτομής της Αγίας Κεφαλής του, στις 29 Αυγούστου. Καθημερινά θα τελείται πρωινή Θεία Λειτουργία από τις 7.00- 9.30 και κάθε απόγευμα Παράκληση από τις 19.00- 20.00, έως και τις 31 του μηνός όπου και πάλι θα επιστρέψει πίσω στην Ιερά Μονή.

Σχετικά Άρθρα