Γενική

Θα κλείσουν εκατό σχολεία τη νέα σχολική χρονιά, αποφάσισε το Υπουργείο

Δ. Ντούμος: «Απαραίτητη η συζήτηση γιατί θα έχουμε αντιδράσεις»

Ρεπορτάζ: Νάντια Νάκου

Εκατό δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια πρόκειται να κλείσουν τη νέα σχολική χρονιά στη χώρα μας, σύμφωνα με απόφαση του Υπουργείου Παιδείας, για να μειωθούν οι λειτουργικές δαπάνες, στα πλαίσια των περικοπών που γίνονται. Η αιτιολογία που έχει αναφερθεί από το Υπουργείο σε δημοσίευμα μεγάλης αθηναϊκής εφημερίδας είναι ότι πολλά σχολεία ιδρύθηκαν για την «τακτοποίηση» καθηγητών ή την δημιουργία διευθυντικών θέσεων για εκπαιδευτικούς. Ο Πρόεδρος του Συλλόγου Α βάθμιας εκπαίδευσης κ. Δημήτρης Ντούμος σημείωσε: «Τα διευθυντικά στελέχη είναι σε πολυθέσια σχολεία. Αυτά είναι αστεία πράγματα. Είναι κατευθύνσεις από κάποιες εφημερίδες για ιδίους λόγους».
Όσον αφορά στις συγχωνεύσεις των σχολείων ο κ. Ντούμος είπε πως ξεκίνησε η συζήτηση από πέρυσι: «Εμείς είχαμε κάνει μια συνάντηση με τον Περιφερειακό Διευθυντή και τον Συντονιστή Μειονοτικών Σχολείων γι αυτό το θέμα. Αλλά λόγω των αυτοδιοικητικών εκλογών σταμάτησε».
Και εξήγησε τους λόγους που θα γίνει αλλά και ποια διαδικασία πρέπει να ακολουθηθεί: «Όλη αυτή η προσπάθεια είναι για την μείωση του λειτουργικού κόστους των σχολικών μονάδων. Θα πρέπει να γίνει μια μελέτη σε βάθος για να δούνε όλα τα προβλήματα και όλες τις παραμέτρους και μετά να αποφασίσουν τι θα κάνουν. Να μην παραβλέπει κάποια βασικά σημεία, όπως είναι η γεωγραφική κατανομή, το ότι μικρά παιδιά θα πρέπει δυστυχώς να μετακινούνται από το ένα χωριό στο άλλο. Πρέπει να το εξετάσουμε και από παιδαγωγικής πλευράς. Αλλά και κλείσιμο σχολείων να γίνει θα πρέπει εκεί που θα πάνε να υπάρχουν οι κατάλληλες υποδομές. Αλλιώς δεν γίνεται τίποτα».
Ο ίδιος εκτιμά ότι δεν θα γίνει υπό ήρεμες συνθήκες: «Όταν κλείνεις ένα σχολείο και μια εκκλησία υπάρχουν αντιδράσεις. Θα υπάρχουν κάποιες συζητήσεις, γιατί θα έχουμε αντιδράσεις γονέων. Οι μεταρρυθμίσεις να ξεκινούν επιτέλους από το νηπιαγωγείο που είναι το θεμέλιο της εκπαίδευσης».
Κριτήριο για την συγχώνευση ή το κλείσιμο σχολείων θα είναι να έχουν λιγότερους από δέκα μαθητές. Το κριτήριο αυτό βέβαια αφορά τα σχολεία μικρών ή μεγαλύτερων πόλεων και δεν θα ισχύσει για περιοχές της χώρας απομακρυσμένες ή δυσπρόσιτες (όπως π.χ. ο Αι Στράτης όπου τα σχολεία θα συνεχίσουν να λειτουργούν κανονικά όσους μαθητές κι αν έχουν).
Ο κ. Ντούμος ανέφερε πως τα απομακρυσμένα θα πρέπει να μείνουν γιατί πρέπει να υπάρχει και δυνατότητα πρόσβασης και σημείωσε ότι και στα μειονοτικά σχολεία θα υπάρχουν αλλαγές, προσθέτοντας: «Η πολιτεία θα πρέπει να σκεφτεί ότι υπάρχουν μικρά παιδιά νηπιαγωγείου και δημοτικού σχολείου που θα πρέπει να ξυπνάνε πιο νωρίς, να μετακινούνται, να πηγαίνουν σε ένα άλλο περιβάλλον.
Σε κάθε ορεινό απομακρυσμένο σχολείο διθέσιο ή τριθέσιο θα πρέπει οι μαθητές τους να συμμετέχουν ισάξια στην μόρφωση. Θα πρέπει να επανδρωθούν με όλες τις ειδικότητες. Αλλά δυστυχώς αυτό στην Ελλάδα δε γίνεται».
Οι συνδικαλιστές της ΟΛΜΕ (Ομοσπονδία Καθηγητών Μέσης Εκπαίδευσης) καταγγέλλουν ότι η εκπαίδευση τίθεται ουσιαστικά υπό την «κηδεμονία του ΔΝΤ» και στην πραγματικότητα τα σχολεία που θα κλείσουν ανά τη χώρα είναι περισσότερα από 300.
Ο Πρόεδρος του Συλλόγου Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ξάνθης κληθείς να απαντήσει στο ότι όλα γίνονται υπό την ομπρέλα του ΔΝΤ είπε: «Εδώ είναι το μεγάλο μας λάθος. Στα πλαίσια της δημοσιονομικής πολιτικής και της λογικής: «Το καθετί να κόβεται», δυστυχώς αναγκάζεται η κυβέρνηση να ακολουθήσει κάποια πολιτική η οποία δεν είναι προς όφελος των πολιτών».
Τα βασικά σημεία του σχεδίου «Καλλικράτη» στην εκπαίδευση
Παράλληλα, ενισχύεται η αυτονομία της σχολικής μονάδας στον προϋπολογισμό και τη διαχείριση των πιστώσεων για λειτουργικές δαπάνες με βάση τις ανάγκες που θα προκύψουν από τη διαδικασία της αυτοαξιολόγησης. Στο πλαίσιο αυτό, θα γίνει εξορθολογισμός του ωραρίου των εκπαιδευτικών και θα επανεξεταστεί το διδακτικό ωράριο των διευθυντών.
Καταργούνται υπηρεσίες και διευθύνσεις της κεντρικής υπηρεσίας του υπουργείου Παιδείας. Σήμερα, η κεντρική υπηρεσία του υπουργείου αποτελείται από: α) 5 γενικές διευθύνσεις, 4 ενιαίους διοικητικούς τομείς και 2 ειδικές υπηρεσίες, β) 40 διευθύνσεις (εκ των οποίων 9 ανεξάρτητες) και γ) 148 τμήματα και 7 γραφεία. Σύμφωνα με πληροφορίες, από το σύνολο των 40 διευθύνσεων θα κοπούν περίπου οι μισές.
Συγχωνεύονται οργανισμοί του υπουργείου Παιδείας. Οπως έχει ήδη ανακοινωθεί, θα συγχωνευθούν ο Οργανισμός Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών και το Κέντρο Εκπαιδευτικής Eρευνας με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Στόχος είναι η εξοικονόμηση πολύτιμων πόρων, αφού- σύμφωνα με πληροφορίες- μόνο για ενοίκια ένας εκ των οργανισμών αυτών δαπανά περίπου 1,5 εκατ. ευρώ το χρόνο.

Σχετικά Άρθρα